menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hij bloeit eindelijk

Ga naar meest recente reactie

micraracer

Tekst aangepast

Micraracer

Eindelijk heb ik hem aan 't bloeien gekregen.De knoppen verdroogde steeds,nu heb ik 'm vanaf dat hij knoppen vormde in 'n bakje water gezet ,er zitten nog twee knoppen in,ik hoop dat die ook nog gaan bloeien.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 10 september 2008 - 16:35
mjohanna

Mjohanna

Mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
woensdag 10 september 2008 - 18:57
cactuszot

Cactuszot

Mooi, ik heb ook nog een paar knoppen in mijn leuchtenbergia's staan. Hopelijk nog met bloemetjes als gevolg.

met vriendelijke groeten,
Geert
woensdag 10 september 2008 - 19:19
cactelders

Cactelders

Ja ik had hetzelfde probleem en water is de oplossing voor Leuchtenbergia's .
woensdag 10 september 2008 - 19:58
Ferdinand

Ferdinand

Mooi he die bloeiende Leuchtenbergia.
Een goeie manier om Leuchtenbergia in bloei te krijgen is de plant planten in een zeer diepe pot. Bij mij staan ze in een pot van 18 cm hoog en een diameter van 12 cm. Die plant heeft een grote penwortel, het is tevens een plant met een relatief (droge lever) heeft regelmatig water nodig, doch de grond dient zeer doorlatend te zijn. M.a.w de plant mag niet in het water staan. Wanneer hij te droog staat zullen de uiteinden van zijn tuberkels verdrogen, staat hij te nat gaat hij rotten.
deze plant word bij mij veel gebruikt om te hybridizeren. Niet iedereen is daarvoor, maar als ze de resultaten zien willen ze allemaal z'on plant.
Fernand
woensdag 10 september 2008 - 20:08
Paronoto

Paronoto

Mooi he die bloeiende Leuchtenbergia.
Een goeie manier om Leuchtenbergia in bloei te krijgen is de plant planten in een zeer diepe pot. Bij mij staan ze in een pot van 18 cm hoog en een diameter van 12 cm. Die plant heeft een grote penwortel, het is tevens een plant met een relatief (droge lever) heeft regelmatig water nodig, doch de grond dient zeer doorlatend te zijn. M.a.w de plant mag niet in het water staan. Wanneer hij te droog staat zullen de uiteinden van zijn tuberkels verdrogen, staat hij te nat gaat hij rotten.
deze plant word bij mij veel gebruikt om te hybridizeren. Niet iedereen is daarvoor, maar als ze de resultaten zien willen ze allemaal z'on plant.
Fernand

Als ikdit lees begrijp ik waarom mijn 3L's nog nooit gebloeid hebben....ze hebben al eens overal gestaan in de serre in de hoop dat...maar niksmendalle, ik heb gewoon de "goeie" behandeling niet gegeven...'t Is nog te herdoen. Merci Ferdinand.
woensdag 10 september 2008 - 20:47
cactelders

Cactelders

Van mei tot eind juli buiten in de regen en dan even nat in de serre ( veranda )houden tot ze bloeien ; zo heb ik het dit jaar gedaan .Na de bloei droog tot het voorjaar .
woensdag 10 september 2008 - 21:10
Ferdinand

Ferdinand

Van mei tot eind juli buiten in de regen en dan even nat in de serre ( veranda )houden tot ze bloeien ; zo heb ik het dit jaar gedaan .Na de bloei droog tot het voorjaar .

Dirk, wanneer een Leuchtenbergia begint te bloemen, geeft hij indien de goede zorgen verscheidene bloemen na elkaar. Zodus hou alles goed in de gaten en verzorg hem verder goed want hij geeft meedere bloemen op een jaar. En zijn nakomelingen kunnen spectaculair zijn, naargelang welke partner dat jij kiest.
Fernand
woensdag 10 september 2008 - 21:23
cactuszot

Cactuszot

Klopt Fernand, onderstaande plant is dit jaar aan zijn tiende bloem (tot twee bloemen terzelfdertijd) en ik ontwaar nog een knopje (is wel al heel oude en grote plant).
De bloemen staan een 3 tot 4-tal dagen open en klopt het of stel ik het mij voor dat dit bloemen zijn die "groeien" (dus een stuk groter laatste dag van bloei, dan eerste dag) ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is nog een andere plant (nu in het bezit van Alain)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Geert,
woensdag 10 september 2008 - 21:51
cactuszot

Cactuszot

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
woensdag 10 september 2008 - 21:53
cactuszot

Cactuszot

Aha, nu toch wel correcte link gevonden. Dus bovenstaande was mijn plant. Onderstaande is nu eigendom van Alain
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Toch veel verschil van bloemkleur, hé.
Nog eens de vraag "groeit" de bloem ?

groetjes,
Geert,
woensdag 10 september 2008 - 21:56
Ferdinand

Ferdinand

Geert,
Inderdaad U heeft dit goed waargenomen. De bloem vergroot met de dagen, doch dit hangt af met de periode van het jaar. Een bloem die in volle zomer(niet deze van dit jaar) bloeit vermeerderd nagenoeg niet. Maar in deze tijd van het jaar zeker met dit weer gebeurt dit wel. De kleuren varieëren eveneens met het aantal uren zonlicht alsook met de standplaats van de plant.
Fernand
woensdag 10 september 2008 - 22:15
cactelders

Cactelders

CITAAT:
">#666666;'>
Van mei tot eind juli buiten in de regen en dan even nat in de serre ( veranda )houden tot ze bloeien ; zo heb ik het dit jaar gedaan .Na de bloei droog tot het voorjaar .

Dirk, wanneer een Leuchtenbergia begint te bloemen, geeft hij indien de goede zorgen verscheidene bloemen na elkaar. Zodus hou alles goed in de gaten en verzorg hem verder goed want hij geeft meedere bloemen op een jaar. En zijn nakomelingen kunnen spectaculair zijn, naargelang welke partner dat jij kiest.
Fernand

Ik heb nog een zes botten staan maar ik vrees dat het voor niet allemaal meer zal lukken , vorig jaar wedt het ook te laat op het jaar met de laatste botten ; bij U blijven ze staan in de serre hé maar bij mij verhuizen ze allemaal naar warmere oorden in de winter .
woensdag 10 september 2008 - 22:20
stekeltje

Stekeltje

Hier stond de eerste bloem open op 19 juli, deze week is hij aan zijn vijfde (en laatste) bloem bezig
woensdag 10 september 2008 - 22:23
micraracer

Micraracer

Ik heb mijn Leuchtenbergia nu bestoven met Ferocactus hamaetacantus kijken wat er van komt volgens mij is de zaadknop al aan 't groeien ik ben eens benieuwd.Ik laat wel horen als ik er zaad van krijg.


Gr Mart.
woensdag 24 september 2008 - 20:53
Ferdinand

Ferdinand

Ik heb mijn Leuchtenbergia nu bestoven met Ferocactus hamaetacantus kijken wat er van komt volgens mij is de zaadknop al aan 't groeien ik ben eens benieuwd.Ik laat wel horen als ik er zaad van krijg.


Gr Mart.


Hopelijk slaagt de bestuiving, persoonlijk zou ik de Fero ook bestuiven en dit een drietal dagen na een. Zo creërt ge meer zekerheid dat de bestuiving lukt.
Fernand
woensdag 24 september 2008 - 22:45
Alain1

Alain1

Aha, nu toch wel correcte link gevonden. Dus bovenstaande was mijn plant. Onderstaande is nu eigendom van Alain
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Toch veel verschil van bloemkleur, hé.
Nog eens de vraag "groeit" de bloem ?

groetjes,
Geert,


Haha, Geert had zijn Leuchtje weggedaan wegens te groot geworden en wat bleek: zijn L. vormt een bes.
Hij weet niet waarmee hij bestoven is. Ik ga nog lol hebben met zijn plant (zaden). Surprise!

En de bloei van mijn 2 L., op iedere plant 4 bloemen en allen bestoven met Fero en Astro maar het leverde niets op ... ook de Asro en Fero's ermee bestoven ... ook niets.

donderdag 25 september 2008 - 07:00
micraracer

Micraracer

Hallo luitjes de bestuiving is jammer genoeg niet gelukt de knoppen van beide planten zijn reeds afgevallen enik had ze nog wel drie dagen op rij bestoven,dus is niet gelukt jammer volgende keer beter mischien met een andere fero.




Gr Mart.
zondag 5 oktober 2008 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon