menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Caudiciforme planten verzorging

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Beste forumleden,

Ik heb onlangs drie prachtige caudiciforme planten aangeschaft.
Een Kedrostis Africana, een Ipomoea bolusiana en een Cyclantheropsis parviflora.
De kleinste is ongeveer zo groot als een vuist, de grootste is ruim twee keer zo groot.
Ik heb even getwijfeld of ik deze vraag misschien beter in de rubriek tropische planten kon zetten, maar dit zijn toch succulenten... Dus daarom toch maar hier.
Ik ben al een poosje aan het zoeken op internet hoe ik ze het beste kan verzorgen, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gevonden op hoe ik ze het beste kan verzorgen tijdens de wintermaanden.
Ik las zelfs ergens dat ik de Ipomoea in oktober uit de pot moest halen en koel en droog moest wegbergen, om hem in april weer op te potten. Ik vond dat een beetje wonderlijk advies en persoonlijk hou ik ze liever in de pot.
Ze staan in een mengsel van grotendeels bims, klein beetje leem en een heel klein beetje compost.
Ik wil graag weten of ik moet blijven watergeven en zo ja: hoeveel/hoevaak ongeveer?
Mijn gevoel zegt me dat ik met bemesting terughoudend zal moeten zijn.
Wat is de beste temperatuur tijdens de wintermaanden?

Kan ik ze in de kas zetten (wintertemperatuur: 6 tot 8 graden boven 0) of maar beter in huis?

Wat ik begrepen heb, is dat ze zomers vrij regelmatig water mogen hebben. Veel licht en dat de caudex een beetje beschermd moet worden tegen rechtstreekse zonnestralen. Is dat correcte informatie?
Heb ik ze in een goed grondmengsel gedaan?
Zijn er nog verschillen tussen de drie planten voor wat betreft verzorging?
zondag 10 oktober 2010 - 17:15
cactelders

Cactelders

Ik kan alvast Bihrrman aanbevelen:
http://www.bihrmann.com//caudiciforms/default.asp

Christiane Guidot heeft ook een duidelijke site :
http://magicchris.voila.net/liste_des_plantes.htm


Ik snij omstreeks deze tijd al het groen van dit soort caudexplanten af en laat ze droog overwinteren op een onverwarmde kamer ( plusminus 14°C).
Ik stop die allen samen in stapelbare boxen of karton dozen ( gaten laten tegen schimmel als ze nat binnen gaan ).
Rond maart , afhankelijk van het weer, komen die terug buiten en krijgen ze langzaam aan terug water.
Bij de laatste gietbeurt krijgen ze ook een winterdosis insectenbestrijdingsmiddel.
Nu staan er al verschillende planten klaar in dozen maar met het deksel open tot de echte kou begint.
zondag 10 oktober 2010 - 21:37
Minto

Minto

Heel erg bedankt voor je antwoord!!!
Ik ben ook erg blij met de URL-links die je me gaf; vooral de eerste, maar de tweede: mijn Frans is bedroevend beperkt. (Maar alleen al de foto's maakt de site de moeite waard.)

Je zet de planten in dozen; bij echte kou staan ze dus in het donker. Maar je laat ze dus wel in hun pot staan, hè?

Ik ga je raad opvolgen, maar is het nu niet te laat om een laatste gietbeurt te geven, zodat ik daaraan nog insecticide toe kan voegen? Of zal ik het er maar op wagen?

Ik vind het erg aantrekkelijke planten en als ik deze drie goed de winter door krijg, zal ik vast en zeker meer van dit soort planten aan mijn verzameling toevoegen.
maandag 11 oktober 2010 - 18:46
cactelders

Cactelders

De laatste gietbeurt is van vorige week, nu nog gieten lijkt me op het randje. Je kan ook vernevelen met een product of zelfs helemaal niks doen ( ik giet eigenlijk preventief maar is dat wel nodig vraag ik me zelf soms af )
maandag 11 oktober 2010 - 23:32
Pieter

Pieter

Ik heb hier mijn Dioscorea elephanthipes gewoon op het terras staan. Het loof begint te groeien in september en is nu bijna volgroeid. En dat blijft er tot het vroege voorjaar opstaan. Tijdens het najaar en in de winter valt er toch regelmatig wat neerslag en dat samen met koudere temperaturen en die plant heeft daar geen last van, zelfs niet van enkele graadjes nachtvorst of enkele vlokjes sneew in de winter. Het zal nu de derde winter zijn dat die plant hier doorbrengt. De ene soort en de ene plant is de andere niet!
dinsdag 12 oktober 2010 - 10:35
Minto

Minto

Ik kom weer even terug om mijn caudex planten.
Ik heb de planten op aanwijzing van Cactelders in een doos opgeborgen en begin te denken om ze weer uit de doos te halen.
Wat kan ik nu het beste doen?
- Op een zonnige vensterbank in de woonkamer?
- In de kas/serre?
- buiten op het terras?
Ik las ergens dat ze wel veel licht nodig hebben, maar dat de caudex zelf wat beschermd moeten worden tegen directe zonnestralen. Kan ik het beste de caudex zelf wat afschermen met dun papier of iets dergelijks?

C&S Algemeen

maandag 14 februari 2011 - 11:54
cactelders

Cactelders

Bij sommige zal je moeten wachten om water te geven tot ze zelf beginnen groen aan te maken . Ik zou toch nog een maand wachten. Deze site van Specks/ Exotica toont wanneer elk individu eraan begint , een goede indicator volgens mij .

http://www.specks-exotica.com/en/genus/adansonia/



Je kan ze eventueel al op een vensterbank plaatsen in een lichtjes verwarmde kamer maar zeker nog geen water geen . Je laat ze op die manier aan het licht wennen . Volgende maand stilaan water geven om ze dan tegen de maand mei volop te gieten .
maandag 14 februari 2011 - 12:26
Minto

Minto

Goh, da's een snelle reactie!
In de doos hadden ze wel een paar heel sprieterige lichtgroene (bijna witte) sprietjes aangemaakt. Die heb ik er maar afgeknipt.
Ik was inderdaad nog niet van plan met water te beginnen, maar die indicator waar je over spreekt is een goede tip; ik zal daar zeker op letten.
Maar, waar zou jij ze zetten: in de serre of in de vensterbank van de woonkamer?
maandag 14 februari 2011 - 12:29
cactelders

Cactelders

Ik heb er hierboven nog wat bijgeschreven . Als je ze in een té warme ruimte plaatst riskeer je uitdroging en een té koude kamer is dan weer nefast voor rotting als er water in de buurt komt ! Rond de 15 °C lijkt me ideaal.
maandag 14 februari 2011 - 12:34
Minto

Minto

Heel duidelijk, Cactelders, dan ga ik ze in elk geval niet in de serre zettenv - dat zal te warm zijn, maar ik heb binnenshuis wel een geschikte vensterbank voor ze.
Hartelijk bedankt voor je antwoorden. (Met deze planten ben ik een echte beginner; ik ben dus heel erg blij me de adviezen.)
maandag 14 februari 2011 - 12:42
stekeltje

Stekeltje

Zoals de "meesten" hier weten staan mijn caudexplanten altijd in de keuken, op een paar uitzonderingen na. En ze hebben het deze winter weer goed gedaan, heb wel al 2 keer gegoten.
maandag 21 februari 2011 - 18:02
Minto

Minto

Ah, dus u heeft ze zomer en winter in de keuken! Ik heb overigens nog niet gegoten, maar dat gaat niet zo lang meer duren. Ik wil eerst een beetje mooi weer: vandaag wel een lekker zonnetje, maar nog zo koud, hè? Een paar van dit soort zonnige dagen op een rij en goede weersverwachtingen, dan ga ik weer es met mijn gietertje de caudex planten bezoeken.
Bedankt voor uw reactie.
maandag 21 februari 2011 - 18:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon