menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kas

Ga naar meest recente reactie

Harmke

Harmke

Wij gaan verhuizen en krijgen bij ons nieuwe huis een grote kas,hij staat aan 1 zijde tegen het huis op het zuiden.
Ik wil er o.a. mijn kuipplanten in laten overwinteren,moet ik deze kas dan bijverwarmen in de winter,en zo ja wat is de beste verwarming en wat ben ik dan ongeveer aan stookkosten kwijt,de kas is ongeveer 4x4x3?
kan ik deze kas eventueel ook isoleren?
Wat moet ik doen om het klimaat in de kas gzond te houden?
Wat veel vragen tegelijk maar heb nog nooit een kas gehad en kan er ook niet veel over vinden op internet,dus als u informatie hebt voor mij of internetsite's weet waarop ik info kan vinden ,graag!!
Alvast bedankt....Harmke
dinsdag 11 november 2008 - 11:52
Wardje

Wardje

Harmke
isoleren = geld besparen sowieso
kuipplanten zullen allicht wel vorstvrij moeten overwinterd worden, dus ... zal verwarming noodzakelijk worden
je kan kiezen uit verschillende systemen, ik gebruik een aftakking van mijn centr.verwarming in mijn serre, over andere verwarmingssystemen zijn hier andere die daar meer kunnen oververtellen
kostprijs zal afhangen van welk systeem, al of niet isoleren, en heel belangrijk ... hoe koud of hoe warm je de kas zal verwarmen, iedere graad meer betekent een wezenlijk
ik dacht dacht er hier al eens een topic was , zoek maar eens

MArc
dinsdag 11 november 2008 - 13:07
Harmke

Harmke

bedankt voor de info,denk dat die polycarbonaat platen idd een goed idee is,lijkt mij handiger dan folie,maar zal eerst eens moeten bekijken of er een mogelijkheid is om die platen vast te zetten.
vr.gr. Harmke
woensdag 12 november 2008 - 10:24
Wardje

Wardje

bedankt voor de info,denk dat die polycarbonaat platen idd een goed idee is,lijkt mij handiger dan folie,maar zal eerst eens moeten bekijken of er een mogelijkheid is om die platen vast te zetten.
vr.gr. Harmke


Harmke,

het vastzetten van die platen zie ik niet als het grootste obstakel, wel de prijs (ik ken natuurlijk niet je financiele sitautie,maar zo'n platen kosten wel vrij veel geld waardoor IK isoleer met folie )

Marc
woensdag 12 november 2008 - 17:42
Wardje

Wardje

Willy,

uiteraard is die noppenfolie vergankelijk (heb ik jammer genoeg al zelf ondervonden) én heel lang geleden (als mijn kasje nog maar 6 m2 groot was) gebruikte ik ook polycarbonaatplaten om binnen te isoleren. Dat was fantastisch, alleen denk ik nooit tegen mijn vrouw gezegd te hebben hoeveel die platen toen kostten (want het was tenslotte maar voor mijn cactussen). Als ik het nog goed voorheb, was dat niet rond de 1000 fr (zo'n 25 euro dus) de m2 wat toch al een hele rekening was. BTW voor mijn hele hoop noppenfolie die ik kocht 3 jaar geleden betaalde ik ook zo'n 200 euro. Maar ik heb nooit prijs berekend had ik die hoeveelheid in polycarbonaatplaten gekocht (was nog in de tijd dat mijn f...aandelen geld waard waren ). Om maar te zeggen : die platen zijn super, hun prijs ook ... of ben ik niet meer mee ?

Marc
woensdag 12 november 2008 - 20:56
cactuszot

Cactuszot

Ik zou misschien zelf nog een klein serretje bijmaken (vertaal : opdracht geven aan mijn schoonvader). Kan ik daarvoor die polycarbonaatplaten gebruiken of laten die in de zomer te weinig licht door ?

Geert,
woensdag 12 november 2008 - 21:15
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Toen ik in 1982 een "ander huis" kocht in Schepdaal kon ik mijn vreugde niet op...een veranda (rechts) + een "platenkot" van 7X4m dat later getransformeerd werd tot een serre. Het golfplatendak werd er af genomen, de betonplaten er uit, de ruiten in beton stonden bovenaan en nu onderaan. Als verwoed Doehetzelver heb ik ramen op maat gemaakt die in de plaats kwamen waar eerst de betonplaten zaten. De ruiten zijn recuperatieruiten van destijds afgedankte trams van de MIVB, 6Bfr stuk, securitglas van 6mm dik.
Voor het dak kocht ik aluprofielen die op breedte van diezelfde securitglazen werden geplaatst, 4m30 lang.Ik kwam glas tekort maar kon tweedehandsglas kopen bij ne "ruitensnijder" die afbraakramen demonteerde en 't glas hersneed/verkocht. De kantelramen openen NAAR BUITEN = binnenin geen plaatsverlies. Binnenin installeerde ik 5 plantenbakken die langs de lengtezijde op 3cm van de wand staan zodat ik gemakkelijk de noppenfolie erlangs kan laten glijden, alles vastgemaakt op vaste punten (puntige plastiekplaatjes waarover een soort plastiekspeld glijdt)...een werkje van een uur.
Een radiator van 2mX 0,80m is aangesloten op de centrale verwarming plus een electrische radiator/ventilator die dmv een thermostaat slechts aanslaat wanneer de serretemperatuur zou onder de 5° zou zakken. Wegens "plaatsgebrek" werd er in 1978 een "verlengstuk " aangezet ttz een pergola met "Doppelsteckplatten" Nog meer détails? Vragen maar.
woensdag 12 november 2008 - 22:12
Alain1

Alain1

Ivm de prijs voor polycarbonaat platen : 24.10 euro de vierkante meter.
Br : 0.98m op l 2m - 2m50 -3m - 3m50)

Dat is een richtprijs die ik even heb opgezocht.

Ik hou het bij noppenfolie ...
woensdag 12 november 2008 - 23:59
Harmke

Harmke

pffff.....dat is idd een hele prijs ,denk dat ik zo'n 30 a 40 m2 nodig heb ,ga dus dan maar eerst eens met noppenfolie proberen,wanneer moet ik dat plaatsen en weer verwijderen??
donderdag 13 november 2008 - 11:56
jumperke

Jumperke

[afbeelding verwijderd niet-https]

Toen ik in 1982 een "ander huis" kocht in Schepdaal kon ik mijn vreugde niet op...een veranda (rechts) + een "platenkot" van 7X4m dat later getransformeerd werd tot een serre. Het golfplatendak werd er af genomen, de betonplaten er uit, de ruiten in beton stonden bovenaan en nu onderaan. Als verwoed Doehetzelver heb ik ramen op maat gemaakt die in de plaats kwamen waar eerst de betonplaten zaten. De ruiten zijn recuperatieruiten van destijds afgedankte trams van de MIVB, 6Bfr stuk, securitglas van 6mm dik.
Voor het dak kocht ik aluprofielen die op breedte van diezelfde securitglazen werden geplaatst, 4m30 lang.Ik kwam glas tekort maar kon tweedehandsglas kopen bij ne "ruitensnijder" die afbraakramen demonteerde en 't glas hersneed/verkocht. De kantelramen openen NAAR BUITEN = binnenin geen plaatsverlies. Binnenin installeerde ik 5 plantenbakken die langs de lengtezijde op 3cm van de wand staan zodat ik gemakkelijk de noppenfolie erlangs kan laten glijden, alles vastgemaakt op vaste punten (puntige plastiekplaatjes waarover een soort plastiekspeld glijdt)...een werkje van een uur.
Een radiator van 2mX 0,80m is aangesloten op de centrale verwarming plus een electrische radiator/ventilator die dmv een thermostaat slechts aanslaat wanneer de serretemperatuur zou onder de 5° zou zakken. Wegens "plaatsgebrek" werd er in 1978 een "verlengstuk " aangezet ttz een pergola met "Doppelsteckplatten" Nog meer détails? Vragen maar.


Paul, U bent daar zo te zien goed geïnstalleerd!!

jerko
donderdag 13 november 2008 - 12:31
Wiebe

Wiebe

Als je polycarbonaatplaten aan de binnenzijde van een kas gebruikt als isolatie, kun je m.i. met dunnere platen volstaan dan de 16 mm die in het algemeen gebruikt wordt als je beglazing uit polycarbonaat (of - acrylaat) bestaat. 6 of 8 mm zou dan m.i. toereikend zijn waarbij een lagere prijs mogelijk moet zijn dat de prijs die Alain noemt; zie b.v. http://www.el-bee.com/marlonalgemeen.htm Blijft uiteraard duurder dan noppenfolie. Om zo weinig mogelijk snijverlies te hebben is het m.i. het handigst om van grote platen uit te gaan; zowel in lengte als in breedte.

Wiebe
donderdag 13 november 2008 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon