menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluizen

Ga naar meest recente reactie

AndreV

AndreV

Ik ben na de winter tot de ontdekking gekomen dat een paar planten deze ongevraagde logé's hadden.
Ik heb ze bespoten met Confidor 200SL, 2 weken later nog eens, en ze waren niet meer te zien.
Voor 2 weken vond ik er opnieuw, ditmaal in een bak echinofossulo's (wat een naam hé).
Terug zelfde behandeling, maar ofwel zijn ze intussen resistent tegen Confidor, want ditmaal krijg ik ze er niet mee weg!
Ik heb intussen al bespoten met Polysect insecticide en met Pyretro Pur Conc., maar die sm**rlapperij krijg ik maar niet weg.
Ik vraag me nu af of ze verpotten op zuiver steenslag een uitkomst zou bieden. Leden op de club die tot 80% van hun planten op "steentjes" houden, beweren géén last meer te hebben van die vuiligheid, maar ik weet niet zo goed of deze planten daar tegen kunnen.
Men heeft me ook al aangeraden te proberen met Teletox, maar dat schijnt hier in het Gentse niet aan te kopen zijn. (Eurotuin-Intratuin e.d.)
Weet er iemand een probaat middel dat ik desnoods bij de apotheker kan laten maken of iets dergelijks?
Heeeeeeeeellllllllppppppppp
mvg Andre
vrijdag 16 juni 2006 - 12:49
WillyN

WillyN

Indien het beperkte gevallen zijn ttz geen massa wolluizen op vele planten,
behelp ik mij met een penseeltje en brandalcohol, blijkt nog altijd een zeer goed middel.
Wel in het oog houden bij terugval.
vrijdag 16 juni 2006 - 13:46
Lucl

Lucl

Teletox is een niet al te goed riekend product Andre.
Nu gaat men hier mischien lachen maar tegen wolluis gebruik ik luizen schampoo.
Ge neemt er de luizen af met een pincet en dan eens goed hard op de plaats spuiten met een mengeling van water en schampoo en zij maar zeker dat ze vertrokken zijn.

vrijdag 16 juni 2006 - 13:48
AndreV

AndreV

Bedankt voor de reacties, maar nog 2vraagjes:
Voor Willy Nysen: tast brandalcohol de wortens niet aan, of moet ik daarna verpotten?
Voor Parodias: kan je me de verhoudingen van die drie producten opgeven, want ik zal dat moeten laten maken bij den apotheker, want dimethoaat en topsin heb ik in geen enkel tuincentrum gevonden
dank bij voorbaat
Andre
vrijdag 16 juni 2006 - 17:23
WillyN

WillyN

Andre, het is niet de bedoeling van een fles brandalcohol er over te gieten,
Even aanstippen met een penseeltje moet het doen.
Dat kan dus geen kwaad voor de wortels.
vrijdag 16 juni 2006 - 17:26
AndreV

AndreV

Ok Willy
Tnx
Andre
vrijdag 16 juni 2006 - 17:53
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Andre, hebt U al onderweg naar uw zoon, een beetje voorbij het kerkhof van Ledeberg ,aan de linkerkant van de weg vanuit Gent eens binnengesprongen bij de firma Backaert ,waar ik mijn labels kocht?Daar hebben ze veel producten.Wat ook niet mis is :een guet brandalkohol ,een kneepje afwasdreft en 2 aspirine bruis in Uw vernevelaar , opvullen en voor de winterrust als laatste watergift (als je dit zo kunt noemen) vernevelen.
VADER schreewt me toe :TOEBAKPLANTE BIJZETTEN.
vrijdag 16 juni 2006 - 21:15
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

Ja Dirk, ik zal bij Backaert eens gaan zien.
Wat de toebakplanten van uw vader betreft, ik heb dat ooit eens tussen mijn rozen geplant, en dat is één seizoen relatief goed gegaan.
Maar het jaar nadien had ik toebakplanten EN bladluizen
En zeg nu zelf ik kan toch moeilijk da onkruid tussen mijn mooie cactusplanten zetten hé?
Andre
zaterdag 17 juni 2006 - 10:38
cactelders

Cactelders

Mijn vader zweert daar al jaren(met succes) bij in de serre. Dit jaar heeft hij het niet gedaan tot nu toe gaat het goed, afwachten dus.
zaterdag 17 juni 2006 - 10:42
AndreV

AndreV

Willy (Parodias)
Mijn vraag blijft: in welke verhouding dien ik dimethoaat-confidor en topsin te mengen om tot uw infernaal mengsel te komen?
mvg
Andre
zaterdag 17 juni 2006 - 11:55
AndreV

AndreV

OK Willy bedankt.
Zal nu eerst maar eens proberen aan de ingrediënten te geraken (misschien via onze apotheker die ook een plantenliefhebster is). Ik ben haar trouwens aan't proberen besmetten met cactophilitis
mvg
Andre
zaterdag 17 juni 2006 - 12:26
cactelders

Cactelders

Confidor kleine doos een goeie 9 euro.
zaterdag 17 juni 2006 - 22:21
AndreV

AndreV

Nu is natuurlijk Confidor het enige wat ik reeds heb (via de club), dus nu op zoek naar dimethoaat en topsinM. Ik ben eens benieuwd
Andre
zondag 18 juni 2006 - 09:19
stekeltje

Stekeltje

ik giet met perfekthion ,
soms als het om een plant gaat die vol zit met die beesten haal ik de plant uit de grond en wordt die met een krachige waterstaal afgespoten ,laten drogen en terug oppotten
want bespuiten met een of ander spul helpt niet altijd ,aan de plantenhals zitten die wolluizen net onder de grond, er blijft gemakkelijk iets zitten ,en zo blijft da duren
maandag 19 juni 2006 - 13:08
stekeltje

Stekeltje

bedoel je dat de planten eraan kapotgaan?
maandag 19 juni 2006 - 15:55
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

nog een vraagje ;dimethoaat is toch geen merknaam ?
dat zit toch in teletox enz...of ben ik mis?
maandag 19 juni 2006 - 16:01
AndreV

AndreV

Sonja,
Dimethoaat is géén merknaam maar de werkzame stof.
Teletox is volgens Parodias ( zie deze thread 16-06) gewoon dimethoaat met toevoeging van mercaptaan (wat het goedje doet stinken)
Dit mercaptaan werd/wordt trouwens ook toegevoegd aan ons van nature practisch reukloze aardgas, om de gebruikers te verwittigen dat er een gaslek is!
BTW dat Perfecthion product van jou, komt dat van Bayer?
mvg
Andre
maandag 19 juni 2006 - 20:09
Dany

Dany

Andre
Perfekthion is het zelfde als teletox, alleen is het iets goedkoper, heb je er iets minder van nodig en stinkt het zo niet. Steeds enkele druppels afwasprodukt toevoegen en dat is gewoon om het beschermend omhulsel van wol- en bladluizen week te maken zodat het vergif beter en vlugger bij de beestjes komt. Ik denk dat je het wel vind bij Backaert in Ledeberg, de prijs zou rond de € 10.00 voor een liter moeten zijn, het zal ook wel aangekocht worden door de club na de zomer ipv. teletox. Indien ze het niet hebben bij Backaert geef dan eens een seintje.
Mvg. Dany
maandag 19 juni 2006 - 20:49
AndreV

AndreV

Ik heb van backaert ondertussen het product Actellic 8 meegebracht.
Zal het eerst met dat eens proberen.
Moet achtereen een apotheekkastje bijkopen, maar we zien wel.
Toch bedankt
mvg Andre
maandag 19 juni 2006 - 23:18
stekeltje

Stekeltje

als je graag perfekthion hebt bel je naar freddy lampoo,die brengt dat mee naar de vergadering in gent
maandag 19 juni 2006 - 23:30
AndreV

AndreV

Bedankt Sonja
Andre
dinsdag 20 juni 2006 - 09:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon