menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien met kunstlicht

Ga naar meest recente reactie

Erikb

Erikb

hallo,

binnenkort start ik een zaaibak op onder kunstlicht. (vorige vensterbankzaaien hadden immers een erg erg matige opbrengst) maar ik vraag me af of de warmtemat van de zaaibak en het TL-licht voldoende zijn om de cactuszaden te laten ontkiemen.

Ik had het idee dat er echt zonlicht nodig is (uv) om zaden te laten ontkiemen.

Weet iemand dit? Indien niet dan kan ik de bak evengoed in een donkere hoek zetten.

Erik
zondag 15 februari 2009 - 15:47
Alain1

Alain1

Hallo,

even de onderstaande link aanklikken.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=30&page=3&tid=14546

En ik moet zeggen dat het heel goed lukt!

Groeten Alain1
zondag 15 februari 2009 - 17:20
Pirex

Pirex

Als ik mij niet vergis was er vanaf gisteren zelfklevende spiegelfolie te koop in 'den aldi'.
Misschien iets voor mensen die willen eksperimenteren.
Paul
zondag 15 februari 2009 - 18:49
Erikb

Erikb

wel het kan zonder zon dus ook leer ik uit het aquariumtopic (thx alain).
ik ga de tld 865 gebruiken. 2x 18 +/- 20cm boven de zaaigrond.
als de lumen van de lampen (1350 het stuk) op 1m is bepaald, dan heb ik op 20 cm meer dan genoeg...


zondag 15 februari 2009 - 18:56
Erikb

Erikb

Het is wel behoorlijk ingewikkeld hoor al die begrippen over 'het licht'.
Er is de lichtstroom (dat is hoeveel lumen onze lamp heeft)
Er is de lichtsterkte (bepaald naar de lichtstroom in een bepaalde hoek in candela)
De verlichtingssterkte (gemeten op een bepaalde afstand van de lamp in lux of lumen/m²)

Ik ben geen natuurkundige en zeker geen wiskundige. Ik zocht wat op het net en denk te begrijpen dat jullie met 10000lux a 15000lux de verlichtingssterkte aan de plant bedoelen.

1 lux is de lichtsterkte voorgebracht door 1 Cd op een opp. loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron. Dat haalde ik hier.

http://www.olino.org/articles/2007/03/07/licht_grootheden#vb_verlichtingssterkte

Voor mn beperkt wiskundig verstand staan er ook berekeningsvoorbeelden bij en zo kom ik aan voldoende luxen voor de cactussen op korte afstand onder een paar TL lampen.

Weet ge wat? Ik zal u laten weten of ze kiemen


maandag 16 februari 2009 - 20:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon