menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ZAAIBAK IS KLAAR

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Cactelders

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

De verlichting is het volgende op de lijst, ik weet nog niet eens welke lampen ik ga nemen. Wel geen buislampen dat weet ik wel, om de doodeenvoudige reden dat ik niet weet hoe daaraan beginnen!!!

Meer over de zaaibak vindt U op mijn kwakkelende site ( tekst gaat en staat waar het hem past , Google had gezegd nog niet stabiel te zijn en dat blijkt nu)
dinsdag 7 november 2006 - 20:50
stekeltje

Stekeltje

en nu kan het niet rap genoeg voorjaar zijn om te beginnen
dinsdag 7 november 2006 - 21:29
cactelders

Cactelders

Ik zaai nu al hoor! Wordt overal aangeraden voor Ariocarpus ,dan gaan ze groter en sterker de volgende winter in ,hopelijk uit de bak!
dinsdag 7 november 2006 - 21:42
Pieter

Pieter

Die bak ziet er heel degelijk uit Dirk, als je ooit es tijd hebt
En waarom geen buislampen? Daar is echt niets moeilijks aan hoor, ik heb die ook al zelf geïnstalleerd in aquaria toen ik daar ook nog fan van was ...
dinsdag 7 november 2006 - 22:07
cactelders

Cactelders

Ziet er mij in elk geval ingewikkelder uit en volgens ik zie is alles ook verkrijgbaar in spaarlampen met een draaidinges aan. Ik ben gene crac da weet je en daarom tracht ik de weg te zoeken waarvan ik denk dat het de eenvoudigste is. We kunnen er maandag op de vergadering eens over klappen, aangezien hij groot genoeg is is er plaats voor U ook hoor ! Gewoon de sleutel van het huis en je kan er in en uit wanneer je wilt.
dinsdag 7 november 2006 - 22:12
Pieter

Pieter

Dirk, spaarlampen bestaan denk ik niet voor die speciale types zoals gro-lux en zo, maar dan is de vraag als je die nodig hebt of dat de combinatie koudwit en warmwit niet voldoende zijn. In het labo waar ik thesis deed waren het afwisselend koud en warm wit die ze gebruikten en geloof me, daar stonden nogal wat melipotten met in vitroplantjes te groeien hoor.
Zelf gebruik ik gro-lux...
dinsdag 7 november 2006 - 22:19
Alain1

Alain1

Je mag er fier op zijn Dirk, zo'n mooie bak!
Kun je daar een prijs op kleven? Zonder werkuren?
dinsdag 7 november 2006 - 22:28
cactelders

Cactelders

Ha ja tis waar U heb hier ook ene staan in Gentbrugge het was mij ontgaan! Tot nu toe kost hij ongeveer 120€ , iets wat meevalt niet?
dinsdag 7 november 2006 - 22:28
Pieter

Pieter

Wel dat verdacht paars licht uit m'n kamer zou ik geen zaaibak durven noemen hoor. Dat is een oude aquarium waar ik in zaai. Dus met verwarming die zo goed als niet werkt, veel te hoog dus te snelle uitdroging.....
dinsdag 7 november 2006 - 22:31
cactelders

Cactelders

Wat zou ik best nemen voor in de bak te doen grof zand of fijne lavastenen( gewicht) ?
dinsdag 7 november 2006 - 22:31
Pieter

Pieter

En liggen je verwarmingsdraden in dat substraat? Dan zou ik zand nemen. Dat zal waarschijnlijk iets beter de warmte geleiden. Tenzij je lavapoeder kan vinden, dat zou ideaal zijn vermoed ik.
dinsdag 7 november 2006 - 22:34
cactelders

Cactelders

Ja halverwege moeten die draden komen tussen twee lagen substraat.
dinsdag 7 november 2006 - 22:36
cactelders

Cactelders

Alhoewel Pieter, de afkoeling die de nacht moet nabootsen samen met het licht dat uitgaat schijnen toch een zéér gunstige invloed te hebben op de zaailingen. Alleen het ontkiemen zelf zou al een percentageverschil geven. De aanduiding is 28°C en voor de ontkieming iets lager zo'n 24°C .
dinsdag 7 november 2006 - 22:42
Fons

Fons

Dirk, ik heb soortelijke stekbak als je gemaakt hebt,ik verlicht die bak via een tijdsklok van 06h tot 22h met een armatuur van twee tl lampen van elk 20w, armatuur is 60cm lang, ik leg deze los boven op het deksel, kan ev. vastgebonden worden.Ik heb nu twee gewone tl lampen zitten en voldoen goed, ik stek gans de winter. de twee TL lampen heb ik een paar winters door grolux TL lampen vervangen zonder beter resultaat, die grolux lampen geven minder licht dan de gewone TL lampen.
Zo een armatuur is gewoonlijk voorgemonteerd, ge moet enkel uw stroomdraden aan een lusterklem aansluiten die gewoonlijk meegelevert is.

Groetjes Fons.
dinsdag 7 november 2006 - 23:09
Alain1

Alain1

Ik weet niet of er mensen zijn (misschien Willy N.) die ervaring hebben met de zaaibakken van de cactusclub te Wijnegem? Die verkopen ze daar ook (aan de prijs van 65€ denk ik).
Ik zal maar nog een jaartje verder boeren met mijn "préparé potjes" van de slachter.
dinsdag 7 november 2006 - 23:30
cactelders

Cactelders

Willy ik zag met mijn beperkte mogelijkheden echt geen oplossing om de lampen binnenin de bak te krijgen zonder de bak onklaar te maken . Daarmee bedoel ik dat ik dan twee deksels zou moeten hebben één voor in de zomer zonder bijverlichting en één met het licht. Ik heb er wel aan gedacht om op bepaalde momenten met open deksel te werken maar weet ook niet preciesq hoe. Daar ik met gesloten( perforaties dichtgeplakt) zakjes ga werken moet dat op de warme maanden haalbaar zijn. Niet?
dinsdag 7 november 2006 - 23:48
WillyN

Tekst aangepast

WillyN

voor Alain,
Ja, ik heb inderdaad reeds drie jaar een zaaibak van Wijnegem, met heel goed resultaat.
Ik heb er vorig jaar zelfs een tweede bijgekocht.
Prijs idd 65 Euro
[afbeelding verwijderd niet-https]by nysen
woensdag 8 november 2006 - 08:23
garene

Garene

Parodia,
Ik heb 2 kweekkasten bij Edouard gekocht en slechts ene gebruikt, de andere is splinternieuw maar de doos is wat verweerd. Als je geïnteresseerd bent, laat dan iets weten aub
Garene
woensdag 8 november 2006 - 10:27
Dany

Dany

Voor Garene,
Waar woon je en wat vraag je voor die zaaibak?
woensdag 8 november 2006 - 11:11
garene

Garene

Dany, ik woon in 1651 Beersel, 15 km ten zuiden van Brussel - de kast is spiksplinternieuw nooit gebruikt, gewoon de verkoopprijs van bij Edouard € 65
woensdag 8 november 2006 - 11:29
Dany

Dany

OK ik wil wel eens komen kijken maar ik zit momenteel met een hernia en mag voorlopig niet met de auto rijden ik moet 14 dagen rusten, kan je nog wat wachten
woensdag 8 november 2006 - 11:45
stekeltje

Stekeltje

Willy ik zag met mijn beperkte mogelijkheden echt geen oplossing om de lampen binnenin de bak te krijgen zonder de bak onklaar te maken . Daarmee bedoel ik dat ik dan twee deksels zou moeten hebben één voor in de zomer zonder bijverlichting en één met het licht. Ik heb er wel aan gedacht om op bepaalde momenten met open deksel te werken maar weet ook niet preciesq hoe. Daar ik met gesloten( perforaties dichtgeplakt) zakjes ga werken moet dat op de warme maanden haalbaar zijn. Niet?

die lampen kunnen toch evengoed een halve meter of zo boven de zaaibak gemonteerd worden?
woensdag 8 november 2006 - 12:21
AndreV

AndreV

Dirk,
Kijk eens voor die pottekes bij :http://www.kakteen-schwarz.de/. Die heeft een heel grote keuze.
Het zijn wel grote verpakkingen, maar we kunnenaltijd delen met een man of of twee - drie- halfvier
woensdag 8 november 2006 - 14:54
Dany

Dany

het is wel heel duur als je de verzendingskosten mee telt en die verpakking dat kan 1000 of 2000 potjes zijn
woensdag 8 november 2006 - 15:10
Lucl

Lucl

Inderdaad Willy dit lijkt iemand uit onze buurt ik woon in Sint Pieters Leeuw
woensdag 8 november 2006 - 17:44
cactelders

Cactelders

OEIEJOEI ,dat wordt de gevarendriehoek!!!!
woensdag 8 november 2006 - 18:47
Wardje

Wardje

CITAAT:
voor Alain,
Ja, ik heb inderdaad reeds drie jaar een zaaibak van Wijnegem, met heel goed resultaat.
Ik heb er vorig jaar zelfs een tweede bijgekocht.
Prijs idd 65 Euro
">#666666;'> voor Alain,
Ja, ik heb inderdaad reeds drie jaar een zaaibak van Wijnegem, met heel goed resultaat.
Ik heb er vorig jaar zelfs een tweede bijgekocht.
Prijs idd 65 Euro
[afbeelding verwijderd niet-https]by nysen


Willy,
ik zie denk ik een timer op het stopcontact, is dat voor de verlichting of voor de verwarming ? Of is het zoals Willy suggereert, dat je de verwarming regelt met die speciale thermostaat (digitaal en met voeler). Ben wreed geïnteresseerd. Bij die bakken zit er vermoedelijk een verwarmingskabel onder de bijgeleverde plasticbak, mag je daar gewoon je potjes in zetten in wat water ? Ik kan me niet direct inbeelden dat er daarin zou moeten gewerkt worden met zand. Als ik me te belachelijk maak, geen probleem, de meeste wonen toch te ver van hier, khore het niet, hihi. Maar kzou vandewinter toch ook een poging willen doen om wat vroeger te zaaien met verwarming en verlichting? Probleem bijkomend : tzou moeten in de serre (minimum 5°c !!!) gebeuren , die van ons wil niet met die zaken binnen in huis. Als 't in de serre staat, heeft het eigenlijk wel zien door de omgevingstemperatuur (t spel zal veel meer moeten draaien) Tenzij dat ik het 'inpak' met isomoplaten of andere isolatieplaten (geel of groen, de naam ontsnapt me) Bedankt voor de info vooraf.
woensdag 8 november 2006 - 18:51
Wiebe

Wiebe

Ik koop al een paar jaar mijn potten bij Kakteen Schwarz en ben daar erg tevreden over. Een nadeel is de relatief hoge verzendkosten maar het voordeel is het enorme assortiment en het feit dat je de potten niet persé in grote hoeveelheden hoeft te kopen maar i.h.a. zelfs per stuk. Een voordeel van grotere hoeveelheden is uiteraard de lagere prijs die je dan betaalt.

Wiebe
woensdag 8 november 2006 - 19:30
Witvis

Witvis

Dirk mooie zaaibak maar denk dat ge waarschijnlijk de afdekruit beter onder lichte helling had geplaatst .
Dit in verband met eventuele condensvorming langs de binnenzijde.
woensdag 8 november 2006 - 21:12
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Ben van plan om geen condens te hebben daar ik alles in plastic ritszakjes ga zaaien. Akkoord er onsnapt daar ook wel iets uit maar de bak is niet volledig dicht dus kan de weinige condens weg. Niettegenstaande dat zou ik de ruit wel willen in een helling plaatsen hoor maar was voor mijn technische beperkingen niet mogelijk, dit is de gemakkelijkste oplossing.
woensdag 8 november 2006 - 21:19
Wardje

Wardje

Bedankt Willy, dat is de info die ik wou. Misschien nog een vraagske ivm die verlichting. Uit jullie berichten kan ik afleiden dat die kleine prutskes heeeeeeeeel veeeeeeeeeel licht kunnen gebruiken. In combinatie met die bak die je beschreven hebt (of een andere gelijkaardige bak), kan je dan lampen (waarover jullie het hadden iin andere berichten) direct boven dat deksel plaatsen of zit daar gevaar in dat dat plastic onder invloed van de warmte van die lampen aan het smelten gaat ? Enne wat is nu eigenlijk een goeie prijs-kwaliteit lamp, die goed is voor deze kweek ? Als dat probleem kan opgelost worden dan is de kans heel groot dat ik deze winter ook eens probeer verwarmd te zaaien.
donderdag 9 november 2006 - 19:59
cactelders

Cactelders

Dat licht is het belangrijkste hoor!Nen bak ,tot daar toe, maar nu is het voedsel geven hoor, aan kieskeurige schepseltjes als het er op aan komt. Willy heeft een paar goede sites gegeven die ik op mijn site naast mijne bak geplaatst heb en hierboven staan ook een paar goeie.Voor de rest is het moeilijk kiezen, op ervaringen afgaan is het eenvoudigste maar den Willy is ook steeds bezig met verbetering zoeken en dat maakt het er voor leken zoals ik niet makkelijker op.
donderdag 9 november 2006 - 21:07
cactelders

Cactelders

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb fijn zand ( dank U Willy) in de bak gedaan en met mijn vingers in de oren en de ogen dicht de stekker in het stopkontakt gestoken. Blijkbaar had ik een goeie dag toen ik de bedrading ineen knutselde want het zaakje is niet ontploft. Wel wist ik dat, gezien de buitentemperatuur, het een poos ging duren vooralleer de gevraagde 30°C zou bereikt worden. Rond de middag heb ik het zooitje aangesloten bij een temperatuur van 11°C en om 19uur had ik 18°C bereiktop een zevental cm boven het zandniveau. Wel heel lang vind ik, nu vraag ik me af of ik mijn intenties betreft het zaaien niet moet herzien. Ik was van plan om door middel van de timer dag en nacht na te bootsen door alles 12 uur uit te schakelen. Nu voel ik een bui hangen en denk ik dat ik de timer beter alléén op het licht plaats en niet op verwarming én licht. Wat denken jullie ervaringsdeskundigen ervan?
donderdag 9 november 2006 - 21:41
stekeltje

Stekeltje

ik heb de timer steeds alleen op het licht gebruikt van 6 uur 's morgens tot 22 uur 's avonds de temperatuur gelaten zoals ze was en met goed resultaat
wel altijd als ik verschillende soorten zaaide:bv gymnos die kiemden beter op 18 graden en dan stelselmatig de temperatuur hoger zetten, anderen direkt op 25 graden(mammillarias, lithops enz)
met ariocarpus heb ik de juiste temperatuur nog niet beet, het lukt me niet goed
donderdag 9 november 2006 - 21:56
cactelders

Cactelders

Er wordt toch aangeraden om voor Ariocarpus een temperatuur van 25°C aan te houden overdag en toch te laten zakken tot 18°C gedurende de nacht . Ik ben daarnet nog gaan kijken bij "Living Rocks"
http://www.living-rocks.com/cultivation.htm
donderdag 9 november 2006 - 22:21
stekeltje

Stekeltje

ik heb er geen ervaring mee, die mensen op de site zullen het wel weten zeker?
is er hier of een ander forum niemand die hiermee praktische ervaring heeft?
dat temperatuurverschil is in een zaaibak niet zo simpel,gelijk je al aangaf , je zou op voorhand al eens moeten testen hoeveel tijd erover gaat met opwarmen en afkoelen
donderdag 9 november 2006 - 23:12
cactelders

Cactelders

Daar heb ik inderdaad wat aan Willy, het is eigenlijk ideaal ,dus na het een beetje opgevolgd te hebben zonder zaaisel zou ik op 12 op en 12 uit moeten komen. Eerst even testen welke afkoeling we krijgen op 12 uur af.

BTW ik heb de site van het net genomen want den boel was te onstabiel. Ik probeerde het te deleten maar dat gaat niet dus gewoon uitgeschakeld en doodbloeden.
donderdag 9 november 2006 - 23:51
cactelders

Cactelders

Ja Willy maar de bak zal in een huiskamer staan met een constante temperatuur. Bij Marijke thuis komen we maar eens per week en dat is ideaal om met mijn po.... VINGERS ERAF TE BLIJVEN
vrijdag 10 november 2006 - 00:05
stekeltje

Stekeltje

Ja Willy maar de bak zal in een huiskamer staan met een constante temperatuur. Bij Marijke thuis komen we maar eens per week en dat is ideaal om met mijn po.... VINGERS ERAF TE BLIJVEN

vergeet dat maar manneke, je wil dat dagelijks opvolgen,
en Willy laat hem maar zaaien, binnen enkele jaren staat hij naast mij op de ELK, ik heb die toeren ook allemaal uitgehaald (275 soorten per jaar), het begin zie je maar niet het einde
vrijdag 10 november 2006 - 00:11
cactelders

Cactelders

Wat ne mens niet allemaal doet om naast U te kunnen staan hé!!!!!!!
vrijdag 10 november 2006 - 00:14
cactelders

Cactelders

Neen Willy nog niet gelezen ik ga dat direct doen. Ik heb trouwens nog nooit op het Engeltalige gedeelte van Cactus Francophone gezeten.
vrijdag 10 november 2006 - 00:16
stekeltje

Stekeltje

Wat ne mens niet allemaal doet om naast U te kunnen staan hé!!!!!!!

ik voel me zeer vereerd
neen, even serieuswelke soorten ga je allemaal zaaien?
vrijdag 10 november 2006 - 00:19
cactelders

Cactelders

Ik mail U mijn lijst door.
vrijdag 10 november 2006 - 00:30
stekeltje

Stekeltje

Ik mail U mijn lijst door.

indrukwekkend die ariocarpussen, hou ons maar op de hoogte
hier zullen het alleen wat ontbrekende turbinis zijn(als ik ze vind op een zaadlijst) allez denk ik toch
vrijdag 10 november 2006 - 00:48
cactelders
vrijdag 10 november 2006 - 09:42
stekeltje

Stekeltje

daar is keuze genoeg, zal het eens op mijn gemak moeten bekijken ,heeft iemand bij deze firma al iets besteld?
vrijdag 10 november 2006 - 10:04
cactelders

Cactelders

Op Cactus Francophone spreken ze van een goede kieming. Er moet wel voor 50€ ineens bestels worden en dat is veel hé.
vrijdag 10 november 2006 - 10:09
stekeltje

Stekeltje

Op Cactus Francophone spreken ze van een goede kieming. Er moet wel voor 50€ ineens bestels worden en dat is veel hé.

dat moet te doen zijn met 2 of meer personen
vrijdag 10 november 2006 - 10:53
WillyN

WillyN

Als ik goe kan lezen kan je ook per 10 zaden bestellen en is de minimum-bestelling 15 Euro http://cacti-connoisseurs-boutique.com/information.html
vrijdag 10 november 2006 - 11:42
cactelders

Cactelders

De Barmon heeft reeds geleverd bij mij.
vrijdag 10 november 2006 - 12:02
cactelders

Cactelders

Na het lezen van de baggy-zaaitips op C.F. en andere sites valt het me op dat er buiten het feit van verschrikkelijk clean te werken ook vaak sprake is van de zaaigrond te ""bakken" gedurende 2 uur of een kwartier in de microwave aan full speed! Nu heb ik op die sites ook tegenstanders ( of wat dacht je) ontmoet die het bij het supercleane houden maar vertikken om te "bakken" omdat het volgens hen meer schade aanricht door ook de goede ( noodzakelijke) bacterien te doden. Ook is er volgens iedereen unaniem geen probleem om de zaailingen desnoods 1 jaar in de baggy's te houden.
vrijdag 10 november 2006 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon