menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactus mag ik hem verpotten

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo allemaal,

ik heb het niet kunnen laten en heb me twee catusjes gekocht alhoewel deze eerste geen stekels heeft...
De man die ze me verkocht zei dat ik ze niet mocht verplanten maar het is zo'n klein potje en hij valt vaak om. De wortel komt er ook uit, dat zie je op de foto. Als het gevolg een keer geen bloemen is zou ik het toch willen doen maar als hij zou kapot gaan, ja dan blijf ik er af.
Kan iemand me raad geven?
Een naam zou ook leuk zijn.
Danku!
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 oktober 2006 - 18:06
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Geen cactus hoor! Een vetplant ,Senecio meen ik maar ik moet naar de mijne gaan kijken om zeker te zijn , ik meen dat de "achternaam" perforata is, maar niet schieten hoor!!
Oeps vergeten ,verpot maar vlug voor de winter komt.
woensdag 4 oktober 2006 - 18:09
annd6

Annd6

Dit is het tweede exemplaar, vond ik wel mooi.
Deze heeft precies nog genoeg aan zijn huidige potje.
Weet iemand hoe hij heet?
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 oktober 2006 - 18:10
cactelders

Cactelders

Pachypodium de soortnaam is voor de grote mensen.
woensdag 4 oktober 2006 - 18:13
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

dag,
Nummer 1 heb ik als Crassula perforata en nummer 2 als Pachypodium lamerei. groet Harry
ps. verpotten hoeft beide nog niet; ik zou het in het voorjaar wel uit die turf halen.
woensdag 4 oktober 2006 - 18:20
CarlVE

Tekst aangepast

CarlVE

Ik bevestig de identificatie van Harry
het zijn dus beiden geen cactussen..
Crassula perforata wordt ook wel Crassula hottentot genoemd

woensdag 4 oktober 2006 - 18:31
annd6

Annd6

Geen cactussen? Ook die Pachypodium niet?
Wat is dan de defenitie van een cactus? En vetplant?
Ann
Bedankt trouwens voor het snelle antwoord!
woensdag 4 oktober 2006 - 18:37
CarlVE

CarlVE

Jouw aangekochte planten zijn succulenten...

Een succulent of vetplant is een plant die water opslaat in een deel van zijn lichaam. Dit kan zowel in de wortel, stengel of het blad gebeuren en dan spreekt men respectievelijk van knol-, stam of bladsucculenten.

Er bestaan tientallen plantenfamilies die succulente soorten hebben, sommige bestaan bijna alleen uit succulenten, andere hebben slechts enkele succulente soorten.

Het meest beroemd zijn waarschijnlijk de cactussen, die allemaal tot dezelfde plantenfamilie behoren. Alle andere succulente plantenfamilies worden dan meestal verzameld onder de naam vetplanten.
woensdag 4 oktober 2006 - 18:46
annd6

Annd6

Azo...wist ik niet...zit bij deze twee het water in de stam? Bij de eerste kan je niet echt van stam spreken...
Ik wist dat niet alle cactussen stekels hadden maar ik dacht dat een plant met stekels wel altijd cactus was.
Tiens.
Bedankt!
Ann
woensdag 4 oktober 2006 - 18:53
Maverick

Tekst aangepast

Maverick

Azo...wist ik niet...zit bij deze twee het water in de stam? Bij de eerste kan je niet echt van stam spreken...
Ik wist dat niet alle cactussen stekels hadden maar ik dacht dat een plant met stekels wel altijd cactus was.
Tiens.
Bedankt!
Ann

Bij de eerste lijkt me dat het water in de bladeren zit. Dat zie je doordat ze zo dik/vlezig zijn.
Aangezien dit niet het geval is bij de tweede, zal het water daar wel in de stam zitten. Aangezien de stam nogal dik is.

Heb ik het bij het goede eind dames en heren???
woensdag 4 oktober 2006 - 20:28
annd6

Annd6

Klinkt logisch.
Hoe heet die van de foto onder je naam?
Ann
woensdag 4 oktober 2006 - 20:34
stekeltje

Stekeltje

een echinocereus denk ik
woensdag 4 oktober 2006 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon