menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schwantesia herrei

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Kan mij iemand info geven over substraat, watergift, zon of schaduw, winter- of zomergroeiers, zaaien of stekken enz... over volgende geslachten.
Cheiridopsis (herst- en wintergroeier)
Schwantesia
Rabiea
Hereroa
Carruanthus
Titanopsis (herst- en voorjaarsgroeier??)
Avonia

gr. Dany
dinsdag 22 september 2009 - 17:30
cactelders

Cactelders

Alleen Avonia's heb ik van Uw lijstje en die laten zich perfect overwinteren bij de gewone cactussen aan plus 5 graden . Echter volledig droog houden want én kou én nat kunnen ze niet aan . Zelf hou ik ze bij mij thuis aan kamertemperatuur en vernevel ik af en toe plus één à twee kleine watergiften per winter .
dinsdag 22 september 2009 - 18:24
Dany

Dany

Kan mij iemand info geven over substraat, watergift, zon of schaduw, winter- of zomergroeiers, zaaien of stekken enz... over volgende geslachten.
Cheiridopsis (herst- en wintergroeier)
Schwantesia
Rabiea
Hereroa
Carruanthus
Titanopsis (herst- en voorjaarsgroeier??)
Avonia


Precies niet veel mensen met ervaring in die geslachten hier op het forum
donderdag 24 september 2009 - 20:16
TomJ

TomJ

Sorry voor de late reactie, wel ervaring aan deze kant van de lijn, maar een beetje druk op deze moment.

Zon: kunnen ze normaal best aan, maar ik zou in de zomer ze afschermen.
Grond: allemaal best mineraalrijk, doorlatend en zonder organisch materiaal.
Water: minder is beter, want obesitas is niet alleen voor mensen dodelijk.

Cheiridopsis (herst- en wintergroeier) : inderdaad. Ik hou ze poederdroog in de zomer. Hou de watergift redelijk beperkt in de herfst en winter zodat ze niet te veel bladparen per seizoen maken (1, max 2). Er zijn maar 2 uitzonderingen op: Ch umbrosa en Ch nova (MRO Khamiesbergen, medusoid) zijn schaduwplanten en hebben een pak meer water nodig. Bloei heb ik nog niet veel ervaring mee, want de meeste van mijn planten zijn nu 3-4 jaar oud. Bij mij staan ze in de zon onder een schaduwnet, maar dat gaat in de winter volledig open zodat ze af en toe in de volle zon staan. Vooral de heterophylie van Ch peculiaris is sprekend, maar ook andere soorten hebben de characteristieke 2 bladpaarvormen. Supereenvoudig uit zaad. Ik heb nog redelijk veel overtollige zaailingen staan.

Schwantesia : identiek aan cheiridopsis.

Titanopsis (herst- en voorjaarsgroeier??) hangt ervan af: calacrea kan heel het jaar groeien want komt van de grens van zomer en winter regengebied. De andere planten komen van strikt wintergebied, en zeker hugo-schlechterii moet je als wintergroeier houden. Dwz dat ik ze totaal geen water geef tot augustus en vanaf dan matig water geef tot maart/april. Planten kunnen volle zon aan, maar hebben liever een lichte bescherming in de zomer. Van zaad zijn ze zeer eenvoudig.

Groetjes,
Tom
vrijdag 2 oktober 2009 - 22:17
Dany

Dany

Tom & Dirk,
Heel erg bedankt voor jullie info.
Tom indien je info zou hebben over Rabiea, Hereroa en Carruanthus is dat altijd welkom.

Mvg.
Dany
zaterdag 3 oktober 2009 - 13:09
TomJ

TomJ

Ben ik minder mee bekend.
Ik heb die planten nog wel gehad in het verre verleden, maar vond hen enerzijds te eenvoudig en anderzijds te ziekte gevoelig (spint en wolluis).
Als je meer info wil, dan raad ik je eventueel de boeken van schwantes aan.

T
zaterdag 3 oktober 2009 - 17:19
Dany

Dany

Ok Tom, bedankt voor de info
Mvg
Dany
zaterdag 3 oktober 2009 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon