menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit de moeite om te kweken

Ga naar meest recente reactie

Jurgen

Jurgen

U Koopt hier 10 zaden van de Cactusvijg, lat. Opuntia Sanguigna

De cactusvijg behoort tot de Cactaceae, succulente planten. Deze verdragen droogte en hitte uitstekend. Als regel zijn de bladeren door stekels vervangen. Stekels vergezellen de doorns vaak. Samen staan ze op verhevenheden, areolen genoemd. De ongesteelde bloemen bestaan spiraalsgewijs gerangschikte kelkbladen, die in kroonbladen overgaan. De stijl is een holle buis. De zware penwortel dringt diep in de aarde door. Vlak onder het oppervlak hebben ze een fijn netwerk van worteltjes waarmee ze elk druppeltje vocht dat de aarde bereikt kunnen benutten.

De vijgcactus is een kleine vertakte boom, 2 m hoog, met houtige stam, die gevormd wordt door stengelleden, die van schijfvorm veranderen tot cilindrisch. De afgeplatte stengelleden hebben lichtgele punten, areolen, die van haakvormige stekels zijn voorzien. Op de areolen van de uiterste stengelleden komen helgele bloemen.

De cactusvijg is een langwerpige, peervormige bes, donkerpaars tot rood gekleurd. Ook hier zitten areolen op met bijna onzichtbare haakvormige stekels. Het sappige vruchtvlees bevat kleine zaden. Pas na 4 jaar komt de boom in volle productie. Het sappige, suikerhoudende vruchtvlees wordt vers of gebakken gegeten. Er wordt ook een kaassoort "Queso de tuna" van bereid. Het vruchtensap wordt gekookt en dan ingedampt.

De cactusvijg leverde niet alleen smakelijke vruchten, maar was ook zeer geschikt om als markering voor stukken land of als stekelige beschermer van huis en hof te worden gebruikt. Op Sicilië, waarin een paar plaatsen zelfs een oogstfeest voor de cactusvijg wordt gehouden, bestaan verschillende soorten, die verschillende vruchten dragen. Surfarina is een van de meest voorkomende en geliefdste soorten. Sanguigna heeft kleine, karmijnrode en zeer smakelijke vruchten. De vijgencactus die de botanische naam Opuntia draagt, is overigens ook in andere gebieden rond de Middellandse Zee bekend. Oorspronkelijk diende de plant niet voor de productie van cactijsvijgen, maar voor het winnen van de cochenilleluis. Deze produceert een karmijn rode kleurstof die vroeger in de textielindustrie werd gebruikt. Nu in de cosmetica-industrie voor bio-lippenstift.

U koopt hier 10 zaden inclusief een uitgebreide teelthandleiding per email 2.5€
zaterdag 30 september 2006 - 00:33
cactelders

Cactelders

Als we de soort willen is het altijd iets plezanter om zelf te zaaien en de zaaioverschot te verdelen onder vrienden ,maar 2,5 € geven voor Mediteraan onkruid vind ik iets te ver gaan. Dat iemand het ervoor vraagt dat pleit alleen voor het zakelijk instinct van de persoon in kwestie. De botanische waarde van die planten zal ook wel gering zijn (nu ben ik in Willy P. en Pieter hun hof aan het spelen) zoniet onbestaande want hoogstwaarschijnlijk kruisingen en hybride's om het fruitrendement te vermeerderen. Gewoon plezant denk ik, maar net hetzelfde resultaat heb je wanneer je hier cactusvijgen koopt ,je ze nog kan consumeren en de pitten zaait. Also sprach Cactelders.
zaterdag 30 september 2006 - 08:24
Jurgen

Jurgen

Als iemand zaadjes te koop heeft laat maar weten he...
zaterdag 30 september 2006 - 12:59
cactelders

Cactelders

Ik heb cactusvijgen die liggen rotten op de grond onder de plant, ik zal er U wat van opsturen, ik heb ze laten liggen om eens te zien of ze na de vrieskou voldoende "mals" zijn om in het voorjaar te kiemen. Mail Uw adres eens door , ha ja de vijgen hebben een naam: Opuntia nudens.
[afbeelding verwijderd niet-https]

HET ZIJN DEZE VIJGEN VAN VORIG JAAR DIE ER NU AFGEVALLEN ZIJN;INFORMEER u GOED OVER HET ZAAIEN VAN OPUNTIAS DIE GASTEN LATEN ZICH ZOMAAR NIET ZAAIEN.
zaterdag 30 september 2006 - 15:36
WillyN

WillyN

Jurgen,
In eender welke zaadlijst van eender welke club kan je de zaden kopen aan 1/5 van uw prijs dus !!!!
Zelfs bij privé verkopers zal je nooit deze prijs betalen dus!!!
Uw koopmansgeest is goed, maar om dit aan deze prijs te verkopen, vrees ik dat je op een ander forum zal moeten adverteren.
sans rancune

mvg
zaterdag 30 september 2006 - 16:15
cactelders
zaterdag 30 september 2006 - 17:16
Alain1

Alain1

Jurgen,

enkele weken geleden lagen er in de Col***t (mogen geen reklame maken ) cactusvijgen te koop. 6 stuks per doosje, mooi rijp en zeer lekker ... prijs 2-3€ en daar zaten honderden zaden in ...

Vlug naar de Col***t ...
zaterdag 30 september 2006 - 22:11
Marinepik

Tekst aangepast

Marinepik

Beste mensen,
Waarschijnlijk bedoeld Jurgen het niet zo en weet hij de marktprijzen, zo die er al zijn, niet en mischien zijn de prijzen inclusief verzendkosten.
Dus die arme jongen niet zo afkatten

Marinepik
zondag 1 oktober 2006 - 13:24
Jurgen

Jurgen

Idd , ik vroeg het maar gewoon en ik weet inderdaad niks af van marktprijzen en dergelijks...
maandag 2 oktober 2006 - 15:41
Dany

Dany

Als je opuntia's zaait en er komen er niet te veel op, uw potje niet weg gooien het volgend voorjaar terug proberen, ik heb eens wat opuntia's gezaaid in 2000 en ieder jaar is er nog wel een zaadje dat kiemt, ook nog dit jaar één
maandag 2 oktober 2006 - 19:03
prikkel

Prikkel

hallo ik ken niets van de prijzen ofzo maar ik heb ook z on cactus (opuntia) met een soort van "bollen" aan zit daar zaad in ?????????

(want ik denk dat de bollen een soort schimmel hebben
zaterdag 7 oktober 2006 - 10:55
Jurgen

Jurgen

Nog iemand aan min zaadjes gedacht ?
zaterdag 7 oktober 2006 - 11:40
AndreV

AndreV

Rustig blijven jongeman, t'is nog véél te vroeg om te zaaien
zaterdag 7 oktober 2006 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon