menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Men bestelling is aangekomen

Ga naar meest recente reactie

bartos

Bartos

ik heb wat winterharde opuntia's besteld bij kakteengarden en via ebay bij een zekere luc uit geraardsbergen.
de kleine exemplaren komen uit duitsland, de grotere komen van bij luc.

ik ben helemaal verkocht.
ze zien er ondanks de winterperiode geweldig uit.
bij kakteengarden hebben ze me wel 4 planten vergeten mee te sturen, ik hoop dat ze die nasturen. er zaten ook 5 dikke rijpe rode vijgen bij , ik heb nu wel 100 zaden of meer
(even wijzigen: net bericht gekregen, ze sturen ze nog na,,waren de tel kwijt geraakt)
ik heb er al in bloembakken gezet er komt wel nog een laagje grind op.
ik heb natuurlijk direkt al handen vol glochids die los door de lederen werkhandschoenen drongen.

in huis staan er al enkele stekjes die bij tvervoer los gekomen zijn. leuk leuk leuk.

voorlopig alles in pot, de cactustuin zelf kan ik pas binnen enkele maanden opstarten.

foto's in men album
http://s77.photobucket.com/albums/j65/buick-man_2006/plants/
woensdag 14 januari 2009 - 16:10
printemps

Printemps

tof

suc6 met uw nieuwe hobby
niet echt mijn ding met die glochiden maar wel mooi
in mijn tuin heb ik toch nog een andere winterharde soort staan
kweet de naam niet,enkel opuntia en minder of geen stekels
maar wel een beetje glochiden en die zijn er al teveel aan
(prik prik grrr grrrrrrr)

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 16:31
maurice2

Maurice2

Bartos

veel succes met uw winterharde opuntia's. is iets om niet dikwijls te verpotten wegens het moeilijk te hanteren als ze groter zijn. ik wens u er veel plezier met.
woensdag 14 januari 2009 - 16:59
linkin711

Linkin711

bartos

wat doe je met die rode vijgen ??
heb er net enkele gekregen maar kan ik die zaden ook werkelijk zaaien??
en hoe doe ik dat dan gewoon uit de bes halen en zaaien of moet het vruchtvlees eraf wegens schimmelvorming??

groetjes
jens
woensdag 14 januari 2009 - 17:40
cactelders

Cactelders

Er is laatst een topic geweest over het laten kiemen van dergelijke zaden ( de zeer harde zaadhuid is vaak een probleem )
woensdag 14 januari 2009 - 20:08
bartos

Bartos

de vijgen ware n heel rijp, ik heb ze opengemaakt en de zaden wat geshaked in een beker met water. nu blijven ze in het water liggen (dat ik regelmatig ververs zodat het niet schimmelt) tot ze kiemen.de slijmerige sappen en vruchtvlees rotten er vanzelf af.
dat kiemen zal wel enkele weken duren.
woensdag 14 januari 2009 - 20:12
linkin711

Linkin711

ok zal het eens een kans wagen

jens
donderdag 15 januari 2009 - 10:27
bartos

Bartos

van de gedroogde zaadjes die ik op 1 jan in water gelegd had zijn er enkele die nu (15JAN) een kiempje krijgen,,zo lijkt het toch,,ik denk nog een dag of vier, vijf en ik ben het zeker. de potjes staan op mijn vloer met vloerverwarming,,das niet extreem warm.

de verse zaden die ik nu net een dag in water had gedaan hebben het water omgevormd in een gelei,,echt heel raar. zeker zo dik als rauw eiwit. ik heb dit los gekregen met veel warm water en een vergiet(zeef). ongeloofelijk raar, er zit een soort verdikkingsmiddel in die zadenmassa dat water dik maakt.
de drijvende zaden zijn slechte,
kheb ze nog niet geteld, maar ik dnk dat ik wel een 100 zaden heb die niet drijven.



donderdag 15 januari 2009 - 21:09
Angus

Angus

de verse zaden die ik nu net een dag in water had gedaan hebben het water omgevormd in een gelei,,echt heel raar. zeker zo dik als rauw eiwit. ik heb dit los gekregen met veel warm water en een vergiet(zeef). ongeloofelijk raar, er zit een soort verdikkingsmiddel in die zadenmassa dat water dik maakt.

iemand daar meer over ???
donderdag 15 januari 2009 - 23:59
Angus

Angus

schattige studente






30 jaar geleden
vrijdag 16 januari 2009 - 14:28
bartos

Bartos

in de natuur gaan die zaden wel door het darmkanaal van woestijnkonijnen. laboratorium onderzoek gaf als resultaat dat die zaden 70% beter kiemden dan verse of gedroogde zaden. een vijg in de natuur rot ook weg en daarvan kiemen ook zaden,
only the strong survive, zwakkelingen opkweken door zo steriel mogelijk te gaan werken en die dan later buiten proberen te overwinteren lijkt me ook niet het beste idee.

we zien wel wat het word, tijdig spoelen en water verversen.
vrijdag 16 januari 2009 - 14:54
bartos

Bartos

zo erg staat dat nu ook weer niet te rotten, ik heb vandaag het water weer ververst en dit was opnieuw dik geworden, nu slijmde het minder .

ik heb daarna de zaden weer gezeefd en goed gespoelt, dan in een handdoek gewreven ,,ze zijn dus op 2 dagen al heel proper. let op het waren ,zijn, verse zaden uit een drietal grote overrijpe vijgen. daar is inderdaad veel vruchtvlees aan blijven kleven.
nu liggen ze weer in vers proper water.
zolang er geen kans op schimmels is denk ik dat dit een goeie methode is.

dat dikke rijpe vruchten niet op de grond vallen en daar niet zouden wegrotten betwijfel ik , er zullen wel streken zijn waar dat wel gebeurt,

met die 70% was ik mis, het artikel spreekt van andere cijfers,;;;;

Seed dispersal: Seeds of eastern prickly-pear are primarily spread when the fruits are eaten by birds and a variety of rodents including rabbits, woodrats, prairie-dogs, mice, and ground squirrels. Ground squirrels may cache the seeds, some of which are later consumed. Cached seeds that are not eaten may germinate and produce new plants .


Germination: Germination rate is reported to be low for seeds of Opuntia species . In laboratory tests, it was found that eastern prickly-pear seeds collected from rabbit fecal scats had a higher germination rate than seeds collected from unconsumed fruits. Seeds collected from the scats required an average germination time of 41 days and had a germination rate of 25%.
Seeds collected from non-eaten fruits required 71 days and germinated at a rate of 18%

Eastern prickly-pear is a species that can flourish under a great range of conditions. It is found at elevations ranging from sea level to 5,500 feet (1,576 m), will grow well on various types of soils under a wide range of moisture regimes, and can survive extremes of both hot and cold temperatures [9,44].
The moisture regimes in which eastern prickly-pear can thrive are quite varied. For example, the cactus occurs in extremely xeric sandstone cedar glades in Kentucky and Tennessee, but also thrives in the saw-palmetto prairies in Florida where the water table is often at or near the ground surface
vrijdag 16 januari 2009 - 17:05
Tomby

Tomby

Ik dacht zelfs eens gelezen te hebben dat men bij dioscorea zaden best de vleugels afknipt omdat als die gaan rotten de kiemplant kunnen beschadigen. dus zal rottend vruchtvlees zeker niet beter zijn

grtz
vrijdag 16 januari 2009 - 23:36
bartos

Bartos

de opuntia soorten die ik nu zaai kan je niet vergelijken met elke cactus, er zijn opuntias die in de winter 20°vorst kunnen overleven in een vochtige bodem.

ik denk dat die ook als kiemplant best wat hardere omstandigheden zullen aankunnen dan menig andere cactus. let op,,in bepaalde streken zijn deze planten als onkruid langs de weg te vinden.

als ik niet selecteer van bij het prille begin , dan zal ik teleurstellingen hebben achteraf nadat ik veel tijd in een plant gestoken heb.

nog iets, het zaad dat ik heb uit die vijgen die ik meekreeg,,,wie zegt dat dit (ras)zuiver is, het kan (zal)kruisbestoven zijn, tis dus een experiment, en ik ga daar dan ook grof mee omgaan, zo snel mogelijk buiten en afharden die zaailingskes,,,als het ervan komt,,,,en zien of ze het oostvlaamse klimaat aankunnen of niet.


zaterdag 17 januari 2009 - 10:15
Dany

Dany

Moest ik van u zijn, ik zou mijn verwachtingen niet te hoog zetten. Ik denk dat je voorzichtig zal moeten omgaan met je plantjes want dat er anders niet veel zal overschieten. als je het dan toch wilt hard spelen zet dan je zaaipotjes nu buiten onbeschermd en diegene die in het voorjaar of volgend jaar zullen kiemen die zullen dan wel tegen een stootje kunnen.

C&S Algemeen

zaterdag 17 januari 2009 - 12:36
Pieter

Pieter

Om dat slijm van de zaden te krijgen kan je de zaden in een pot met water doen en dan de mixer erdoor op volle kracht. De mesjes snijden de buitenste laag van de zaadhuid eraf, samen met dat slijmlaagje. Heb ik al twee keer gedaan en de kieming was niet slecht...
zaterdag 17 januari 2009 - 13:15
Dany

Dany

Om dat slijm van de zaden te krijgen kan je de zaden in een pot met water doen en dan de mixer erdoor op volle kracht. De mesjes snijden de buitenste laag van de zaadhuid eraf, samen met dat slijmlaagje. Heb ik al twee keer gedaan en de kieming was niet slecht...

Dat is een goede tip
zaterdag 17 januari 2009 - 13:27
bartos

Bartos

in de diepvriezer heb ik mijn zaden ook niet willen steken, ik zag daar ook het nut niet van in, dat dat de kiemkracht zou verhogen geloof ik niet.

zoiezo is een opuntia ondergebracht bij de makkelijker te kweken cactussen, en dan ging ik ervanuit dat je er al wat minder nauwgezet en voorzichtig mee moet omspringen. zeker als je wil dat de latere planten het strenge klimaat moeten aankunnen, dacht ,,ik selecteer al snel van in het begin, zo snel mogelijk de planten buiten brengen om te wennen aan nat en vorst , dus de eventuele plantes die ik deze zomer opkweek zouden toch al eens wat droge vorst mogen ondergaan ?

straks krijg ik nog te horen dat ik chirurgenwanten en een mondmasker moet dragen ,, de zaden in alcohol moet ontsmetten evenals de bloempotten en eventueel de grond behandelen met een chemokuurke.

ik ben een absoluut beginner, en aan zulke discussies heb je als beginner het meeste. , als ik nu nog moet leren door ervaring ,,,, dan ben ik 99 jaar eer ik een opuntia in mijn tuin zie bloemen die ik zelf gezaaid heb.

zaterdag 17 januari 2009 - 14:43
Pieter

Pieter

Hoi Bartos,
Opuntia's zijn inderdaad niet de moeilijkste planten, maar dat is echt waar algemeen gesproken. Er zijn ook soorten die bijna niet te houden zijn hoor. Hiebrij denk ik aan de erg kouderestistente Opuntia pulchella bijvoorbeeld. Vroeg selecteren is goed, maar ik zou het eerste jaar de plantjes ideaal behandelen en pas vanaf de tweede winter strenger selecteren. Over het algemeen drogen zaailingen ook sterker uit dan volwassen planten tijdens de winter en daardoor winnen ze aan winterhardheid. Dus het eerste jaar vlot doorkomen tijdens een winter buiten geeft geen garanties dat je enkel de sterkste overhoudt.
zaterdag 17 januari 2009 - 14:55
bartos

Bartos

jawadde,
de natuur heeft het zichzelf moeilijk gemaakt.
ik begin te geloven dat ik een cursus cactuskweken ga moeten volgen vooraleer het me effectief zal lukken.

we zien wel, als het mislukt kan ik herbeginnen . het ergste zal zijn geduld hebben denk ik.
zaterdag 17 januari 2009 - 19:25
Dany

Dany

het ergste zal zijn geduld hebben denk ik.
Ja dat klopt, dat is wel iets dat je leert als je cactussen kweekt. Je mag je alleen niet laten ontmoedigen als het zou tegenslaan. Je mag ook niet verwachten dat je van 20 zaadjes 20 plantjes zal hebben. Die winterharde opuntias kiemen niet altijd even gemakellijk. Van de zaadjes die je krijgt van de leverancier weet je niet hoe oud ze zijn, je kan verse zaadjes krijgen maar ook oude.
zaterdag 17 januari 2009 - 19:43
cactelders

Cactelders

Geduld ............om zeker te zijn dat ik met mijn p..... van de zaailingen zou blijven heb ik mijn propagator ( zeg maar zaaibak ) in een huis gezet van mijn vriendin waar we maar eens per maand komen . Zo zie je dat nen " ouwen " ook geen geduld heeft hé .
zaterdag 17 januari 2009 - 19:52
bartos

Bartos

ik heb me maar al een serre(ke) besteld ook,
zo een plastieken boogserre, 2m op 4,5m
ik kan dan later zien of ik echt een grote glazen serre op de kop kan tikken en of ik verder wil gaan. dus eerst even me een paar seizoenen redden met een opblaas boot voor ik in een jacht stap
ik ga zoiezo enkele planten verliezen denk ik als ik alle aangekochte cacti buiten zet ,zowel winter als zomer, ik zal dus ergens een droge overwinteringsplek buitenshuis moeten hebben. een serre dus.
ik heb nu al angst om ze in hun potten te laten staan daar waar ze nu staan, blijkbaar regent het soms schuin tot onder mijn dakrand en krijgen ze daar toch regen.

meteen nog een lading opuntias bijbesteld bij kakteengarden en wat sedum gekocht voor in de cactustuin die ik in de lente ga aanleggen.

het fijne aan die glochiden is, is dat je ergens midden in de dag op je werk plots ergens in je hand een glochide voelt prikken waardoor je weer eventjes bij de hobby bent met je gedachten.


die glochiden van ong 7mm lang zijn nog de makkelijkste te verwijderen omdat die niet direkt afbreken en zichtbaar zijn. de mini glochiden dat zijn de venijnige.daar kan je gans de dag aan krabben.
woensdag 21 januari 2009 - 17:48
printemps

Printemps

@ bartos

denk niet dat het een goed idee is om cactussen in een plastieke boog te zetten
dat is eerder voor sla
tomaten en komkommer kan ook al problemen geven
het is/word daar veel te vochtig in
er moet verluchting bovenaan zijn

mvg
an
woensdag 21 januari 2009 - 18:20
bartos

Bartos

ja , dan zal ik er aan de voor en achterzijde openingen in moeten maken,of een soort van dakvenster maken als het te vochtig blijft, tis de bedoeling dat ze er enkel in staan van oktober tot april, tgaat em er niet om dat ze warm staan, ze mogen enkel geen regen in de pot krijgen. -15 is geen probleem.
tis voor cactussen die normaal buiten zouden mogen blijven in gedraineerde bedden, die dus wel vochtbesteniger zijn dan menig andere.
uiteraard gaan die buiten meer afzien dan ietwat overdekt.


dat serreke komt in een stuk tuin dat ommuurd is, dus weinig wind,,ik kan er een korte periode mijne plan mee trekken en eens uitkijken naar een glazen serre op mijn gemak.




woensdag 21 januari 2009 - 18:53
Pieter

Pieter

Bartos,
Wat ik ook al gezien heb van een Nederlands forumlid, is een winterafdak van doorschijnende golfplaten. In het voorjaar haal je alles weg en in de winter installeer ja dat. En het oogt ook erg mooi. Ik kan me nu niet herinneren van wie dat was. Wiebe niet dacht ik en Harry ook niet. Maar wie dan wel...
woensdag 21 januari 2009 - 20:07
cactelders

Cactelders

Den opperbeste Ruud met zijn installaties zul je bedoelen .
Das kunst hoor , hoort in Booymans van Beuningen thuis , knap , zéér knap.

Begrijp je me Ruud ; toon ons nog eens wat !!
woensdag 21 januari 2009 - 20:13
Ruudcactus

Ruudcactus

Dank u, dank u

Ik zal ff kijken of ik nog iets van een foto kan vinden
Ik begin net pas te ontdooien dus ben een beetje traag
98% van de plantjes is ook goed ontdooit

Een hoop van mijn plantjes zijn overigens niet zo vochtbestendig ik denk dat de plantjes van Bartos er beter tegen kunnen

Ik heb nu ook een volkstuin waar een aantal platte bakken staan zodat ik een hoop dingen kan uitproberen de resultaten tot nu toe zijn goed en idd ik heb ervoor gezorgt dat de wind de plantjes kan droogblazen

Je kunt ook eens op deze site kijken, ik ben er in februarie geweest en je weet niet wat je ziet: allerlei echinocereussen, Pedio's zo groot als tennisballen enz, gewoon in grote potten met bims en klei kleddernat op een open heuveltop.
Weing Opuntia soorten, die houdt ie op de lange duur niet goed

http://winter-kaktus.de/

Gr.
Ruud
woensdag 21 januari 2009 - 20:48
linkin711

Linkin711

http://winter-kaktus.de/

ik heb je link aanklikbaar gemaakt

jens
woensdag 21 januari 2009 - 21:03
jumperke

Jumperke

Je kunt ook eens op deze site kijken, ik ben er in februarie geweest en je weet niet wat je ziet: allerlei echinocereussen, Pedio's zo groot als tennisballen enz, gewoon in grote potten met bims en klei kleddernat op een open heuveltop.
Weing Opuntia soorten, die houdt ie op de lange duur niet goed

Hmmm, ik kan dit maar moeilijk geloven, maar de beelden bewijzen het tegendeel.
Volgens mij moet hij toch wel veel uitval hebben tijdens de winter...

jerko

woensdag 21 januari 2009 - 21:07
cactelders

Cactelders

Wat Ruud al lang doet en Bartos nu ook uitprobeert is zeker niet op safe spelen maar wel de uitdaging aangaan . Ik kijk steeds uit naar dergelijke verslagen ! Laat maar komen .
Jerko , niet als je al kan" leunen op de schouders van reuzen "
woensdag 21 januari 2009 - 21:37
succulentimon

Succulentimon

gohja, al dat winterhard gedoe en cactussen laten ondersneeuwen

ik vind het nu net het bewonderenswaardigst aan cactussen (itt tot ...) dat ze een lange periode vochtvrij, regenvrij, sneeuwvrij kunnen doorstaan en het lijkt me net uitdagender het droogte-aspect tot het uiterste proberen te drijven

maar elk zin goeste natuurlijk
woensdag 21 januari 2009 - 21:46
Ruudcactus

Ruudcactus

Beste Jerko, als je duits kunt lezen moet je eens goed lezen wat de beste man op z'n website verteld.
Ik heb een hele poos met hem staan praten en idd hij heeft ook uitval (heb je in een kas overigens ook volgens mij, wel minder maar toch)
Geloof me mijn plantjes staan droog in de winter wat het veel makkelijker maakt om meer soorten te houden, maar ik geloofde ook m'n ogen niet een half voetbalveld vol in de open lucht

Scleros heeft ie ook geprobeert honderden of meer maar dat worden er steeds minder net zoals de meeste soorten Opuntias en nog veel meer soorten Wat ie nu op de site heeft staan is absoluut winterhard (geplant op de goede manier en plek)

Beste succulentimon, is geen gedoe maar een serieuze hobby net zoals jij met je kasplantjes bezig bent.
Je moet het denk ik zien als een hobby in een hobby
Overigens is het niet onnatuurlijk cactussen in de sneeuw (een aantal soorten).

Gr.
Ruud
woensdag 21 januari 2009 - 22:24
Alain1

Alain1

Voor diegen zie zich vervelen en nog eens iets willen nalezen omtrent het zaaien van opuntia's : iets uit de oude doos gehaald.... zie onderstaande link.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=28&tid=9037&hl=alain1

Groeten Alain
woensdag 21 januari 2009 - 23:12
cactelders

Cactelders

KRABSLA en wij dan die het met vleessla moeten doen ! hé daar heb je niet van terug hé , op ons denk je niet !!!!!!
woensdag 21 januari 2009 - 23:19
Pirex

Pirex

Overigens is het niet onnatuurlijk cactussen in de sneeuw (een aantal soorten).

C&S Algemeen

woensdag 21 januari 2009 - 23:19
stekeltje
woensdag 21 januari 2009 - 23:21
Ruudcactus

Ruudcactus

Wat zit daaronder?
Gr.
Ruud
donderdag 22 januari 2009 - 05:33
Alain1

Alain1

Op de grond : Ferocactussen!
donderdag 22 januari 2009 - 06:32
linkin711

Linkin711

CITEER
Voor diegen zie zich vervelen en nog eens iets willen nalezen omtrent het zaaien van opuntia's : iets uit de oude doos gehaald.... zie onderstaande link.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=28&tid=9037&hl=alain1
CITEER

die zocht ik !!
bedankt

jens
donderdag 22 januari 2009 - 13:20
Ruudcactus

Ruudcactus

Fero's? Je meent het!
Heel goed, je voelt hem al, hier wil ik graag wat meer van weten.

Staan ze daar de hele winter?
Is het de eerste buitenwinter?
Welk soort(en)?
Zijn ze afkomstig van hoger/noordelijker gelegen standplaatsen (evt veldnummers)

Ik ben heeeeeel nieuwsgierig, ik wil al een poos zoiets uitproberen, maar onbeschermd? dat zou niet in m'n hoofd opkomen!

Gr.
Ruud
donderdag 22 januari 2009 - 15:31
Alain1

Alain1

Daar zal Paul Pirex moeten op antwoorden ...
donderdag 22 januari 2009 - 15:50
Pirex

Pirex

Ruud,
Ik zal dit verhaal te gelegener tijd wel eens van onder het stof, excuseer, de sneeuw, halen.
Paul
donderdag 22 januari 2009 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon