menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel water voor vetplantje

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Mijn grootmoeder heeft pas 3 nieuwe vetplantjes, nu weet ik dat deze weinig water nodig hebben, maar hoeveel dan eigenlijk precies.

Mijn grootmoeder is nogal gul met water en verzuipt bijna al haar plantjes, wil haar nu dus duidelijke instructies geven.

Het gaat om 3 plantjes in heel kleine potjes.
zaterdag 12 september 2009 - 17:22
Pieter

Pieter

Hoi,
Het zou handig zijn een foto te posten of toch tenminste de planten heel nauwkeurig te beschrijven. Een Lithops heeft nu eenmaal andere verzorging nodig dan bv een Crassula of een Echeveria. Een eerste hint: verpot de plantjes in een mengsel van bv gebroken baksteen met leem en potgrond. Qua water geven: steeds substraat laten droog worden en dan nog een weekje wachten. Zorg steeds voor drainagegaten onderaan de potjes.
Succes!
zaterdag 12 september 2009 - 17:34
Baileysker

Baileysker

Hierbij een foto van de plantjes.
Dat verpotten zal nogal moeilijk worden denk ik, de glazen potjes op de foto zijn slechts 6 x 6 cm.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 13 september 2009 - 00:24
Pieter

Pieter

Hoi,
Als je ze in die potjes wil laten zitten zullen ze het niet lang uithouden, zeker niet met uw gietgrage grootmoeder. Er zitten daar geen drainagegaten in hé. Eén keer per maand een klein beetje water geven, net genoeg om het plantje in leven te houden. Geef je meer zullen de wortels ongetwijfeld wegrotten.
zondag 13 september 2009 - 08:52
cactusmieke

Cactusmieke

Hey,

Ik heb hier ook een orchideetje in zo een minipotje, erg klein hoor.De ruimte voor de potkluit is kleiner dan een potje van 5,5 cm diameter.

Om de gekochte plantjes in die potjes te houden zal je echt zuinig met water moeten zijn, misschien een druppelteller gebruiken en alle dagen een paar druppeltjes.

Misschien moet je je grootmoeder ook nieuwe potjes kado doen, en dan liefst met een gaatje in de bodem, en een schaaltje eronder. Dan kunnen de planten vrijuit groeien en kan ze al af en toe eens een keertje water geven.

Mieke

zondag 13 september 2009 - 19:34
Baileysker

Baileysker

Ik zal met haar afspreken dat ze geen water mag geven, en zal die taak op mij nemen, hopelijk zal ze naar mij luisteren.

Bedankt voor de antwoorden
zondag 13 september 2009 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon