menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorkomen is beter dan verspreiden

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Sommige vruchten springen bij het rijpen open waarna de zaden zich verspreiden. Als dat tijdens de vakantie gebeurt, zal het zaad zich op een ongewenste wijze kunnen verspreiden. Om dat te voorkomen heb ik diverse vruchten voorzien van schilderstape zodat de vruchten wel verder konden rijpen maar het zaad zich niet zou kunnen verspreiden. Dit waren vruchten van b.v. Euphorbia, Orbea en Gasteria. Toen ik terug kwam van vakantie kon ik de zaden keurig oogsten b.v. van onderstaande Gasteria vlokii.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 31 juli 2009 - 10:41
Thuja49

Thuja49

Je moet er maar opkomen . [afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja
vrijdag 31 juli 2009 - 10:48
Matabish

Matabish

Die hadden het lekker warm met dat sjaaltje om!!
vrijdag 31 juli 2009 - 18:36
Wardje

Wardje

Wiebe,

het idee is schitterend, maar kan dit ook gebruikt worden bij bvb Euphorbia obesa ? Ik gebruikte destijds watte die ik over de vruchten legde zodat het wegschieten der zaden werd verhinderd.

Marc
zondag 2 augustus 2009 - 22:43
Wiebe

Wiebe

Ik heb het gebruikt bij E. jansenvillensis; de 3 zaden zaten keurig in de tape terwijl de rijpe vrucht van de plant was gevallen. Bij E obesa zou dat ook kunnen maar mijn E. obesa had vrij veel vruchten; die heb ik niet getaped maar gemakshalve in een "kamerkasje" met de schuifjes open geplaatst; de zaden lagen keurig op de bodem van dit kasje.

Wiebe
zondag 2 augustus 2009 - 23:04
edelweis

Edelweis

wat de Euphorbia obesa betreft, heb ik ook al vaak gezien met bezoekjes hier en daar dat ze er een nylonkous over spannen
nu vraag ik me wel af, of het ook kan met het potje in een petfles (die afgesneden is) te plaatsen
enne, over hoeveel zaadjes spreekt men zo ongeveer bij een Euphorbia obesa?

ik kijk er alvast naar uit om de zaadjes te mogen oogsten

groetjes
Els
zondag 2 augustus 2009 - 23:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon