menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beginnersfoutjes...

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Zoals sommigen misschien wel weten, dat ik nog maar erg kort met cactussen bezig ben. (nu ongeveer ruim een jaar, anderhalf jaar)
(Ik heb als kind, toen ik een jaar of 7 of 8 was wel al enkele cactussen verzameld, (ik had ze op een breed venstertje voor mijn slaapkamerraam), maar omdat ik nog nooit gehoord had van winterrust, gaf ik ze zomer en winter heel regelmatig water, zodat ik op een gegeven moment allemaal ge-etioleerde planten had. Een beetje gedesillusioneerd ben ik toen uiteindelijk met mijn hobby gestopt, maar nu dus - ruim dertig jaar later - sinds een ruim jaar weer helemaal opgepakt.)
Via de succulenta-club-avonden, ruilbeurzen en bij kwekers mijn verzameling opgebouwd. Helaas had ik in het begin alleen weet van cactus-aarde en meende zelfs dat ze het in gewone potgrond ook wel zouden doen. Toen ik een zakje bims van iemand van de club kreeg, heb ik zo'n beetje zelf een grondmengsel gemaakt van half-bims/half potgrond en wat zand. De potgrond bestond - zoals ik pas later ontdekte voor het overgrote deel uit turf. Daar pluk ik dus nu helaas de wrange vruchten van. De planten die ik in mijn beginners-mengsel geplant heb, doen het gewoon niet goed: wortelrot en bij sommigen heeft familie wolluis het zich thuis gemaakt. In een prachtige turbinicarpus potje wonen nu opa en oma, kinderen en kleinkinderen Wolluis. Ik heb het potje ontruimd en voor wolluizen onbewoonbaar verklaard. Nu maar hopen dat er geen rebelse groep wolluizen-krakers bestaan die op het onzalige idee komen om ook in mijn nieuw ontwikkelde potgrond een woonplekje te zien.
Ik ben natuurlijk enorm verdrietig, dat nu een deel van mijn verzameling, door mijn eigen domme toedoen het loodje legt. Maar aan de andere kant: dit is door schade en schande wijs worden. Door dit soort fouten leer je wel. Ik weet nu wat turf dus uiteindelijk met gevoelige plantjes doet.
Helaas zaten er erg mooie plantjes tussen, ik ben gek op turbinicarpussen en die doen het dus absoluut niet goed op mijn beginnersmengseltje. Inmiddels heb ik een beter grondmengsel ontwikkeld.
Een aantal planten heb ik nu uit het potje gehaald en daar waar ik wortelrot zag, heb ik het weggesneden. Nu laat ik ze drogen en ben van zins om ze over een aantal dagen in een beter grondmengsel te planten. Is een dikke week drogen voldoende? Is er iemand met tips, want ik zou het zo jammer vinden om deze plantjes in de gft-container te deponeren.... Ik heb de hoop dat zo ongeveer ruim de helft het wel zal overleven, dankzij dat ik er op tijd bij ben.
Hopelijk zijn er forum-leden die mij tips kunnen geven hoe ik zoveel mogelijk van mijn zorgenkindjes zou kunnen redden. Beginnersfoutjes maken is niet zo erg, maar de aangetaste plantjes zijn me dierbaar en hopelijk hoeft deze les me niet al te veel tranen te kosten.
vrijdag 25 augustus 2006 - 20:55
Pieter

Pieter

Hoi,
Dat is steeds erg om zoiets te moeten meemaken, maar ik zie dat je nu al geleerd hebt uit je fouten en de toekomst goed tegemoet ziet
Een weekje laten drogen na afsnijden van alle wortels is wat weinig hoor. Maak daar maar enkele weken van en als het moet tot in het voorjaar wachten met water geven.
Veel succes.
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:01
Minto

Minto

Dank je Pieter!!!
Dat is inderdaad ook een van de eerste dingen die je leert met cactussen: geduld hebben....
Ik zal je raad dan ook opvolgen en ze veel langer laten drogen. Ik heb overigens de gezond uitziende en stevig aanvoelende wortels laten zitten; ze zijn dus niet helemáál van hun wortel af.
Maar moet ik ze dan gewoon zonder potje laten liggen? En komende winter: Koel houden? In het licht maar uit de zon?
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:09
bisschop

Bisschop

Minto,
Stekjes die zet ik gewoon op steentjes zonder grond droog tot ik zie dat ze worteltjes maken en dan pas in een mengsel van rijnzand steentjes en aarde uit de tuin (geen gekochte grond)
Ik denk zoals pieter zegd zou ik ze durven laten liggen tot het begin van volgend jaar en dan planten in aarde
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:41
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

als ze erg aangetast zijn door wolluis spuit ik ze gewoon af met een harde waterstraal tot er niets meer aanzit van de potgrond ,enkele weken laten drogen en terug oppotten
of zoals pieter zegt: indien nodig de ganse winter, dan zet ik ze recht in hun potje zonder grond op een heel droge plaats ,wel regelmatig kontroleren want bij hoge luchtvochtigheid gebeurt het soms dat ze schimmels krijgen
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon