menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fero enof Echinocactus buiten

Ga naar meest recente reactie

Ruudcactus

Ruudcactus

Beste mensen,
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met soorten uit deze geslachten in de tuin? (uiteraard met afscherming tegen nattigheid in de winter) En dan met name grotere exemplaren.
gr.
Ruud
woensdag 18 oktober 2006 - 01:36
WillyN

WillyN

Zeker geen ondervinding mee Ruud
Deze zijn strikt onder voorbehoud:
Echinocactus glaucus -25
Echinocactus grusonii -10
Echinocactus grusonii var. alba -4
Echinocactus horizontalonius -12
Echinocactus ingens -10
Echinocactus platyacanthus -8
Echinocactus platyacanthus var visnaga -4
Echinocactus polycephalus -12
Echinocactus xeranthemoides -12
Fero's geen enkele
inlichtingen komen van http://digilander.libero.it/cacti/tempG-L.htm
Ikzelf zou het zeker niet proberen
woensdag 18 oktober 2006 - 08:54
Ruudcactus

Ruudcactus

Enkele stonden inderdaad op m'n lijstje, maar dan wel diegene die uit de us komen met name de horizontalalonius, texensis en de polycephalus en dan is degene die bovenaan staat de Fero wizileni.
Ik denk wel dat je in dat lijstje nog verschillen zou kunnen aanbrengen in kortdurende vorst of langdurende vorst
Mijn grusonii ga ik er in ieder geval niet aan wagen, maar soorten uit noordelijker hooggelegen gebieden zit ik toch zwaar aan te denken.
Helaas zijn ze wat groter erg duur en ga ik dus niet over 1 nacht ijs wel is het volgens mij zo dat wanneer ze groter zijn ze veel meer ontberingen" kunnen hebben.
Ook kan de "beschikbaarheid"een rol gaan spelen want lang niet alles is even veel te koop zeker niet in de grotere maten.
De glaucus ken ik overigens zou ook een zeer geschikte kandidaat kunnen zijn.
Alvast bedankt voor de info!
gr.
Ruud
woensdag 18 oktober 2006 - 10:53
Ruudcactus

Ruudcactus

Met een hoop echinocereussen, andere cactussen, agaves, yucca's, echeveria, e.d lukt het ook dus....
Dat de rel. vochtigheid inderdaad niet te vergelijken is is 100% waar.
Maar een hoop soorten hebben kou nodig in de winter, kou die je in de kas weer mist.
De bescherming is uiteraard open aan alle kanten, zodat de wind eronder door kan.
Ik ben me er zeer van bewust dat het experimenten zijn en dat het dus een planteleven kan gaan kosten en wat mezelf betreft een paar eurotjes armer. Vandaar dat ik hier info probeer op te doen welke soort zich het meest leent voor dit experiment, ik hou er niet van om over 1 nacht ijs te gaan met redelijk kostbare planten.
Sorry dat ik misschien een beetje eigenwijs overkom, maar ik heb geen ruimte om m'n huis vol te zetten met planten, een kas ziet m'n vrouw niet zitten, kleinere planten en opuntia's heb ik genoeg en kleinere planten vallen niet echt op in de tuin.
Dus blijft voor mij over: grotere planten, en ik ga hier misschien tot de grens en in sommige gevallen helaas misschien wel erover.
Ik houd van die planten dus is deze manier van planten houden voor mij de enige manier!
Dus als je kennis hebt van planten die wat minder gevoelig zijn voor een hogere rv hoor ik dat graag!
gr.
Ruud
woensdag 18 oktober 2006 - 13:33
Ruudcactus

Ruudcactus

Beste Willy,

Uiteraard kan je je kas zo koud ,zo warm, zo vochtig of zo droog houden als je zelf wilt en een mooi gemidelde aanhouden zodat de meeste planten het erg goed doen
Helaas kan ik dat buiten niet.
Ook ben ik me ten zeerste bewust van de waarde van zulke planten zoals aangegeven in hetzelfde bericht,(anders had ik er al een aantal gehad en had ik niet om advies gevraagd) niet de waarde van deze specifieke soort,die ik nog nooit in levende lijve heb gezien en waarvan ik ook zo 1,2,3 niet zou weten waar ik die vandaan zou moeten halen, maar wel grotere op de canarische eilanden gekweekte fero's en die heb je inderdaad niet voor een paar euro's.

Deze soort wordt dus van m'n lijstje geschrapt!

Maar zoals ik al vroeg zijn er dan andere soorten waar ik meer kans mee maak?
gr.
Ruud



donderdag 19 oktober 2006 - 01:01
Ruudcactus

Ruudcactus

Beste Willy
Zou een ventilator gericht op de plant niet een aantal van de door jou aangehaalde problemen gedeeltelijk weghalen?
gr.
Ruud
donderdag 19 oktober 2006 - 13:30
Ruudcactus

Ruudcactus

Beste Willy,
Die ventilator zou kunnen dienen om afzetting van douw/condens wat zich tussen het substraat zou kunnen afzetten bij vochtig, koud,windstil weer te voorkomen, wat je zelf al aangaf (ook al zie ik zelf niks van enige vochtafzetting op planten of substraat zelfs niet bij mist)

Inderdaad zijn de keuzes denk ik beperkt tot een aantal soorten uit noordelijke of zuidelijke gebieden en dan ook nog van wat grotere hoogtes

Op dit moment heb ik wat cactussen betreft wat opuntia's een 6 tal soorten echinocereus (m'n trots erg mooie grote pollen die nu al zo'n 5 jaar goed groeien en bloeien) 2 grote trichocereusen grootste 1m80 deze gaat z'n eerste winter in de kleinere heeft er al wat opzitten.
Verder heb ik als test (nu ga je me helemaal voor gek verklaren) 2 lophophora (2de winter) en een ariocarpus (kostte me letterlijk maar een paar euro's)
Zuidamerikanen heb ik eigenlijk niet op bovengenoemde na en ook geen ervaring mee, buiten wat parodias en nog wat spul wat ik in de zomer ingraaf

M'n substraat bestaat uit een helling van een laag split e.d van een meter noord-zuid gericht.

Het vroege voorjaar heeft me inderdaad wel wat problemen gegeven zeker na knopvorming en dan een beetje natte kou wanneer ik m'n dak heb weggehaald.

Ik heb er wel werk aan riekwart van m'n tuin is overdekt van eind september (dit jaar helaas al wat eerder met die rottige augustus) tot begin mei afhankelijk van het weer.
En kost me wel een dag of 2,3 om het waterdicht op te bouwen, zeker die grote jongen heeft me wel wat hoofdbrekens gekost.
noppenfolie gebruik ik niet (meer)want dat gaat naar mijn ervaring behoorlijk broeien.

Er gaat wel eens wat dood, maar dat waren wel de soorten waar ik niet zeker van was
Gelukkig is massale sterfte me tot nu toe bespaard gebleven.
Ik zal wel eens wat fototjes plaatsen, moet eerst even kijken hoe dat werkt.

In ieder geval bedankt voor je advies ook al past het niet helemaal in m'n straatje
Ik blijf verder zoeken en experimenteren.
gr.
Ruud
vrijdag 20 oktober 2006 - 01:09
Harry54

Harry54

Hallo Ruud, Ik heb dit ooi geprobeerd met een stel Opuntia's. Goede regenbescherming, lekker winderig. helaas: alles dood in 't voorjaar. Ik adviseer: een goed gesprek met je echtgenoot over toch een kas. Groet Harry
vrijdag 20 oktober 2006 - 06:47
Ruudcactus

Ruudcactus

Beste Harry,
Dan had je zeer waarschijnlijk niet de goede soorten opuntia's of je substraat was niet droog genoeg, of je bescherming is niet op tijd aangebracht, of te weinig zon o.i.d
Wat bij mij wel goed werkt is de afdekking te laten bestaan uit zwart/donkergrijze stenen/split dit straalt niet alleen in de zomer maar ook in de winter een hoop extra warmte uit die ook in de grond komt.

De winterharde (je kan beter praten over vorstbestendige) opuntiasoorten komen meestal uit een groot verspreidingsgebied met div. var. en ondersoorten dus je moet wel de goede hebben.
In dit geslacht zitten absoluut een aantal soorten die je zeer goed in de tuin kan laten groeien, wanneer je de juiste omstandigheden creeerd.
Onbeschermd lukt het me niet bij de soorten die ik heb, hoewel het bij een hoop andere mensen wel schijnt te lukken (ik heb misschien niet de juiste soorten hiervoor)
Ik ben ervan overtuigd dat er op dit forum meer mensen zijn die het met opuntia's wel lukt .

Dat gesprek hebben we gehad en zijn tot de concl gekomen dat we het houden van planten op deze manier leuker vinden ook omdat we in het bezit zijn van een kleine tuin waarin ook div. soorten stamyucca's, dasylirion e.d staan, planten die behoorlijk wat ruimte vragen en er dus ook geen ruimte voor een kas is.
Dus hebben we een soort woestijntuin gecreerd met van alles en nog wat.
Ik heb in het verleden wel een paar van die platte bakken gehad, maar heb op een gegeven moment de meeste planten die hierin stonden weggedaan om ruimte te maken.
Het is weer meer een hobby in een hobby, maar wel een die me erg veel voldoening geeft.
gr.
Ruud
vrijdag 20 oktober 2006 - 09:33
Ruudcactus

Ruudcactus

Ik heb ze gezien, mooie planten.
Het scheeld idd een hoop als ze zijn afgeschermd van die rottige oost- en noorderwinden.
gr.
Ruud
vrijdag 20 oktober 2006 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon