menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brazili

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Ik zal proberen zo nu en dan een paar foto´s te laten zien. Met een druk reisschema zal ik daar niet zoveel aan toe komen. We hebben tot nu toe al tientallen soorten gezien en gefotografeerd. Met gemiddeld 300 foto´s per dag zal ik uiteindelijk met zeker 4000 foto´s eidigen. Niet alleen cactussen maar ook landschappen, dieren, mensen, etc.

De eerste foto is van Notocactus mueller melchersii (excuses voor eventuele schrijffouten want ik heb even geen geprinte lijst bij de hand.

Vriendelijke groeten,
Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 13:32
cactuszot

Cactuszot

Indrukwekkend Wiebe, al die knoppen. Is het nu lente in Brazilie ?

mvg
Geert
zaterdag 24 oktober 2009 - 14:17
Pieter

Pieter

We kijken al uit naar veel meer, Wiebe. Voorjaar betekent veel bloei en weinig zaad veronderstel ik?
zaterdag 24 oktober 2009 - 18:49
Wiebe

Wiebe

Brazilie is zuidelijk halfrond dus de seizoenen zijn andersom dan bij ons. Nu inderdaad voorjaar en afgelopen weekend overgegaan op de zomertijd. Veel bloei en nog geen rijpe zaden.

Twee plaatjes van vandaag, deze eerste is Frailea phaeodisca (perbella). Vandaag had een natte start met regen en onweer maar daardoor zijn de planten lekker fris.

Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 21:28
Wiebe

Wiebe

En deze tweede, met nog duidelijk zichtbare waterdruppels, is Notocactus buiningii.

Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 21:37
Wiebe

Wiebe

Of je de planten wel of niet in bloei aantreft, is een toevalstreffer. In een grote popuatie heb je gelukkig altijd wel wat spreiding waardoor de kans op een open bloem dan wat groter wordt. Bij onderstaande Frailea densipina, een prachtige plant, hadden we geluk..........

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 22:06
Wiebe

Wiebe

terwijl we bij deze Echinopsis oxygona, de kortbedoornde vorm, net te laat waren.

Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 22:09
Wiebe

Wiebe

Speciaal voor Dirk deze ons verder onbekende Dorstenia soort die we op meerdere plaatsen aantreffen.

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 22:39
Wiebe

Wiebe

En voor Pieter deze zuilcactus, een blauw berijpte kop van Cereus hildmannianus, de enige zuilcactus die we aan zullen treffen maar wel op heel veel locaties.

Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 24 oktober 2009 - 22:44
AlainFSD

AlainFSD

Schitterende foto's, Wiebe. Mijn gebruikelijke reismaten Paul Klaassen en Cliff Thompson reizen momenteel ook door Brazilia, voel me vreselijk verweesd omdat mijn verlof gewoon opgebruikt is voor 2009. Enfin zal ze eens aanporren om ook wat foto's door te mailen ... Geniet van je cactusreis en laat ons vooral meegenieten van zodra je even de tijd hebt .

Met de groeten

Alain
zaterdag 24 oktober 2009 - 23:14
cactelders

Cactelders

Oesje , van de 41 Zuid-Amerikaanse Dorsteniasoorten komen er 4 NIET in Braziliê voor. Dat maakt het er niet eenvoudiger op natuurlijk , toch heb ik de neiging om naar de meest verspreide van alle Braziliaanse Dorstenias te gaan kijken nl. Dorstenia braziliensis , Dorstenia tubicina behoort ook tot de mogelijkheden . Bedankt voor de foto Wiebe .
zaterdag 24 oktober 2009 - 23:16
Pieter

Pieter

Wiebe, je hebt blijkbaar op zeer korte tijd al heel veel soorten gezien. Ik ben echt jaloers jong!
zaterdag 24 oktober 2009 - 23:44
Wiebe

Wiebe

Alain, Paul en Cliff zijn mijn reisgenoten. Je moet de hartelijke groeten hebben van Cliff die mijn kamergenot is.
Pieter, we hebben m.i. de best mogelijke gids die het ons mogelijk maakt om in de korte tijd die we hebben zoveel mogelijk tezien nl. Marlon Machado. Behalve verstand van planten heeft hij ook nog verstand van muziek en delen we dezelfde smaak (metal-gothic rock) en hebben al diverse bestanden uitgewisseld.
Dick, als je iets meer over de Dorstenia kunt vinden, dan graag. Wat is het onderscheid tusussen de 2 soorten die je noemt? Ik heb mijn Dorstenia boek thuis liggen. Ik heb wat bloemresten weten te verzamelen dus als er wat zaad in zit, komt dat naar je toe.

Wiebe
zondag 25 oktober 2009 - 02:06
Wiebe

Wiebe

Gymno´s heb ik nog niet laten zien, daarom hierbij de eerste nl. G uruguayense. Deze plant kan relatief grote groepen vormen met tientallen exemplaren.

Wiebe

C&S Algemeen

zondag 25 oktober 2009 - 02:40
Wiebe

Wiebe

Gymno´s heb ik nog niet laten zien, daarom hierbij de eerste nl. G uruguayense. Deze plant kan relatief grote groepen vormen met tientallen exemplaren.

Wiebe

zondag 25 oktober 2009 - 02:54
Wardje

Wardje

Prachtig Wiebe, vooral de Frailea's en de Noto's zijn mijn dada. Ik heb Marlon Machado ook al live ontmoet. Hij was op een Internoto-bijeenkomst en we hebben er zitten kijken naar zijn Frailea-foto's samen met Lubomir Berka en Norbert Gerloff. Hij zal zich dat misschien nog herinneren. Toffe avond was het.

Marc
zondag 25 oktober 2009 - 19:45
cactelders

Cactelders

Wiebe , zonet heb ik de bevindingen van Carauta gescand en ik stuur die per pm op . Laat Marlon Machado niet te ver weglopen want je zal hem nodig hebben het is nl. in het Portugees geschreven .
zondag 25 oktober 2009 - 20:52
maurice2

Maurice2

Wiebe

Die Frailea densipina is een mooi plantje ,geniet nog maar van al dat moois
zondag 25 oktober 2009 - 21:31
Wiebe

Wiebe

Dirk, bedankt. Maurice, ik ben het helemaal met je eens.

Nu twee vliegen (of beter gezegd twee cactussen) in éé klap. Links een prachtig een plant die we veel hebben gezien nl. Wigginsia sellowii. Rechts Gymnocalycium denudatum.

Wiebe

C&S Algemeen

zondag 25 oktober 2009 - 21:59
stekeltje

Stekeltje

Prachtige foto's , geniet van jullie reis en vooral blijven posten.
maandag 26 oktober 2009 - 00:10
jumperke

Jumperke

Mooie reportage!
Blijven foto's nemen zou ik zeggen!

jerko
maandag 26 oktober 2009 - 17:39
Wiebe

Wiebe

Even 2 foto´s van vandaag. De eerste is van een prachtige Frailea nl. F. cataphracta. Deze soort groeit in vrijwel puur zand en is soms vrijwel volledig onder het zand verstop. Dit exemplaar was wat beter te zien.

C&S Algemeen

maandag 26 oktober 2009 - 21:40
Wiebe

Wiebe

En deze tweede soort is Gymnocalycium buenekeri. De meeste planten die we zagen waren in slechte conditie. Dit exemplaar zag er beter uit en was bovendien de enige met een bloem. De bloemblaadjes zijn behoorlijk aangevreten. Dit exemplaar was zwaarder bedoorn dan de andere exemplaren (ca 10 stuks) die we hebben gezien.

Wiebe

C&S Algemeen

maandag 26 oktober 2009 - 21:45
jumperke

Jumperke

Mooie Frailea! Indrukwekkend hoe die in zand kan overleven!
Komen jullie ook wel eens Discocactussen of Arrojadoa's tegen?

jerko

dinsdag 27 oktober 2009 - 09:13
Pieter

Pieter

Dat is wel indrukwekkend te zien dat Frailea in zuiver fijn zand groeit. Uit die habitatfoto's kan men maar al te vaak goeie cultuurtips halen.
dinsdag 27 oktober 2009 - 09:16
Wiebe

Wiebe

Jerko, de geslachten die jij noemt, groeien in een ander deel van Brazilie en zullen wij dus niet zien.

Pieter, alleen de 2 Frailea soorten die gisteren hebben gezien, groeien in zuiver zand. Nasst F catafracta was dat F fulviseta. Uit het bezoeken van de natuurlijke habitats kun je inderdaad een idee krijgen van de eisen die een plant stelt in de cultuur.

Wiebe
dinsdag 27 oktober 2009 - 10:14
maurice2

Maurice2

Jerko

Voor Discocactussen moet u in de staat Minus Gerais zijn in de omgeving van de stad Dianmentino,
Wiebe zit in het deel van Brazilië dat tegen Uruguay aanleunt
dinsdag 27 oktober 2009 - 11:05
Wardje

Wardje

Inderdaad Maurice, ge bedoelt allicht Rio Grande do Sul, de staat in Brazilië die samen met Uruguay het voornaamste verspreidingsgebied is van de Noto's, één van mijn favoriete geslachten.

Marc
dinsdag 27 oktober 2009 - 21:51
Alain1

Alain1

Ik zit hier weeral volop mee te genieten van een reis van een andere ... En weeral schitterend die planten in de natuur!
Ook mijn ding hoor Gymno's en Frailea ... en dan kom je nog op het juiste moment dat die Frailea bloeit...
Prachtig is dat ...
dinsdag 27 oktober 2009 - 23:12
Wiebe

Wiebe

De laatste paar dagen wat moeilijker bereikbare planten gezocht. Notocactus magnificus groeit op vrijwel loodrechte hellingen. Het voordeel van een dergelijke groeiplaats is dat ze niet worden bedreigd door menselijke activiteiten. Het nadeel is uiteraard dat je er als liefhebber niet zo dicht bij kunt komen. Onderstaande foto toont dergelijke groepen die in dit geval ook nog eens aan de andere kant van een rivier groeien.

Wiebe

C&S Algemeen

vrijdag 30 oktober 2009 - 21:40
Wiebe

Wiebe

Een andere soort die op dergelijke steile hellingen groeit is N leninghausii.Het is hard werken om erbij te komen. Abseilen langs een steile helling gezekerd met 2 touwen.

C&S Algemeen

vrijdag 30 oktober 2009 - 21:48
Wiebe

Wiebe

Maar dan is dit je beloning. Prachtige groepen van deze soort in hun natuurlijke omgeving. Een geweldige ervaring.

Wiebe

C&S Algemeen

vrijdag 30 oktober 2009 - 21:50
stekeltje

Stekeltje

Dat moet meer dan voldoening geven.
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:37
succulentimon

Succulentimon

je zult zowaar nog afgetraind terugkomen


knap!







simon
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:41
AlainFSD

AlainFSD

Heel mooi hoor Wiebe ,laat die habitat foto's vooral doormailen. Al moet ik wel bekennen dat het pijn doet om er deze keer niet bij te zijn. Geniet met volle teugen van het vervolg van de reis.

Alain
vrijdag 30 oktober 2009 - 23:53
Pieter

Pieter

Indrukwekkend hoe die Eriocactussen op de rotswanden groeien. Van de leninghousii wist ik dat, maar van de magnificus is dat nieuw voor mij. Prachtige groepen zijn dat!
zaterdag 31 oktober 2009 - 12:07
Wardje

Wardje

Amai Wiebe, dit is echt geen gewone cactussafari, ziet er echt wel avontuurlijk uit bij momenten. Ja ik had ook al foto's gezien in INternoto hoe die leninghausii's groeien. Zoals Pieter ook zei, van die magnificussen waren mij enkel foto's bekend van vrij vlakke groeiplaatsen, waaronder een foto van Leopoldo Horst. Doe zo maar verder, wij genieten op afstand, wees maar gerust.

Marc
zaterdag 31 oktober 2009 - 21:21
Wiebe

Wiebe

Gelukkig een beetje avontuurlijk. Dat zit vooral aan het eind van de trip. Vandaag opnieuw 2 standplaatsen bezocht die lastig te bereiken zijn. Op de eerste foto ben ik door de wamte en vochtigheid zeer bezweet en wijs een paar kleine exemplaren van Notocactus warasii aan. Deze soort vormt ook grote groepen aan steile rotswanden. De tweede soort die we vandaag van nabij hebben mogen bewonderen was Notocatus haselbergii. Ook lastig te bereiken.

C&S Algemeen

zaterdag 31 oktober 2009 - 21:49
Wiebe

Wiebe

Op de terugweg maken we nog een niet geplande stop op een plek die er veelbelovend uitziet. En dat blijkt inderdaad zo te zijn. Prachtige exemplaren van Notocactus oxycostatus in volle bloei. Deze soort groet hier samen met N. linkii. Een klein exemplaar van deze soort kun je links naast de N. oxycostatus op de foto zien.

Wiebe

C&S Algemeen

zaterdag 31 oktober 2009 - 21:53
succulentimon

Succulentimon

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


van die laatste foto, wat is die witheid van/op de ribben?








simon
zaterdag 31 oktober 2009 - 22:07
cactelders

Cactelders

Ik denk dat je eens goed naar de soortnaam moet kijken Simon .( op die manier wist ik het ook )
zaterdag 31 oktober 2009 - 22:11
Wiebe

Wiebe

Volgens mij is dat verbrandingsschade. Andere planten hadden dat niet. Kenmerkend voor deze soort is het geringe aantal ribben.

Wiebe
zaterdag 31 oktober 2009 - 22:20
Wiebe

Wiebe

Deze Rhipsalis groeide en bloeide in een boom bij het hotel waar we afgelopen nacht hebben overnacht. Debloemen hebben een aangename geur. Naast Rhipsalis hebben we tijdens onze tocht epiphytisch groeien cactussen van het geslacht Lepismium gezien.

Wiebe

C&S Algemeen

maandag 2 november 2009 - 23:14
Wiebe

Wiebe

Na 4000 kilometer en met omstreeks 4500 foto´s is mijn reis in zuid Braziliè bijna afgelopen. Ik zit nu in een hotel in Porte Allegre en vertrek morgen om woensdag weer thuis te zijn. Als laatste foto in deze reeks een plant waar we vanochtend naar op zoek zijn geweest en die we uiteindelijk ook hebben weten te vinden. De plant zal tegenwoordig ongetwijfeld Parodia heten maar is ook bekend onder de geslachtsnamen Brasilicatus en Notocactus met als soortsnaam graesnerii. Prachige groene bloemen. Op de standplaats van deze soort vond ik het hol van een gordeldier met daarin 5 jongen. Met wat geduld kwamen ze steeds weer te voorschijn. Eén van die foto´s even als toetje.

Wiebe

C&S Algemeen

maandag 2 november 2009 - 23:21
Wiebe
maandag 2 november 2009 - 23:23
cactelders

Cactelders

Prachtig Wiebe .
maandag 2 november 2009 - 23:28
Alain1

Alain1

Weeral een mooie reportage ...Blijf nog wat langer Wiebe!
maandag 2 november 2009 - 23:41
stekeltje

Stekeltje

Mooie reportage, en een behouden terugreis .
dinsdag 3 november 2009 - 01:02
AlainFSD

AlainFSD

Hoi Wiebe,

Nu pas thuis van het werk en dus snel even checken of er nog nieuws is uit Brazilia en ja hoor ...die gordeldieren zijn schattig en ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot maar in mijn herinnering ook erg lekker.

Behouden terugreis

Alain
dinsdag 3 november 2009 - 02:07
jumperke

Jumperke

Zie je ook niet alle dagen die gordeldieren!

jerko
dinsdag 3 november 2009 - 20:59
Pieter

Pieter

Jammer dat het zo snel gedaan is, Wiebe! Maar als ik je foto's zie heb je er duidelijk van genoten. Een goeie terugreis gewenst en hopelijk eens uitgebreid verslag eens je terug thuis bent.
dinsdag 3 november 2009 - 21:20
Wardje

Wardje

Naast de schone cactussen, prachtig die gordeldieren, Wiebe !
Jammer dat dit zo snel voorbij is

Marc
dinsdag 3 november 2009 - 21:45
Wiebe

Wiebe

Ik ben net veilig en wel terug. Ik las inderdaad dat gordeldieren werden gegeten. De enige andere exemplaren die we hebben gezien lagen dood gereden aan de kant van de weg.

Ik ga uit de opnames uiteraard een lezing samenstellen. Dat wordt nog een heel werk om een selectie te kunen maken. Naast cactussen uiteraard nog andere bloemen en planten, andere dieren (waaronder slangen, hagedissen, tarantula, vogels), landschappen, mensen, .......

Wiebe
woensdag 4 november 2009 - 12:30
Wiebe

Wiebe

O ja, nog even over de soortsnaam van N. oxycostata. 'oxycostata' betekent 'met scherpe ribben'. Veel Noto's hebben afgeronde ribben maar deze soort heeft vrij scherpe ribben.

Wiebe
woensdag 4 november 2009 - 12:35
succulentimon
woensdag 4 november 2009 - 12:39
cactelders

Cactelders

Het zou té eenvoudig geweest hebben zoals ik het dacht nietwaar !
woensdag 4 november 2009 - 22:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon