menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Urginea maritima

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

Hoi,

Om het even over iets heel anders te hebben. Door de verhuis vorig jaar zat er geen verre reis in en zijn we even naar Syrië, Libanon en Jordanië getrokken, niet echt succulenten landen.
Toch viel me een grote knol op die ik in alle drie de landen zag en dit in heel erg verschillende habitats. Het meest extreme was op het strand van Lattakia in Syrië waar die knollen tot op één meter van de hoog waterlijn groeiden. Enkele waren opgegraven door spelende kinderen en ja dan wordt het wel heel moeilijk om er aan te weerstaan er eentje in je jaszak te steken
Ik vond de naam van de knol in een Arabisch plantenboekje in een Jordaans Nationaal Park en gelukkig blijft Latijn steeds Latijn want met Arabisch kom ik niet ver.
Om kort te zijn, die knol is vorige week na een rustperiode van 14 maanden eindelijk aan het wakker worden en het gaat hard, deze foto dateert van 13 december :
[afbeelding verwijderd niet-https]
We zijn nu tien dagen later en zo ziet ze er nu uit :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik ben nogal benieuwd wanneer de eigenlijke bloeiwijze zal verschijnen.
Die knol komt blijkbaar in het gehele Middellandse zee bekken voor,

mvg,

Alain
dinsdag 23 december 2008 - 11:29
stekeltje

Stekeltje

Amaai, jij kan er ook iets van om ons nieuwsgierig te maken.
dinsdag 23 december 2008 - 16:53
Wiebe

Wiebe

Alain,

Leuk, zo'n bijzondere knol. Even wat info uit "Mediterranean wild flowers": knol tot 15 cm diameter, bladeren verdwijnen voordat bloei begint, bloeiwijze tot 1,5 m hoog, "the plant is very poisonous" (bron voor "Red Squill, krachtig rattengif) , maar tevens gebruikt als medicijn (hart, verkoudheid).

Wiebe
dinsdag 23 december 2008 - 17:08
Paronoto

Paronoto

Alain,

Leuk, zo'n bijzondere knol. Even wat info uit "Mediterranean wild flowers": knol tot 15 cm diameter, bladeren verdwijnen voordat bloei begint, bloeiwijze tot 1,5 m hoog, "the plant is very poisonous" (bron voor "Red Squill, krachtig rattengif) , maar tevens gebruikt als medicijn (hart, verkoudheid).

Wiebe

En he, tot welk geslacht behoort dat dan?
dinsdag 23 december 2008 - 17:53
Wiebe

Wiebe

Paul,

Wat denk je van "Urginea" zoals in de titel van de topic staat aangegeven? In het door mij aangehaalde boek worden 3 soorten genoemd waarvan de U. maritima met afstand de grootste is.

Wiebe
dinsdag 23 december 2008 - 18:01
cactelders

Cactelders

Blijkbaar zijn Drimia en Scilla ook synoniemen van deze plant , maritima blijft steeds soortnaam .
dinsdag 23 december 2008 - 18:32
Paronoto

Paronoto

Paul,

Wat denk je van "Urginea" zoals in de titel van de topic staat aangegeven? In het door mij aangehaalde boek worden 3 soorten genoemd waarvan de U. maritima met afstand de grootste is.

Wiebe

Ik heb mijn vraag verkeerd gesteld (!) moest zijn: tot welke FAMILIE ..maar intussen het antwoord al gevonden nl behoort tot de Hyacinthaceae of de "bollenfamilie".
dinsdag 23 december 2008 - 20:16
AlainFSD

AlainFSD

Oeps,
Ik mis een aantal essentiële knoppen met deze nieuwe forumversie
Citeerknop om er maar één te noemen, het sublijntje bij de onderwerptitel om er nog maar eentje te noemen
Enfin, dan maar zo proberen :
Ben heel blij dat Wiebe gereageerd heeft op dat rattenvergif, zat gisteren te popelen van ongeduld tot hier iemand mee op de proppen zou komen want ik had uiteraard mijn huiswerk gemaakt toen ik dit onderwerp postte
Ga hier eens kijken :
http://www.maltawildplants.com/LILI/Urginea_maritima.html
en scroll naar beneden tot bij het hoofdstuk other traditional uses.

Daar wordt gesteld dat het giftige scilliroside gebruikt wordt als rattenvergif omdat bij gebruik van deze plant alle zoogdieren spontaan beginnen te braken. Deze stof wordt (werd ?) dan ook medicinaal toegepast om mensen snel van hun maaginhoud te verlossen. Alleen wordt op deze site verteld dat knaagdieren niet kunnen braken en dat deze plant dan ook een uitstekend rattenvergif is omdat de giftige stof niet uit hun maag geraakt.
Waar het mij hier om gaat is dat ratten dus niet zouden kunnen kotsen ? Dit was mij totaal onbekend ? Iemand die hier meer van af weet ?

Alain
woensdag 24 december 2008 - 10:37
cactelders

Cactelders

Zoiets moet je blijkbaar verwachten :
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 3 januari 2009 - 00:16
AlainFSD

AlainFSD

zo zag ik ze ook in de Wadi Rum in JordaniË, schoon hé voor rattenvergift

Alain
zaterdag 3 januari 2009 - 01:44
Pieter

Pieter

Hier in de bergen tussen waar wij wonen en de kost goeit ook een bolgewas met gelijkaardige bloemen. Maar deze bloeit in de vroege zomer en niet in december. Ik had er al vaak naar gezocht, maar het zou eventueel wel iets van hetzelfde geslacht kunnen zijn. Volgend jaar neem ik eens foto's.
zondag 11 januari 2009 - 16:53
AlainFSD

AlainFSD

Maar mijn exemplaar denkt dan ook niet aan bloeien, het ding is momenteel (normaal in de herfst) krachten aan het opdoen door bladgroen te vormen om onder normale omstandigheden tijdens de hoogzomer totaal bladloos zijn bloeiaren te vormen. Alléé jij die wel naar school bent geweest , dat heeft een naam in de plantenwereld, help even mijn oude hoofd te vinden wat het zoekt.
Ik zoek het woord dat zo'n gescheiden groei en bloei samenvat . . .


Alain
zondag 11 januari 2009 - 22:38
cactelders

Cactelders

" hysteranthous " is het woord in de Engelse taal , het Nederlandse woord weet ik niet en heb ik nooit gehoord !
zondag 11 januari 2009 - 23:04
cactelders

Cactelders

Als ik dan Google op het woord dan kom je bij :
http://www.springerlink.com/content/l56486h164841vl3/
zondag 11 januari 2009 - 23:07
AlainFSD

AlainFSD

Inmiddels ziet mijn bol rattenvergif er dus zo uit :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alain
dinsdag 27 januari 2009 - 15:44
linkin711

Linkin711

dat is de moeite !!!
zeer mooie plant.

jens
dinsdag 27 januari 2009 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon