menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rubutia vulpina

Ga naar meest recente reactie

joijce
zondag 18 juni 2006 - 14:41
cactelders

Cactelders

Mooi ,maar mij onbekend.
zondag 18 juni 2006 - 20:56
joijce

Joijce

Dirk wat bedoel je met onbekend, klopt de naam niet denk je.
zondag 18 juni 2006 - 20:59
cactelders

Cactelders

Nee, nee, gewoon eentje die ik niet ken, zal verder opzoeken hoor. Ik doe dat altijd als ik een mij onbekende tegenkom. Begin dank zij forum al wat bagage te hebben ,maar er zijn er zooooooooooo veel.
zondag 18 juni 2006 - 21:06
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Bij Rebutia vindt ge nogal veel varieteit in de bloemkleuren. In "Kakteen von A bis Z" van Walther Haage vindt ge op blz 643, dat F Ritter een reeks Rebutias heeft beschreven, die bij redaktiesluiting (eind drukvoorbereideng) nog niet kompleet waren afgewerkt. Dat was eind 1979.Daarbij Vulpina.
In het bekende Nederlandstalig plaatjesboek "Cactussen, geheel geïllustreerde encyclopedie." van Rod en Ken Preston-Mafham (oorspronkelijk "Cacti" uitgegeven in Londen, Blandfort 1992) vindt ge dat dit dezelfde plant is als Rebutia Spegazziniana, beschreven door Baeckeberg. Foto er bij.
Ik heb Vulpina ook nog, denk ik, en met dezelfde oranje kleur, onder Vulpina (Ritter). Baeckeberg is de oudste en dus de echte naam is R Spegazzinia var Vulpina.
Spegazziniana moet ik ook ergens hebben. De bloem is meer rood, net als de foto in het boek.
Het gaat waarschijnlijk om standplaatsvarieteiten.
Zie het eens na. Robert
maandag 26 november 2007 - 21:40
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Bij Rebutia vindt ge nogal veel varieteit in de bloemkleuren. In "Kakteen von A bis Z" van Walther Haage vindt ge op blz 643, dat F Ritter een reeks Rebutias heeft beschreven, die bij redaktiesluiting (eind drukvoorbereideng) nog niet kompleet waren afgewerkt. Dat was eind 1979.Daarbij Vulpina.
In het bekende Nederlandstalig plaatjesboek "Cactussen, geheel geïllustreerde encyclopedie." van Rod en Ken Preston-Mafham (oorspronkelijk "Cacti" uitgegeven in Londen, Blandfort 1992) vindt ge dat dit dezelfde plant is als Rebutia Spegazziniana, beschreven door Baeckeberg. Foto er bij.
Ik heb Vulpina ook nog, denk ik, en met dezelfde oranje kleur, onder Vulpina (Ritter). Baeckeberg is de oudste en dus de echte naam is R Spegazzinia var Vulpina.
Spegazziniana moet ik ook ergens hebben. De bloem is meer rood, net als de foto in het boek.
Het gaat waarschijnlijk om standplaatsvarieteiten.
Zie het eens na. Robert


Wat we vooral niet mogen vergeten is dat Ritter een hele boel planten heeft beschreven ten bate van de firma van zijn zuster ( firma Winter) die hem hiervoor betaalde... Marnier Lapostole was destijds de "sponsor" van Backeberg enz Hebdem? Of "vulpina" nu een variëteit is van "spegazziniana" daarvan is het laatste woord nog niet gezegd/geschreven....de strijd tussen "lumpers" en "splitters" is nog altijd aan de gang
dinsdag 27 november 2007 - 16:03
Pieter

Pieter

Paul, dat is ook nog iets wat ik al lang niet snap, als Friedrich Ritter Ritter noemt, hoe kan zijn zus dan Hilde Winter noemen? Of mis ik hier iets?
woensdag 28 november 2007 - 09:50
Dany

Dany

zou het kunnen dat Winter de naam was van haar man?
woensdag 28 november 2007 - 11:02
Ferdinand

Ferdinand

Inderdaad Dany. Het is mevrouw Winter.
Fernand
woensdag 28 november 2007 - 11:49
Pieter

Pieter

ah dus ze had dus de naam van haar man overgenomen? Verklaart veel
woensdag 28 november 2007 - 11:59
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Volledig mee eens , Parodias!
Het is niet alleen omdat er aan iets verdiend wordt, dat het daarom ook altijd slecht is. Waar zou de cactuskennis en liefhebberij nu staan zonder die dingen. alles moet van ergens bekostigd worden. Economie bestaat zowel uit kleine als uit grote dingen.
Er zijn daar dus ook nadelen aan, zoals die vele synonymen in de namen. Maar met de oeverloze samenvoegers zal ik nooit akkoord gaan.Op de duur weet ge niet meer wat ge bezit in uw collectie of ge kunt er niet meer over praten.
Zie nu die Rebutias. Heel goed mogelijk zijn het standplaatsvarieteiten. Maar de bestekeling is anders en de bloemkleur is anders .Wil je nu "R Spegazziniana varieteit Vulpina" zeggen (wat nog het duidelijkst is), OK voor mij. Maar als je alleen "Spegazziniana" zegt, sta ik met twee totaal verschillende planten met dezelfde naam. Ik vertik het dus.
Vertrek vanwaar het begonnen is: het reusachtige werk van Curt Baeckeberg Daarna zijn er alleen nog aanpassingen geweest, toevoegingen en natuurlijk ook een paar comerciele bijvoegsels.
Aan de andere kant, als ge als eerste zo een boek schrijft met alfabetisch naamgeving, ware het een wonder als er geen fouten in voorkwamen. Het zij hem vergeven. Maar al wie hem gevolgd is , heeft nooit tot aan zijn schouders gereikt voor wat prestatie's betreft.
Onderzoekers hebben mischien langer doorgebracht in landen van herkomst, maar elk heeft met zijn eigen informatie voortgeboerd. Baeckberg heeft ze verzameld en hij heeft zijn systeem opgebouwd. Jullie moeten ooit eens zijn systeem uitschrijven in stamboek vorm. Dan pas zie je wat hij bedoelde, en hoe groot zijn werk was. Ik blijf het hoofdzakelijk gebruiken.
Robert
woensdag 28 november 2007 - 14:38
Paronoto

Paronoto

CITAAT:
">#666666;'>

Marnier Lapostole was destijds de "sponsor" van Backeberg enz Hebdem? Of "vulpina" nu een variëteit is van "spegazziniana" daarvan is het laatste woord nog niet gezegd/geschreven....de strijd tussen "lumpers" en "splitters" is nog altijd aan de gang


Marnier Lapostole is rijk geworden van de verkoop van "Grand Marnier" likeur en niet van cactuszaden dus daar gaat de ballon al niet meer op en een ander verhaal zegt dat Backeberg gesponsord werd door een grote kolenhandelaar (nee geen bloemkolen maar steenkool) in Hamburg dus 't een verhaal is al legendarischer dan het andere. Waarschijnlijk werden ze wel gesponsord, maar of dit nu beduidend veel meer "soorten" heeft opgeleverd valt heel erg te betwijfelen omdat de sponsors daar schijnbaar helemaal geen profijt uit haalden ... te meer daar de geloofwaardigheid en de faam van de "beschrijvers" zou geschaad zijn door een oeverloze "soortenmakerij" zeker bij hun tijdsgenoten die in hetzelfde "vak" zaten ... ik denk dat het waarschijnlijk enkel stadslegendes zijn vrees ik ..


Bij gelegenheid en als j'er binnen mag moet ge toch eens bij de Marnier langs gaan...niet voor zijne Grand Marnier maar voor de massa cactussen die er in de volle grond staan (stonden?) uitgepland plus een maxiserre van hier tot ginderachter. Allemaal betaald (?) met zijne Marnier natuurlijk
woensdag 28 november 2007 - 17:42
WillyN

WillyN

Nog een toemaatje
uit lecactus urbain,
betreffende
het domein les Cèdres

C'est en 1924 que les Cèdres sont achetés par Alexandre Marnier-lapostolle, créateur du Grand Marnier
et grand amateur de plantes rares et exotiques
C'est à lui (il décède en 1928) et surtout à son fils Julien Marnier-Lapostolle
que l'on doit l'aspect actuel du Jardin

er bestaat ook een Mammillaria decipiens ssp camptotricha cv. marnier lapostolle
donderdag 29 november 2007 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon