menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnenkort in dit theater

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

....voor de eerste maal in bloei. Na jaren. Wat ik nou precies beter heb gedaan weet ik iegenlijk niet. Desalniettemin: ik ben er wel blij mee.
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 5 oktober 2008 - 00:09
Pieter

Pieter

misschien voor het eerst bloeirijp? Ik ken deze soort niet, maar voor sommige moet je gewoon geduld hebben.
zondag 5 oktober 2008 - 00:13
Harry54

Harry54

Ja, zou kunnen. Of me dit keer eindelijk beter beheerst en in de zomer geen / nauwelijks water gegeven. Zou je die dingen kunnen afsnijden en opnieuw bewortelen? Op deze foto laat ik de lelijke lange stam namelijk buiten beeld.
H.
zondag 5 oktober 2008 - 00:21
Pieter

Pieter

Daar heb ik geen enkel idee van Harry. Ik veronderstel dat die wel te bewortelen is, maar als dat gemakkelijk is...
zondag 5 oktober 2008 - 00:23
TomJ

TomJ

Harry,

Argyrodermas zijn endemisch aan de Knersvlakte in Zuid-Afrika. Voor hen die de Knersvlakte niet kennen: dit is een grote quartz vlakte ongeveer 60 km doorsnede in het winterregengebeid aan de west kust van Zuid-Afrika. Het is een reusachtige succulentenrotstuin (argyrodermas, monilaria, dactylopsis, oophytum, dicrocaulon, conophytum, cephalophyllum, psilocaulon, tylecodon, crassula, anacampseros,...). Dit wit quartz zorgt ervoor dat er redelijk veel zon weerkaatst. Daardoor krijgen argyros zelfs in de winter een hoge lichtintensiteit die we hier in West-Europa niet halen. Dat is dan ook een van de waarschijnlijke redenen dat ze bij ons redelijk moeilijk bloeien. Proficiat dus. Mij is het voorlopig nog niet gelukt ze te laten bloeien.
Zoals je zelf al aangaf zijn argyros wintergroeiers en houden ze niet echt van water in de zomer. Winterregens zijn trouwens fundamenteel anders dan zomerregens: de laatste zorgen dat veel water op korte tijd neervalt, terwijl winterregens eerder als motregen kunnen beschouwd worden. Dit wil dus ook zeggen dat argyros helemaal niet houden van een grote massa water in een keer. Dan barsten de bladeren. Het is beter licht water te geven en indien er nog tekenen van stress blijven na enkele dagen, dan kan je nog een beetje licht water bijgeven.
Ivm stekken nemen kan ik je niet helpen: mijn planten vormen tot nu toe geen stam, dus heb ik nog nooit geprobeerd stekken te nemen.

Groetjes,
Tom
woensdag 8 oktober 2008 - 17:27
mjohanna

Mjohanna

Bij mij ook nul bloemen dit jaar.
Vorig jaar hebben er een paar gebloeid, maar dat zet geen zoden aan de dijk want ik heb zo'n 30 srt.
Ik heb wel 's plantjes ingekort vanwege de lelijke omval stengels en dat is goed gegaan.
Ze hebben gewoon geworteld uiteindelijk.
Niet over nagedacht gewoon de lelijkste afgeknipt en langs de rest in de pot gestoken.
woensdag 8 oktober 2008 - 18:43
Harry54

Harry54

Hij neemt de tijd ervoor en ik twijfel of hij verder komt dan dit. Gisteren was het nog een poosje aardig weer en in de kas werd het zo'n 23 graden. Dus nu maar even een updatefoto.
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 21 oktober 2008 - 06:33
Angus

Angus

ik heb er twee sinds begin dit jaar, ik wist niet goed welke verzorging ze vereisten dus heb ik er eentje de hele zomer "verwaarloosd" en slechts een enkele keer water gegeven; en de andere tussen de cacti geplaatst.
Eentje heeft dit weekend gebloeid maar door de verhuis naar mijn kamer weet ik niet welke van de twee het is
aan jullie uitleg te zien zal het dan waarschijnlijk de "verwaarloosde" zijn?
dinsdag 21 oktober 2008 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon