menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog zonder naam

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Iemand met een naam voor deze? groet Harry



[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 november 2006 - 12:28
Dany

Dany

[afbeelding verwijderd niet-https]
Hallo Harry, deze cactussen zagen er ook zo uit als ze klein waren, ik heb die hier ook eens gepost voor een naam te weten, maar met zekerheid kon er niemand een juist naam op zetten, wel is Helianthocereus eruit gekomen als meest waarschijnlijk, nu met een foto van een jongere plant zal er misschien meer duidelijkheid komen.
vrijdag 10 november 2006 - 15:22
Harry54

Harry54

En dat helpt zo'n naam. na een beetje zoeken kwam ik op dit: Helianthocereus escayachensis - nu Echinopsis escayachensis. Komt wel aardig in de buurt. Website: www.columnar-cacti.org. Dany, dankjewel. groet Harry
vrijdag 10 november 2006 - 15:29
Dany

Dany

Om welke reden zetten ze deze plant nu onder Echinopsis?
vrijdag 10 november 2006 - 17:12
cactelders

Cactelders

Trichocereus toch ook Dany, het is de gewoonte om planten op een hoop te gooien! Men spreekt nu ook van een Echinolobivia heb ik onlangs gevonden op het net.
vrijdag 10 november 2006 - 17:16
Dany

Dany

Ja ik heb dat ook al gehoord en dan binnen een paar jaar komen er eens wat andere PIPO'S op de proppen en die veranderen dan terug wat geslachten van naam enzo maar verder en verder en wij sukkelaars moeten ons daar maar bij neerleggen en proberen te begrijpen, ik volg nog altijd een beetje de oude benamingen en die PIPO'S met al hun nieuwe benamingen en het samensmelten van geslachten die kunnen voor mij toch een klein beetje de P.. op of de B... in zoals je verkiest.
Ik denk(hoop) dat ik op dat punt niet alleen sta
vrijdag 10 november 2006 - 18:51
Wiebe

Wiebe

Nee hoor, het geslacht Echinolobivia is geen geldende naam. Wel zijn volgens de huidige naamgeving alle Lobivia's ondergebracht bij het geslacht Echinopsis.

Wiebe
vrijdag 10 november 2006 - 18:55
Wardje

Wardje

Voor Wiebe : nog enig idee van waar de plant komt ?
Voor Dany : zelf gezaaid of ergens bijgehaald zonder naam ? De planten zien er vrij variabel uit, maar vaak is de variabiliteit bij bepaalde soorten groot tot zeer groot.
Wat echinolobivia betreft : zouden we hier niet te maken hebben met hybriden tussen echinopsis en lobivia ? Zoals ook de benaming trichopsis (kruisingen tussen trichocereus en echinopsis) opduikt in middens van hybridenliefhebbers.
Het weg en weer slingeren van soorten bij verschillende geslachten (nu eens is een plant een echinopsis dan weer een trichocereus, enz) is een oud zeer en helaas ook blijvend zeer. Elk trekt daar zijn eigen conclusies uit. Maar ik ga bvb niet al mijn noto-etiketten gaan veranderen naar parodias (anders kon ik wel mijn lidmaatschap bij Internoto opzeggen ). Het gaat hem op de eerste plaats nog altijd over de planten zelf, niet ?
zaterdag 11 november 2006 - 13:24
cactelders

Cactelders

Wardje ,natuurlijk komt die naam daarvan en op zichzelf heb ik daar niets op tegen ,zo weten we waar over gesproken word. Echter de stap tussen een officieuze benaming en er dan een vast etiket op kleven is mij te groot.Het lijkt erop dat vele taxonomen "iets" willen doen , wat ze doen is van geen belang als ze maar "iets" gedaan hebben om in de boekskes te komen. Blijkbaar kan iedereen taxonoom worden als hij maar genoeg " lawijt" maakt!
zaterdag 11 november 2006 - 13:52
Dany

Dany

Voor Ward,
nee ik heb die planten niet zelf gezaaid, die zijn eens aangekocht als kleine plantjes in één of ander tuincentra in mijn begin periode van cactussen(1985-86-87)), je weet wel al wat je nog niet hebt sleep je dan maar mee naar je huis. Ondertussen hebben ze al wat meegemaakt, eens serieus verbrand geweest dan eens wat antimos produkt erover vandaar die verkleuring van de stekels langsonder.
zaterdag 11 november 2006 - 18:02
Wiebe

Wiebe

Ward,

Als je gaat zoeken op de naam Echinolobivia kom je de volgende informatie tegen: Echinolobivia Y. Itô, nom. inval.

Dit betekent dat het een ongeldige naam is die door een Japanner (?) is gebruikt.

Op de site van Lotusland kom je tegen: Echinolobivia cv. Glorius. Dit is dus waarschijnlijk een cultivar ontstaan uit een kruising tussen ene Echinopsis en een Lobivia.

Wiebe
zaterdag 11 november 2006 - 19:20
Wardje

Wardje

Allemaal bedankt voor de info. Dirk kan ik alleen maar gelijkgeven, zo is het inderdaad. Hun naam erbij en klaar is kees, de geschiedenis. Raymond v h groene woud heeft het al bezongen : trek het je niet aan ! Doen we.
dinsdag 14 november 2006 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon