menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe beginnen met de cactussen Hobby

Ga naar meest recente reactie

Jurgen

Jurgen

Kan iemand mij een beetje uitleg geven over het houden van een cactusverzameling ?
Hoe doen jullie ervaren hobbyisten het ?
Als ik een serre koop van wanneer tot wanneer kunnen de planten dan erin ?
Hoe en waar laat je je platen overwinteren ?
maandag 28 augustus 2006 - 18:52
Angus

Angus

(ik ben -nog - geen ervaren cactusverzamelaar maar kan je toch een beetje info verlenen over hoe de kenners het doen)

hoe? voornamelijk in een serre

ik denk dat de meesten hun serre verwarmen in de winter maar in een onverwarmde serre kunnen je planten staan zolang het niet vriest (hangt natrlijk af van de geslachten die je houd hé)

ik denk dat Alain zijn planten in de 'logeerkamer' van zijn woning laat overwinteren
maandag 28 augustus 2006 - 19:17
cactelders

Cactelders

Een veranda op de juisteplaats is ook een goed alternatief , die is meestal warmer in de winter.
maandag 28 augustus 2006 - 19:54
WillyN

WillyN

Jurgen,
Er zijn zoveel manieren om te starten.
Alles hangt af van:
1.Het soort van verzameling dat je voor ogen hebt.
2.De plaats die je kan vrij maken binnen of buiten.
3.Het budget dat je er in aanvang wil aan besteden.

Als je een serre kan plaatsen en je hebt er de nodige fondsen voor, zorg dan ook dat je ze kan verwarmen (10 graden is voldoende)

Als je met een lager budget wil starten:
1. Practisch alle cactussen kunnen vanaf eind april tot eind september buiten, ik zou zelfs zeggen: MOETEN buiten. Een cactus is geen kamerplant. Een deel weliswaar beschermd tegen ons zomers natuurgeweld (zoals we nu meemaken)
2. Overwinteren in je woning: een kamer of berging waar het niet vriest (liefst niet lager dan 10° ) en waar toch een beetje licht binnen komt.

Hiermee kan je beginnen en geloof het van mij de meesten van ons zijn zo begonnen.

maandag 28 augustus 2006 - 20:30
cactelders

Cactelders

Volledig eens met Willy, komt er bij dat er regelmatig ruildagen georganiseerd worden ( ook op het forum) zodat je van liefhebbers voor een zacht prijsje ( of zelfs gratis) cactussen kan bekomen die al een selectie doorstaan hebben nl. de voorkeur van een andere liefhebber, want entstammen niet te na gesproken zullen cactusfanaten geen " gewone" cactussen gaan zaaien die ze overal voor een appel en een ei kunnen op de kop tikken. Zo bekom je zelfs als beginner al iets wat al naar het speciale toe neigt.
maandag 28 augustus 2006 - 20:40
stekeltje

Stekeltje

ik ben indertijd ook begonnen met cactusjes die ik ging kopen in het tuincentrum ,het eerste jaar aan het schuifraam in de keuken,dan in de club gegaan voor wat meer informatie ,want 16 jaar geleden was er nog geen internet enz..nadien kwam de serre met alle gevolgen vandien
een keuze maken over wat je gaat verzamelen is in het begin heel moeilijk,
het gaat erom hoeveel tijd en centen je eraan kan en wil besteden daarom een goede raad: doe het weloverwogen
maar het is een prachtige hobby, als je alles ziet groeien en bloeien
maandag 28 augustus 2006 - 22:36
Jurgen

Tekst aangepast

Jurgen

Ik ga het voorlopig kalmkes aan doen . Ik ben van plan om dit weekend een deel zaad te kopen in wijnegem en daar het maar eens mee proberen in het voorjaar. Ik heb al een aardig lijstje samengesteld waar ik eventueel intresse in heb . Nu is het nog uitkijken wat ik ga nemen of niet want ik heb nu 40 ! soorten die mij intreseren . Mijn voorkeur gaat uit naar planten met zo weinig mogelijk stekels of juist heel grote of geen . (kan raar klinken maar dit vind ik nu eenmaal mooi) Mijn grote favorieten zijn ook de Lithops familie .
Ik zal even mijn lijstje hierbij tovoegen dan kan je daar ook eventueel advies mee geven of ze aan te raden zijn voor mij als beginner of niet.

28,10 Ariocarpus mengeling: E20
30,60 Ariocarpus trigonus elongatus:FP15:grote planten , gele bloemen
41,10 Astrophytum asterias: CV25: blijft een schitterende plant
42,50 Astrophytum asterias cv. ""Super Kabuto"" : FP10 chitterend witbevlokte planten
42,75 Astrophytum capricorne(MG49):MG15 tot -12°)apierachtige dorens, gele bloem, rood hart
53,00 Astrophytum kruisingen: E30
291,10 Coryphantha borwigii (MG87,43):MG10 tot -13°):Higueras, fijne zwarte dorens, gele bloem
1088,35Ferocactus rectispinus SB1700 (MG428,10): MG15:Cerro Colorado
1118,20 Ferocactus stainesii var. pilosus H14: schitterende grote plant, bloedrode dorens
1195,50 Frailea castanea : E30: body donkergoen, bijna zwart, zéér mooi
1278,20 Frailea pygmaea var. dadakii SCHL.50:PE25
2338,60 Lophophora diffusa: CV15: met witte bloemen
2339,85 Lophophora williamsii: FP30 e gekende Peyotl
3672,80 Matucana madisoniorum:VDM40:met bekende rode zygomorphe bloem, mooi
3750,00 Melocactus conoideus HV183:HV30
3783,00 Melocactus matanzanus: FP30: reeds vroeg cephalium
3962,10 Neogomesia agavoides:FP15:zeer mooie, kleinblijvende planten, purperen bloem
4325,10 Opuntia engelmannii (MG1095,10):MG14: (-12°)Ruby,Az.,met vele grote vruchten
4463,00 Ortegocactus macdougallii H14: buitenkansje !
5071,10 Roseocactus fissuratus: FP15 chitterende vlakke planten, bloemen lichtmagenta
5109,20 Submatucana intertexta: DH20 met lange oranje bloemen
5110,70 Submatucana madisoniorum var. pujupatii H20:grijsgroen body,mooie donkerrode bloemen
5224,50 Thelocactus hexaedrophorus: FP15: prachtige vlakke zware plant, mooi bedoornd
5375,30 Turbinicarpus mengeling: E25: rijke mengeling van verschillende soorten
5393,00 Turbinicarpus schwarzii : E25: rijk bloeiende soort
6074,60 Agave utahensis DJF1521 (MG1900,2):MG10 : (-23°) : Peach Springs , AZ., zéééér mooi
6144,30 Aloe microstigma (MG3586): MG14:rozet met roodachtige bladeren
6152,00Aloe reynoldsii (KO5335):KO14
6458,00 Conophytum ornatum (MG1438) :MG14:grote gele bloemen
6539,40 Dinteranthus vanzylii CM55 (MG1482,2): MG14:
6635,00 Euphorbia obesa: E15: zaden nog overal duur behalve hier ! Echte liefhebbersplant.
6721,20 Gasteria armstrongii: E30:zeker de mooiste van dit genu
6906,00 Lapidaria margaretae: E40: dikke bladeren, maken clusters
7155,45 Lithops hallii Geluksvlei - Hopetown (MG1596,8): MG14:
7250,50Lithops julii ssp. fulleri C259 (MG1621,22): MG20
7411,10Lithops marmorata var. elisae C251 (MG1668): MG20: ivoorachtige vlekken
7428,90 Lithops mengeling: PE50
7429,00 Lithops mengeling :E40m te leren zaaien
7452,50 Lithops optica C81 (MG1675): MG20: grijsgroene clusters
8034,00 Titanopsis calcarea (MG1870): MG14: (-23°)blauwgrijs, met grijswitte wratten, zr.mooi
maandag 28 augustus 2006 - 23:43
AlainFSD

AlainFSD

Wel je zult moeten groeien met vallen en opstaan en ik durf het haast niet te zeggen maar vergeet die tien graden C° van Willy. Als je zoals uit je zaadlijst blijkt dat je interesse hebt voor Melocacti (en ik kan je wel bevoorraden qua enkele soorten, gratis en voor niks uiteraard), dan kom je alleen maar voor vreselijke ongelukken te staan !
Een melo moet in alle omstandigheden een 'warme voet' hebben. Twaalf graden is echt het minimum tijdens de rustperiode in de winter.
En ik weet waar ik over spreek, een ééndaagse kroegentocht met de collega's uit Rijsel heeft mij een viertal volwassen Melo's gekost vorige winter, wegens te dronken om de kachel nog aan te steken bij thuiskomst, voila, wat een bekentenis, mag ik nu bij de AA ?
Als ik eraan kon, schopte ik mijzelf 's anderendaags in mijn eigen kont
Mocht je eveneens een interesse hebben voor Madagscar-exoten, tel er dan maar nog een graad of 3 bij. En dat is helaas wat onze hobby steeds minder aantrekkelijk maakt, de hoge stookkosten gedurende de winter.
Tot slot nog dit : zaaien van Lithops soorten is voor MIJ steeds een enorme teleurstelling gebleken, info needed, please ?

Alain
dinsdag 29 augustus 2006 - 00:06
stekeltje

Stekeltje

ik heb op 2 augustus terug 60 soorten lithops gezaaid in een verwarmde zaaibak op 25graden en zo te zien komen ze heel goed op
ik zaai steeds in zaai-en stekgrond van Asef
mijn werkwijze/ ik kook regenwater en ontsmet de grond met een oplossing kinol,de potjes in deze oplossing goed laten doordrenken de zaadjes ontsmetten met rootone en op een hoopje uitstrooien , NIET afdekken met kiezelstjes,in een klein plastiekzakje stoppen en dichtbinden(gespannen lucht)
normaal moeten ze op 8 a 10 dagen kiemen, de ene soort wat vlugger dan de andere,als ze een paar milimeter groot zijn ,dek ik ze wel af met heel fijn gewassen kiezel
de 3 eerste jaren warmer houden en gewoon laten doorgroeien en water geven en zeker niet verspenen
suucces!!!!
dinsdag 29 augustus 2006 - 00:25
Pieter

Pieter

Ik heb een onverwarmde serre en de meeste van mijn planten staan daarin van maart tot soms wel half november (eerste lichte vorst kijk ik niet naar). Daarna gaan die naar binnen in een ongebruikte slaapkamer op een groot rek voor het venster. Enkele soorten blijven al verschillende jaren zomer en winter in de serre: Ferocactus hamatacanthus, Thelocactus setispinus, Echinopsis chamaecereus, Epithelantha, enkele Opuntia's en Cylincropuntia's, ...
dinsdag 29 augustus 2006 - 14:28
joijce

Joijce

Sonja, is het niet telaat dan om tezaaien, hoe help je ze dan de winter door , met bodemwarmte?
dinsdag 29 augustus 2006 - 16:39
stekeltje

Stekeltje

die zitten in een verwarmde zaaibak en met lampen boven om een langere dag te maken,de lithopszaailingen komen in de winter toch naar binnen, de 3 eerste jaren laat ik ze doorgroeien ,anders is er teveel verlies
dinsdag 29 augustus 2006 - 16:58
stekeltje

Stekeltje

of het echt rotoone is weet ik niet ,want ik kocht het in de club en daar staat geen naam op het plastiek potje
dinsdag 29 augustus 2006 - 18:07
Jurgen

Jurgen

En welke soorten op mijn lijstje zijn te moeilijk om te beginnen of af te raden ???
dinsdag 29 augustus 2006 - 18:09
Ce

Ce

Ariocarpussen worden toch wel beschouwd als planten voor gevorderden
Tis maar da ge het weet.
donderdag 31 augustus 2006 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon