menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn winterharde openlucht cactustuin

Ga naar meest recente reactie

bartos

Bartos

hij is klaar, men eerste opuntia buitentuin.
op foto lijken de cactusjes natuurlijk nog klein, maar daar zal wel verandering in komen.de groei is reeds goed bezig.
twas zwaar werk,,zeker 6300 kg zand en grind heb ik verschept en gemengd. (op één dag)
ik geef het toe, dit werk ben ik niet gewoon en het hangt al een paar dagen in men benen. kheb al veel in men hangmat liggen kijken naar men mexicotuintje en ik geniet er met volle teugen van. sommige hingen half slap door de winter, en die eginnen zich nu al recht te zetten, andere zijn al in groei omdat die al een tijdje in de zon stonden achter glas.

ik ben blij dat ik het gedaan heb. ik hoop de volgende jaren deze topic up te daten met fotos en succes te boeken met de species die ik gekozen heb.
er komt geen regenafdekking, daar zijn de soorten op uitgekozen.

fotos krijg ik hier niet op, zie photobuket
http://s77.photobucket.com/albums/j65/buick-man_2006/cactustuin/?albumview=slideshow


[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 19 april 2009 - 20:54
Harry54

Harry54

Veel succes ermee. Ziet er mooi uit.
Harry

zondag 19 april 2009 - 21:01
cactelders

Cactelders

Je zal er nog plezier aan beleven !

Er is een forum hiervoor : http://www.cemunnos.nl/forum/
zondag 19 april 2009 - 21:10
stekeltje

Stekeltje

Dat ziet er veelbelovend uit, laat ons meegenieten van de vooruitgang.
zondag 19 april 2009 - 21:17
dagVE

DagVE

hou ons op de hoogte !
zondag 19 april 2009 - 22:47
Alain1

Alain1

Het ziet er mooi uit. Eens de planten wat groter zijn zal het schitterend zijn.
Proficiat met uw werk.
maandag 20 april 2009 - 06:10
bartos

Bartos

ze zijn volop in groei,
enorm hoe snel ze groot worden van de eerste lente.
de meeste die ik had gekocht bestonden uit één schijf! of max twee.
er zijn er bij die al bloeien.
er zijn er bij (cilinderopuntia) die reeds uitgeharde scheuten hebben, die nu weer een salvo nieuwe scheuten vormen. ze zijn zelfs 50% vergroot.

voor fotos zie de laatst bijgevoegde foto's met titel 5juni in fotoboek
http://s77.photobucket.com/albums/j65/buick-man_2006/cactustuin/
dinsdag 9 juni 2009 - 13:11
Pieter

Pieter

Die zijn inderdaad al heel erg goed aan de groei! Ziet er mooi uit en doet wel deugd hé na al die inspanningen.
dinsdag 9 juni 2009 - 13:48
bartos

Bartos

alle cactussen zijn de winter doorgekomen,zonder enige bescherming, de ene die ik verloor is eigenlijk verwaarloosbaar,en stond zelfs in men serreke.
ondanks de frisse natte lente is de groei overweldigend, de bloei daarentegen valt wat tegen,dus zeer weinig bloeiknoppen,,, maar het aantal nieuwe groeischeuten is gewoonweg niet te tellen. de tuin is nu al mooi groen,
deze week geven ze terug wat zon en dan zal ik foto's nemen en men fotoboek eens aanvullen, 10 nieuwe pads op één cactus heb ik geteld,,pads van ong 9cm diameter!
de exemplaren in volle grond groeien wel uitbundiger, komen sneller weer in leven na de winter en zijn momenteel reeds aan het uitharden, in pot en bak zit er een drietal weken achterstand op. potten en bakken stonden iets droger in men serre.ondanks de nachtvorst zie je de openluchtexemplaren zich al oppompen.

slechts één cactus is ergens eind mei aangevallen door (naakt)slakken, en die geven wel heel veel schade blijkt nu. af en toe slakkenkorrels strooien is eigelijk een must. zeker als de pads nog frisgroen zijn.

enkele afgesneden pads van vorige zomer zijn nu zo goed aan het groeien gegaan dat ze als volwaardige cactus in de tuin uitgeplant werden of in een grote pot.
foto's volgen ,,ik laat wel iets weten.

sedum en andere rotstuinplantjes doen het ook bijzonder goed in het grindbed, er zijn er die ik moest verwijderen of intomen,,,delosperma bvb werd al snel gigantisch groot.
zondag 20 juni 2010 - 14:48
Ruudcactus

Ruudcactus

Die natte lente hebben ze nodig om veel scheuten aan te maken, ook een paar goede bemestingen in het voorjaar hebben ze hiervoor nodig en om de nieuwgroei goed uit te laten groeien
Met een droge april/mei zul je zelfs moeten gieten.

Voor een goede bloei zullen de meeste toch wel wat groter moeten zijn.

Slakken, moet je op voorbereid zijn, want ze slopen je nieuwe schijven/knoppen, voor regen in de weide omgeving slakkengif strooien en met regelmaat herhalen
Op deze manier houdt ik het hier redelijk slakvrij en blijft de boel het aanzien waard.

Ik ben benieuwd naar je foto's.

Gr
Ruud
zondag 20 juni 2010 - 17:52
bartos

Bartos

kheb ze goed bemest,,beetje blauwe korrel toen ze zich oppompten en daarna nog een keer. meer dierf ik niet ivm verbranding.
slakkenkorrel had ik gestrooit, maar tussendoor hebben ze me toch verast op één plek.kheb daar veel kruipthym staan en ik denk dat daaronder wel wat slakken durven kweken.
qua groei,,,kheb een cactus bestaande uit één schijf die vorig jaar twee schijven bijmaakte en die die daarop nu 14 ! nieuwe schijven heeft gemaakt.
als het deze week wat zonniger is maak ik een fotoreeks en ook eens een filmke.
welgeteld 4 bloemknoppen heb ik, ,eentje op de macrocentra die nogthans moeilijk zou bloeien.
kheb ook een naamloze opuntia uit de aveve die op macrocentra lijkt en die in men plastieken serre ijskoud overwinterde,, die staat vol bloemknoppen,,deze is ook helemaal paars geworden en heeft nu nog een paarse gloed,,wel mooi zo.
kben benieuwd naar de bloemkleur.
zondag 20 juni 2010 - 20:47
Ruudcactus

Ruudcactus

O azurea waarschijnlijk?
Geel met een rood hart?

gr
Ruud
zondag 20 juni 2010 - 22:11
Ruudcactus

Ruudcactus

Een beetje afwisseling?
Agave neomexicana, wat Echinocereus of Escobaria vivipara. iets lastiger maar niet onmogelijk.
Gr
Ruud
zondag 20 juni 2010 - 23:35
bartos

Bartos

zoals beloofd, een filmke,,,met muziek.
ik hoop dat het lukt om die link hier te zetten.
tis dus pas de tweede lente dat ze groeien,,verwacht niet te veel he.
ik ben wel al content van het resultaat.

http://www.youtube.com/watch?v=DCFiRX8P5AQ
dinsdag 22 juni 2010 - 20:18
Ruudcactus

Ruudcactus

Mooi!
Welke C whipplei var is dat?
gr
Ruud
woensdag 23 juni 2010 - 07:40
bartos

Bartos

als je die drie laagblijvende bedoelt die al een dikke mat vormen en bijna elkaar raken, dan is dat:
Cylindropuntia whipplei DJF 167 Snowflake, Arizona

komt van bij kakteengarden.
daar kan ik al stekken van nemen, die groeien werkelijk als kool.
drie gekocht en alle drie even goed overwintert. krimpen behoorlijk in elkaar, maken twee maal een groeisalvo.

de grotere soort daar ben ik de gegevens van kwijt, ik zou eens goed moeten zoeken ,,in de bestellingsmail die ik ergens nog wel heb zitten.
woensdag 23 juni 2010 - 16:57
cactusmieke

Cactusmieke

Heel mooi!!

Ben je niet bang dat de planten te fel gaan uitstoelen? Deze planten insnoeien is echt geen lolletje.

Mieke
woensdag 23 juni 2010 - 23:23
Pieter

Pieter

Prachtige cactustuin hoor! Om op Mieke haar opmerking te reageren, ik zou wel aanraden om regelmatig wat bij te snoeien en het zeker nooit te ver te laten komen.
donderdag 24 juni 2010 - 09:08
bartos

Bartos

dik drie jaar verder,
gigantisch veel bloemen, absoluut honderden bloemknoppen waarvan er dagelijks een tiental bloeien in geel, roze , fushia, of zalmroze.
deze zomer ga ik wel wat snoeien wegens het in elkaar groeien al lijkt het hen niet te storen.
ook de pads oppotten om reserve aan te kweken.
nog eens de link. met op pagina 4 enkele fotos van de ontelbare bloemknoppen.

http://s77.photobucket.com/albums/j65/buick-man_2006/cactustuin/#!cpZZ1QQtppZZ20

mijn 2 favorieten onder de "grote" exemplaren ,
*Opuntia phaeacantha "White Canyon" Wayne Co Utah /4021
deze word snel een struik! solitaire op zen best , gaat breed open (50 a60 cm diameter! pads van 30 cm op 20 bij een goed seizoen)
*Opuntia macrocentra "SB911" /3603 (zie foto in bericht)
het mooiste als je er enkele in groep plaatst op 10 a 15 cm uit elkaar.deze gaan eerder omhoog .
De cilydropuntia heeft op 3 jaar de 1m hoogte al bereikt. deze zal mij waarschijnlijk pas echt helemaal gek maken als er bloemen op komen. prachtig hoe die helemaal omkrult naar beneden en zich in de winter terug opricht om massaal nieuwe scheuten te vormen die als bestekelde komkommers uitgroeien.

verder , weing onderhoud, amper kruid , af en toe eens een sterfgeval dat altijd gebeurt net na de winter , meestal droogrot waarbij de basis sterft en je der nog pads van kunt redden. echter de mooiste stekken neem je van goed levende planten ergens in augustus
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 juli 2012 - 10:49
Dany

Dany

Proficiat man, dat is gewoon fantastisch en dat allemaal op 3 jaar tijd. Ik heb dat ook geprobeerd een jaar of 10 geleden maar zo'n resultaat heb ik nooit bereikt. Doe zo voort.
zondag 8 juli 2012 - 13:32
dagVE

DagVE

ronduit schitterend ! proficiat
zondag 8 juli 2012 - 15:07
Pieter

Pieter

Die planten zien er een voor een prachtig en kerngezond uit. Proficiat.
zondag 8 juli 2012 - 21:00
bartos

Bartos

Ikzelf vind het nog steeds ongelooflijk dat het zo goed gaat in dit klimaat. Ze doen het inderdaad uitstekend zonder enige vorm van bescherming(standplaats is wel heel belangrijk). De scheuten zijn nu volop aan het afharden, ze zijn iets kleiner dan vorig jaar. Dankzij de enorm hete lente en watergeven vorig jaar had ik gigantische groei. De groei is nu iets minder ,,iets kleinere pads. Of het zou moeten zijn dat ze nog vergroten. Ik heb nu ook een soort van dubbele bleomen uit dubbele vijgen, dus vijgen die eruitzien als twee vijgen aan elkaar gegroeid
dit jaar is de bloei wel in het water gevallen, heel veel bloemen zijn kapotgeregend.
zondag 8 juli 2012 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon