menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voeding

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster

Zaroaster

Beste lezers
Ik gebruik de gewone cactus-voeding voor mijn planten van tuincentrum. Vloeibaar speciaal voor cactussen N.P.K. waarde 4.7.7.

Toen ik laatst bij een bekende lophophora-kweker was zei hij dat hij dubbele stikstof waarde voor zijn planten gebruikte (i.p.v. 4 een 8 dus). volgens hem is 4 beter voor planten die op turf staan en aangezien lophophora op mineraal-rijke grond staan en groeien kan men beter meer stikstof toedienen (via voeding) om de snellere groei te bevorderen.
Kunnen jullie dit verhaal bevestigen of hebben jullie andere ervaringen?
maandag 9 augustus 2010 - 15:19
jumperke

Jumperke

Hmm, dan kweek je volgens mij toch gewoon balonnen?
Vergeet niet dat als je veel stikstof geeft aan je plant, dat je veel groei hebt, maar minder bloei.

jerko
maandag 9 augustus 2010 - 15:27
Zaroaster

Zaroaster

Ik gebruik dus gewoon de cactus-voeding N.P.K. waarde 4.7.7. Ik gebruik ook mineraal-water en geen kraan-water.
Pieter heeft me ooit gevraagd of ik ook sporen gebruikte voor mijn planten?

Ik gebruik enkel mineraal-water en cactusvoeding. Moet ik hierbij nog iets aan toevoegen? bijv. extra sporen of...?
maandag 9 augustus 2010 - 15:32
Zaroaster

Zaroaster

Ik wil enkel dat planten voldoende voeding krijgen en dat ze ongehaast en natuurlijk groeien.
Welke mest-stof raden jullie mij aan? Ik gebruik nu voeding van merk, Pokon N.P.K. waarde 4.7.7 10ml mengel met 1 liter water. Voldoende? of moeten ook nog eens spoorelemmenten bij?
maandag 9 augustus 2010 - 15:40
Pieter

Pieter

Die meststof 4-7-7 lijkt me prima als basismestof. Maar bevat dat echt niets meer dan dat? In dat geval zal je toch wat Calcium, magnesium en microelementen moeten toevoegen met andere meststoffen. Op de website van Pokon staat niets over de smqnestellingen van hun producten dus kan ik je ook niet zeggen wat je moet gebruiken.
Je kan ook twee of drie types meststoffen gebruiken en gewoon gaan afwisselen en zeker de tel bijhouden hoeveel van wat je geeft.
Want als je bijvoorbeeld calciumnitraat geeft als calciumbron, dan geef je ook stikstof met die nitraat
Of koop gewoon een meststof die het allemaal bevat Tegenwoordig zijn er reeds speciale formuleringen op de markt die zowel fosfaten en calcium samen aanbieden (zuur dus geen neerslag). In een tuincentrum zal je dat uiteraard niet vinden, daarvoor moet je naar de groothandel voor bloemisterij.
Wat Willy zegt is ook correct, roze korrels voor tomaten en aardbeien zijn ook heel goed.
maandag 9 augustus 2010 - 16:06
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was ooit bij geb. den herdt in Belgie. Zij vertelden me ook dat ze messtoffen gebruikten die bedoeld waren voor teelt van aardbeiden.
Volgens mij N.P.K. was ook veel hoger.
1. 17.15. of zoiets. stikstof was vrij laag en andere twee vrij hoog. wat is de n.p.k. waarde van die roze korrels?
maandag 9 augustus 2010 - 16:23
maurice2

Maurice2

Hier de samenstelling van roze korrel

EG MESTSTOF.Oplossing van NPK-meststoffen 7-5-6 met boor, koper, ijzer, mangaan, molybdeen en zink.7%stikstof totaal (N)
2,9%nitraatstikstof
2,7%ammoniumstikstof
1,4%ureumstikstof
5%fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in water
6%kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water.Sporenelementen oplosbaar in water:Boor (B)
0,01%Koper (Cu)
0,002% chelaatvormer EDTAIJzer (Fe)
0,02% chelaatvormer EDTAMangaan (Mn)
0,01% chelaatvormer EDTAMolybdeen (Mo)
0,001%Zink (Zn)
0,002% chelaatvormer EDTAChloorarm
maandag 9 augustus 2010 - 17:57
snah

Snah

Als je het gewoon simpel wilt houden met vloeibare mest dan zou je eens kunnen kijken naar cactusvoeding van substral.
N P K =3 5 7
bevat als spoorelementen
borium,koper,ijzer,mangaan,molybdeen,en zink
Dit is ongeveer dezelfde prijsklasse als pokon en gewoon in nederland in bloemenzaken/tuincentra te koop.
Ikzelf koop bij de plaatselijke bloemist af en toe een doosje van 12 flesjes ben ik aan mijn laatste fles dan bestel ik nieuwe.
Ik geef maar een paar keer per jaar en doe dan een halve fles op 10 liter water
maar een dosering is persoonlijk en afhankelijk van je eigen situatie.
Hans
maandag 9 augustus 2010 - 21:06
Zaroaster

Zaroaster

Paar keer per jaar bemesten?
Bij cactusvoeding van pokon staat letterlijk: geven 2 keer per 14 dagen. Ik geef mijn lophophora's dus elke twee weken mest
moet ik geven van mest beter beperken tot paar x per jaar dus?
maandag 9 augustus 2010 - 21:40
jumperke

Jumperke

Ja, een keer per 14 dagen is wel erg veel hoor.
Ik geef mijn planten slechts 1x per jaar voeding (Wuxal). En mijn hybriden (Echinopsis-Tricho-Hildewintera-Lobivia-...) krijgen enkele keren per jaar voeding (Sukural) en dit dan nog de halve dosis van de voorgeschreven hoeveelheid....

jerko
maandag 9 augustus 2010 - 21:58
snah

Snah

Ik heb geen idee wat andere mensen doen,maar als je regelmatig verpot in vers substraat hoef je toch niet elke 14 dagen te bemesten m.i.d.
In de natuur regent het ook geen kunstmest en ieder mengsel bevat wel voeding
waar een plant een tijdje mee vooruit kan.
Te veel voeding kan een plant ook vergiftigen en anders spoelt het uit daar heb je ook niets aan.
maandag 9 augustus 2010 - 21:59
jumperke

Jumperke

De regel geldt dat wanneer je jaarlijks verpot dat het niet nodig is om voeding te geven. Maar ja, wie verpot er nu jaarlijks zijn volledige collectie?

jerko
maandag 9 augustus 2010 - 22:02
Zaroaster

Zaroaster

mengsel die ik voor lophophora's gebruik is mineraal-grond (zand) en speciaal soort klei. Ik verpot de planten 1 x per twee jaar.
Ik zal geven van voeding gaan beperken tot 1 x per 2 a 3 maanden. Is dit aan te raden?
maandag 9 augustus 2010 - 22:12
succulentimon

Succulentimon

ik geef mijn cactussen nooit voeding...

En aan lophophora's in het bijzonder geef je toch echt geen voeding?!


simon


maandag 9 augustus 2010 - 22:19
Zaroaster

Zaroaster

ik wist echt niet dat cactussen niet te veel voeding nodig hadden. Pokon meldt duidelijk: 1 keer per 2 weken om bloei en groei te bevorderen. Ik moet wel zeggen, tot ongeveer twee jaar geleden gaf ik mijn planten nooit voeding. Wat toen gebeurde was dat ze nauwelijks bloeiden. Ik dacht bij mezelf, wat doe ik nou verkeerd? Koop ik een big lophophora bij een kweker en daar staat die volop in bloei (alle koppen tegelijk) en bij mij niet,
Sinds ik ze voeding ben gaan geven bloeien ze veel vaker en soms meerdere bloemen per kop,
Maar ik zal misschien te weinig water hebben gegeven in die jaren denk ik want nu geef ik ook veel meer water. Ik was bang om water te geven toen vandaar.
Ik zal geven van voeding beperken.
maandag 9 augustus 2010 - 22:25
succulentimon

Succulentimon

Naar mijn aanvoelen misschien wel de grootste misvatting bij cactusliefhebbers met nog weinig ervaring (waartoe ik enkele jaren terug zeker nog behoorde!): men denkt dat cactussen (bijna) geen water mogen hebben.

Karikaturaal gesteld: in de winter geen, in de zomer veel(!), en tussenin is het 'wat' watergeven op hoop van zegen!


simon
maandag 9 augustus 2010 - 22:45
jumperke

Jumperke

Zaroaster, beperk U liever tot 1 of maximum 2x per groeiseizoen wat het geven van meststoffen betreft!

jerko
maandag 9 augustus 2010 - 22:55
Zaroaster

Zaroaster

dat zal ik zeker gaan doen. Bedankt voor gegeven adviezen.
Ik zal dit jaar sowiezo geen meststoffen meer gaan geven (heb vanavond nog een paar planten water met meststoffen gegeven (zou ook kunnen verklaren waarom ik last heb van insecten want ik heb gelezen dat insecten van planten die rijk zijn aan stikstoffen houden en aangezien ik de planten om de 2 weken ongeveer heb bemest maakt het iets duidelijk vrees ik).
Nu stop ik met bemesten en 15 oktober ongeveer stop ik met water geven en vanaf volgend jaar geef ik ze 1 a 2 x per groeiseizon meststoffen.
maandag 9 augustus 2010 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon