menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moet ik mijn cactussen water geven

Ga naar meest recente reactie

jkusmanto

Jkusmanto

Hoi allemaal,

Als een beginner wil ik in deze forum iets vragen.
Volgens sommige artikel (die ik op website kan lezen) hoef ik de cactussen geen water geven tijdens de rustperiode (october-februari). Maar moeten de cactussen in een koele plaats geplaatst worden die gemiddeld temperatuur +/- 5-8 celcius.

Ik heb mijn cactussen naar binnen gebracht. Omdat ik geen koele plaats heb, heb ik ze geplaatst in een rek +/- 50cm van een verwarming. De temperatuur op die plaats is +/- 20 celcius. Op die plaats krijgen ze regelmatig +/- 2uur zon (namiddag).
Mijn vraag is: Moet ik de cactussen regelmatig water geven?

Alvast bedankt voor de antwoord.
vrijdag 9 oktober 2009 - 14:22
Thuja49

Thuja49

Hallo ,

De planten en cactussen die eventueel in de woonkamer blijven staan bij mij geef ik regelmatig water omdat het er +/- 21 ° is.
De planten ( cactussen)die bij mij in de gang staan en daar was het afgelopen winter heel koud hebben vanaf oktober tot maart geen druppel water gekregen .
Ik denk dat als ze op kamertemperatuur staan ze dan toch af en toe water moeten hebben maar dan krijgen ze geen rustperiode en mss ook geen bloemen .
Kenners zullen mij hier wel verbeteren als ik fout zit want ik ben maar een leek .

groetjes
thuja
vrijdag 9 oktober 2009 - 14:51
Crazytus

Crazytus

Dat ze zon krijgen tijdens de winter is mooi meegenomen,maar die 20 graden is toch van het goeie teveel!het probleem is,dat warmte-zonneschijn-water groei zal geven met het gevolg,geen rust voor de planten en abnormale groei die de schoonheid van je planten niet ten goede komt!zet ze fris en dat mag donker zijn maar dan volledig droog,die gasten kunnen tegen een stoot op da vlak,wel opletten in het voorjaar voor felle zon!ze moeten dan de zon en het licht terug gewoon worden
vrijdag 9 oktober 2009 - 14:52
Polplastron

Polplastron

Geen bloemen, tot daar aan toe, maar Crazytus heeft gelijk als hij zegt dat ze abnormaal gaan groeien en lelijk worden.

Heb je echt geen koele (slaap)kamer of gang????

Ik heb vorige winter met matig succes een aantal cactussen in de garage overwinterd. (Een klein aantal heeft dat niet overleefd! )
vrijdag 9 oktober 2009 - 17:18
jkusmanto

Jkusmanto

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb wel een kleine gang op de eerste verdieping, echt koel is het niet, maar toch minder dan 20 celcius. Maar er is daar weinig licht.
Mag ik mijn cactussen daar plaatsen?
vrijdag 9 oktober 2009 - 17:25
Crazytus

Crazytus

Tuurlijk mag je ze daar plaatsen,moest ik het zijn...Volledig droog,en ze komen zekers de winter door!Die gasten zijn sterk zulle!
vrijdag 9 oktober 2009 - 17:36
Pieter

Pieter

Hoi,
Als ze warm staan hebben ze ook veel licht nodig en hoeven ze zelfs geen echte rust te hebben. Staan ze warm hebben ze water nodig en met slechts slechts 2 uur zon per dag zullen ze lelijk worden. Warm en droog zal teveel wortelschade geven.
Fris en volledig donker is bijna beter. Ik heb in het verleden nog vele cactussen in de donkere kelder overwinterd. Dat ging prima hoor.
vrijdag 9 oktober 2009 - 19:48
Wiebe

Wiebe

Ik heb in het verleden nog vele cactussen in de donkere kelder overwinterd Ben je al zo oud Pieter? Ik dacht dat alleen de oudere generatie dat nog had gedaan.

Wiebe
vrijdag 9 oktober 2009 - 19:53
Pieter

Pieter

haha neen hoor Wiebe ik ben nog niet zo our, maar 5 jaar geleden is toch ook het verleden? Ik heb in België nooit een verwarmde serre gehad en dus was het elk jaar weer een serieuze organisatie.
vrijdag 9 oktober 2009 - 23:19
jkusmanto

Jkusmanto

Hoi allemaal,
Helaas de gang op de eerste verdiepeing is niet koud genoeg. Net 20 celcius.
Ik denk dat ik mijn cactussen buiten zal plaatsen in een rek die ik zo goed als mogelijk proberen te isoleren.
Hebben jullie ideën wat de beste manier om de rek te isoleren?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
dinsdag 13 oktober 2009 - 20:33
Crazytus

Crazytus

Oei !!! Ben je mee ons voeten aan het spelen?!
dinsdag 13 oktober 2009 - 23:00
succulentimon

Succulentimon

een gang waar het nooit onder de 20 graden gaat?

amai, dat moet een fascinerende energiefactuur zijn!

voor alle duidelijkheid: het mag best even 20 graden worden, maar het mag snachts geen 20 graden meer zijn, dat is de bedoeling

volg eens de temperatuur op in die gang maar dan 's nachts!





simon
woensdag 14 oktober 2009 - 11:05
jkusmanto

Jkusmanto

Crazytus: Ik ben jullie voeten niet aan het spelen.

Wat ik vertelde, is de waarheid.
Ik ben een beginner, dus weet heel weinig over deze.
Ik ben pas vorige maand met cactussen begonnen.

Ik dacht dat de temperatuur in de gang onder 20 celcius zou zijn. Maar het blijkt niet zo. Ik heb het gemeten met een thermometer.
Wat de temperatuur betreft, heb ik vorige week gemeten toen nog niet zo koud zoals deze dagen. Misschien ga ik de temperatuur nogmaals meten.

NB. De gang op de eerste verdiepen ligt tussen de slaapkamers en badkamer (juist als ik naar boven ga).
woensdag 14 oktober 2009 - 11:34
clubbrugge

Clubbrugge

Jkusmanto,

Vooreerst proficiat om te starten mat cactussen en succulenten.
Wat Pieter heeft voorgeschreven , zeker volgen, maar zien hoe de situatie is bij jou.
20°C is zeker te warm, dus best een andere plaats zoeken.
Liefst koel en droog, maar op een appartement is dat zeker gaan zoeken.
Wat de rest betreft, " voeten spelen", "te hoge factuur", de mensen bedoelen het wel goed (hoop ik), maar de juiste keuze voor een winter kan toch o zo moeilijk zijn.
T'is dan nog te zien over welke planten het gaat.
Mvg,
Nicolas
woensdag 14 oktober 2009 - 13:59
Crazytus

Crazytus

Plaats je planten aub niet buiten zelfs de komende nacht zal het fataal zijn! Plaats je planten gerust op de gang bij 20 graden...al mijn Melos komen bij deze temperatuur de winter door,en ik heb nooit verlies kijk maar eens in mijn picasa-album.ik zal het nog eens zeggen 'koude en vochtigheid'zijn fataal voor onze planten!voor de rest kunnen ze gerust tegen een flinke duw...Trouwens vanharte welkom beste Jkusmanto.
woensdag 14 oktober 2009 - 19:31
jkusmanto

Jkusmanto

Ok Crazytus, bedankt.
Ik heb ze pas net binnen gebracht. Ik ben aan het meten hoeveel graden is er in de gang dezer dagen.
woensdag 14 oktober 2009 - 21:25
succulentimon

Succulentimon

ook 's nachts meten eh jkusmanto










simon
woensdag 14 oktober 2009 - 21:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon