menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terugvan weg geweest

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

Hoi iedereen,

gewoon even heel snel een bericht om te laten weten dat een maand snel voorbij is, m.a.w. onze Ethiopië reis zit er al op en het leven gaat blijkbaar terug zijn gewone gangetje. Ik mis de zon nu reeds

Snel even twee zoethouders :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Edithcolea grandis
(het 'Perzisch Tapijt' plantje)
N = 05°59'59.6"
O = 37°32'37.5"
ten oosten van Swayne's lodges
op een hoogte van 1350 meter
in de stad Arba Minch;
Zuid Ethiopië

En als toemaatje voor het slapen gaan nog even deze, zwart als de nacht, ik geloof niet dat ik ooit een nog donkere bloem heb gezien :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Goedenacht en nogmaals dank aan Wiebe Bosma voor de info over deze mij hiervoor onbekende planten.

Alain
dinsdag 7 november 2006 - 01:12
Lucl

Lucl

Prachtige bloemen Alain we wachten op meer
dinsdag 7 november 2006 - 06:17
Alain1

Alain1

Naamgenoot, welkom terug in Belgenland! En zoals Luc het zegt: "We wachten op meer ...".
Ben eens benieuwd naar uw avontuur en foto's ...
Trouwens de reeds geposte planten zijn onvoorstelbaar mooi ... we zullen u eens moeten begeleiden, ik zal uw koffers dragen ... enkel bij de heenreis ... anders worden ze waarschijnlijk te zwaar

Groeten Alain1
dinsdag 7 november 2006 - 06:32
stekeltje

Stekeltje

ja, we zullen de komende dagen(weken) weer wat te lezen en te zien krijgen
dinsdag 7 november 2006 - 06:48
Pieter

Pieter

Wow vooral die eerste bloem is gewoonweg prachtig van kleuren! En welkom terug!
dinsdag 7 november 2006 - 09:29
Dany

Dany

het zijn idd. fantastische bloemen
dinsdag 7 november 2006 - 10:26
WillyN

WillyN

Prachtige bloemen en foto's Alain.
Welkom thuis ge ziet er echt stralend uit
dinsdag 7 november 2006 - 10:59
Tine

Tine

Wat mooi. Heerlijk als je zo iets moois in de natuur te zien kunt krijgen en niet zoals bij ons alleen in kassen.

Tine.
dinsdag 7 november 2006 - 11:45
Angus

Angus

prachtige bloemen!
welkom terug
dinsdag 7 november 2006 - 16:55
AlainFSD

AlainFSD

Bedankt iedereen voor de vriendelijke woorden, als Wiebe hier nog aanwezig is zal ik hem nodig hebben om de aasbloemen die ik zag van een juiste naam te voorzien, als dat even kan.
Ik was zonder twijfel het meest onder de indruk van de reusachtige Adenium obesum's in zuidelijk Ethiopië. Ik had echt geen enkel idee dat dit zulke schitterende reuzen werden. Verder zeer onder de indruk van een persoonlijke favoriet die ik eerder op Madagascar zag maar in geen duizend jaar in Ethiopië verwachtte : Moringa's.
Verder is van Noord tot Zuid, Ethiopië vooral een Aloë-land met zo'n 40 endemische soorten (even Eritrea meegeteld voor het gemak).
Het meest verbazende voor mijn medereizigeres en mezelf was dat het land geenszins beantwoordt aan het beeld dat we via de media van Ethiopië kennen : sir Bob met een stervend kind op de schoot was blijkbaar een momentopname die in niets overeenkomt met het supergroene land dat wij er zagen.

groetjes en snel meer,

Alain
dinsdag 7 november 2006 - 17:54
stekeltje

Stekeltje

wel Alain, je beantwoord al direkt een vraag die ik je wou stellen nl : het beeld van de media dat ze ons hier voorschotelen
dinsdag 7 november 2006 - 18:01
AlainFSD

AlainFSD

Inderdaad Sonja,
en al besef ik dat het beeld dat ikzelf zag op zich ook maar een momentopname was, ik durf toch te stellen dat ik nooit eerder een groener land zag in Afrika. Waar ik al evenmin bij stilstond is dat Ethiopië ook het land van het hooggebergte was met twintig bergen boven 4000 meter met als gevolg koppijn en kortademigheid op sommige momenten.
Ik zou oneer aandoen mocht ik vergeten te vermelden dat de Euphorbia liefhebber er ook volop zijn gading vindt :

Euphorbia (nigrispinum (?) in het noorden van het land :

[afbeelding verwijderd niet-https]

en nog een keer :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alain
dinsdag 7 november 2006 - 18:22
Wardje

Wardje

Alain,

als je een maand weg was, dan had je me hier op het forum nog niet gezien. Schoon materiaal da ge ginder gezien hebt. Op vandaag niet direkt mijn planten (waarschijnlijk ook niet bestand tegen mijn minimum 5°c van de winter) , betekent niet dat ik ze niet mooi vind. We kijken uit naar meer moois !
dinsdag 7 november 2006 - 18:42
Wiebe

Wiebe

Alain,

Ja hoor ik hang hier nog steeds rond (je moet toch wat doen in je vrije tijd en anders hang je maar een beetje in de kroeg). Het beeld dat jij van Ethiopië hebt gekregen was ook mijn beeld na mijn bezoek. Je moet je hierbij twee zaken realiseren. Ten eerste is Ethiopië een erg groot land met grote regionale verschillen wat betreft klimaat en neerslag (volgens mij was er afgelopen maanden lokaal zelfs sprake van overstromingen). Ten tweede valt de tijd waarin je nu hebt gereist aan het eind van de regentijd; kom je een half jaar later dan zal alles er heel anders uitzien!

Fraaie bloemen. Ik wil uiteraard en bijdrage leveren om niet benoemde soorten te proberen op naam te krijgen.

Wiebe
dinsdag 7 november 2006 - 18:48
Lucl

Lucl

Jongens en meisjes we gaan hier iets bij leren door Alain en Wiebe.
Eigelijk zou het eens een leuk idee zijn dat we die twee samen eens een digitale voorstelling zouden laten geven voor forum leden. Ik denk dat we allen met onze open mond zouden zitten luisteren.
Echt wel een fasineerende wereld die we te zien gaan krijgen.
dinsdag 7 november 2006 - 20:47
cactelders

Cactelders

Volledig mee akoord maar alsq Alain zijn voorstelling niet gaat verkleinen zoals de fotos hier dan gaan we niet alleen een geforceerde kaakspier hebben maar ook een geforceerde nekspier.
BLIJ DAT HIJ ER TERUG BIJ IS.
dinsdag 7 november 2006 - 20:53
AlainFSD

AlainFSD

Dat is te veel eer jongens,
Alles wat ik te vertellen heb is dat erbij stond en ernaar keek en heel erg heb genoten van wat ik te zien kreeg. Helaas is mijn kennis van deze plantenfamilie zo goed als onbestaande.
Als laatste voorbeeld van deze mijn persoonlijke favoriet :
Een grote plant met donkere bloemen met een goudgele keel waar het stuifmeel zo vanaf spat :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Naam onbekend. Wiebe ?



Alain
dinsdag 7 november 2006 - 21:27
Wiebe

Wiebe

Dit is Caralluma speciosa; een soort met een vrij groot verspreidingsgebied (behalve Ethiopië tevens Sudan, Somalië, Uganda, Tanzania en Kenia). Variabel met betrekking tot de kleur van de binnenkant van de bloem en de aan- of afwezigheid van beharing op de bloemen.

Wiebe
dinsdag 7 november 2006 - 21:41
Wiebe

Wiebe

oh ja, en nog even over je opmerking "waar het stuifmeel vanaf spat". Stapelia-achtigen hebben geen stuifmeel zoals we dat van de andere vetplanten en cactussen kennen. Net zoals de orchidieëen hebben Stapelia-achtigen het stuifmeel in zakjes de zogenaamde pollinia die per tweetal aan elkaar vastzitten. Je kunt dus nooit los stuimeel bij een Stapelia-achtige zien. Meeldraden en stempels zoek je eveneens tevergeeefs.

Wiebe
dinsdag 7 november 2006 - 21:45
AlainFSD

AlainFSD

Zoals eerder gezegd,
ik stond er bij en ik keek er naar,
en verder weet ik er niets over maar
ik leer graag iets bij dus laat de info
maar komen vriend.

Alain
dinsdag 7 november 2006 - 23:26
lisa

Lisa

dit zijn wel de mooiste bloemen die ik tot nu toe gezien heb

lisa
dinsdag 7 november 2006 - 23:33
AlainFSD

AlainFSD

Hoi iedereen,

Zoals eerder vermeld is zuidelijk Ethiopië ook het land van Adenium obesum. Deze komen er massaal voor, in alle vormen en maten, van xl tot xxxl
Wat mij vooral opviel was dat naar mate men zuidelijker kwam de bloemen steeds roder werden en niet meer roze met een witte keel zoals noordelijker.
Alvast een opwarmertje om te tonen over wat voor planten het hier gaat :

[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg,

Alain
woensdag 8 november 2006 - 17:05
Lucl

Lucl

Toch speciaal plantjes als ge het ziet wat ne stam en dan daarboven korte dunne takjes mooi om zien
woensdag 8 november 2006 - 17:41
AlainFSD

AlainFSD

Toch speciaal plantjes als ge het ziet wat ne stam en dan daarboven korte dunne takjes mooi om zien


Inderdaad Luc,
Ik was blij verrast er zoooo veel te zien en in alle maten en gewichten, ik vind dit echt heel mooie dingen. Er lijken er geen twee op elkaar, alsof ze elk een eigen karakter hebben.


Alain
woensdag 8 november 2006 - 18:24
stekeltje

Stekeltje

eigenlijk is dat wel raar,zo een dikke stam met die fijne vertakkingen erboven met een massa bloemen;
en waarschijnlijk heeft niemand enig idee hoe oud die plant zou kunnen zijn? heb je geen foto om die stam alleen van dichterbij te bekijken?
ik kan er me wel bij voorstellen dat je overdonderd raakt bij het zien van die prachtige zaken
woensdag 8 november 2006 - 18:46
cactelders

Cactelders

Waarschijnlijk een afgehakt oude die al een boom was geworden en die geschoten is nu.
woensdag 8 november 2006 - 18:50
AlainFSD

AlainFSD

Waarschijnlijk een afgehakt oude die al een boom was geworden en die geschoten is nu.


Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, deze dikkerd is ongetwijfeld heel erg oud en bij andere planten zag ik soms delen die door rot en/of vandalisme waren vernield, ook omgegooide oude reuzen toonden dikwijls op spectaculaire wijze dat ze tegen 'een stootje' kunnen en groeiden nieuwe scheuten op de gekste plaatsen.
De allergrootste exemplaren zag ik nog zuidelijker, in Turmi waar enkele reuzen tot minimaal zes meter hoog groeiden en een stam ontwikkelden van drie to vier meter omtrek. Allen, van klein tot groot stonden in volle bloei, ik kan niet genoeg benadrukken hoe indrukwekkend dit spectakel wel is.
Hadden we hier een milder klimaat, ik plantte mijn hele tuin vol obesums

Alain
woensdag 8 november 2006 - 19:33
AlainFSD

AlainFSD

En dit zijn ze dus, de allergrootsten die ik zag in Turmi, ondergetekende is 1,87 m hoog maar een klein mannetje naast deze reuzen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alain
woensdag 8 november 2006 - 19:55
Witvis

Witvis

AlainFSD mooie beelden heb je meegebracht voor ons.
Werkelijk mastodonten van planten daar in hun natuurlijk biotoop.
Laat maar komen meer van dat we kijken er naar uit.
woensdag 8 november 2006 - 21:04
Dany

Dany

Alain,
Zou het niet mogelijk zijn om een voordracht of reisverslag te maken van je reis want ik ben zeker dat je in alle cactusclubs heel welkom zal zijn met zo adembenemde foto's van Ethiopië en zijn planten en mooie natuur. Denk er eens over na en laat ons maar verder genieten van je mooie foto's.
woensdag 8 november 2006 - 21:37
stekeltje

Stekeltje

jazeker alain, laat de fotos met je belevenissen maar volgen, het is een land waar we weinig over weten en zeker niet voor de handliggend om op verlof te gaan
woensdag 8 november 2006 - 21:58
AlainFSD

AlainFSD

Alain,
Zou het niet mogelijk zijn om een voordracht of reisverslag te maken van je reis want ik ben zeker dat je in alle cactusclubs heel welkom zal zijn met zo adembenemde foto's van Ethiopië en zijn planten en mooie natuur. Denk er eens over na en laat ons maar verder genieten van je mooie foto's.


Hoi Dany,
dat is zonder twijfel een mooi voorstel, maar helaas moet er ook nog brood op de plank en begint de dagelijkse sleur van het werk terug a.s. vrijdag.
Om maar te zeggen dat ik echt niet de tijd heb om hier voordrachten over te houden. Ik moet het beperken tot het oploaden van enkele foto's op plantenfora zoals deze hier.
Wat ik trouwens met erg veel plezier wil doen, maar helaas is meer dan dat onmogelijk.

Groetjes,

Alain
woensdag 8 november 2006 - 22:55
AlainFSD

AlainFSD

Eéntje anders dan anders waarbij ik het Westvlaamse woord prefereer boven het officiële Nederlands
Ethiopisch pimpaljoentje op Adenium obesum bloemknoppen :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alain
woensdag 8 november 2006 - 23:04
AlainFSD

AlainFSD

Het is in Ethiopië uiteraard niet allemaal rozengeur en maneschijn :
Nabij Arba Minch, een stadje dat zich tussen twee grote meren heeft
genesteld worden volop prachtige exemplaren gerooid om plaats te
ruimen voor de uitbreiding van 'Swayne's Hotel & Lodges' :

[afbeelding verwijderd niet-https]

en nog een slachtoffer van de toerismeboom :

[afbeelding verwijderd niet-https]

greetz,

Alain
woensdag 8 november 2006 - 23:14
AlainFSD

AlainFSD

Euphorbia nigrispinum met cyathium

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 november 2006 - 23:31
AlainFSD

AlainFSD

Ook niet vergeten te vermelden dat Ethiopië echt wel een Sansevieria land is (vrouwentongen).
Die zie je net als de talloze Aloë soorten echt overal van in het noordelijke hooggebergte tot de zuidelijke dalen; in dit geval eentje die wortel heeft geschoten in een oude afstervende Adenium trunk.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit was de laatste voor vandaag

Alain
woensdag 8 november 2006 - 23:35
cactelders

Cactelders

Kon je zo geen stronken opsturen naar jezelf Alain? Zoiets moet toch te doen zijn?
woensdag 8 november 2006 - 23:56
stekeltje

Stekeltje

Kon je zo geen stronken opsturen naar jezelf Alain? Zoiets moet toch te doen zijn?

pas maar op voor rare reacties!!!!!
donderdag 9 november 2006 - 00:08
cactelders

Cactelders

Daar heb ik niet eens aan gedacht ,ze liggen daar te rotten nietwaar?
donderdag 9 november 2006 - 00:10
stekeltje

Stekeltje

Daar heb ik niet eens aan gedacht ,ze liggen daar te rotten nietwaar?

erg hè, ik dacht ook zoiets en wij zouden die verzorgen als oogappelkes
donderdag 9 november 2006 - 00:13
Pieter

Pieter

ja idd heel erg dat die prachtexemparen daar liggen te sterven liever dan ze te redden zoals in de USA die reddingsoperaties bestaan.
Land van de vrouwentongen...misschien een ideetje voor m'n volgende reis
donderdag 9 november 2006 - 01:26
cactelders

Cactelders

Vrouwentongen is géén werkwoord hoor Pieter!!!
donderdag 9 november 2006 - 08:17
Dany

Dany

oeijoejoei, dan ben ik al heel mijn leven fout
donderdag 9 november 2006 - 10:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon