menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anacampseros rufescens

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Cactelders

Er is een beetje geluk bij nodig om de bloemen open te vinden in ons klimaat :
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 juni 2008 - 21:33
Paronoto

Paronoto

Daar zit ik nu al VIJF dagen op te wachten zie.Er staan er hier vijf met bloemen maar....open gaan (?) Njet Marjet, 'k heb al eens ne vloek of meer gelost maar niks gekort. Ze staan nu in verschillende "verdiepingen" in de hoop dat het helpt...Ik las in Succulenta van 1979-1980 dat de bloemen zich (zouden) openen tussen 14h00 en± 15h30...Is da zjust Dirk heb je 't uur genoteeerd?
vrijdag 27 juni 2008 - 21:43
cactelders

Cactelders

Ik heb het zonet nagekeken op de originele foto en het was half vijf in de namiddag toen de foto genomen werd !
vrijdag 27 juni 2008 - 21:56
TomJ

TomJ

Paul,

Deze avonia quinaria ssp. quinaria (Gamoep) is deze week bij mij in bloei.
De bloemen openen pas vanaf 6 uur tot 8, waarschijnlijk omdat ze dan in volle zon staan zonder afgeschermd te zijn.
Een andere theorie die vaak de ronde doet is dat ze minstens 30°C zouden nodig hebben, maar dat lijkt me onzin.
Heel veel zon lijkt me nog altijd het beste.
De andere avonias bloeien ongeveer tussen 3 en 6 want die hebben iets minder intense zon nodig.
Ik heb maar 3 echte anacampseros (A. vanthielii, A. karasmontana, A. retusae "wiesii" die onlangs officieel beschreven werd onder een andere naam), en ook zij zijn meestal tussen 3-6 open.

Groetjes,
tom

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 28 juni 2008 - 08:48
Harry54

Harry54

Dag,

Ik heb ze al een aantal jaren (de rufecens) en soms bloeien ze, soms niet.
Dit jaar is me voor het eerst overkomen, dat een potje gekookt is en er vrijwel niets van overgebleven is. Kennelijk op een verkeerd moment te weinig water en teveel zon. Ze staan bij mij inderdaad op de heetste plek in de kas vlak achter het glas. Het was eerlijk gezegd wel een verrassing, dat dit kon gebeuren, want ik heb steeds gedacht, dat ze vrijwel onverwoestbaar zijn.

groet Harry
zaterdag 28 juni 2008 - 08:58
Paronoto

Paronoto

Ondanks al mijn pogingen "boegeert" er nog altijd niks...Wat eigenaardig is, is 't feit dat de bloeiwijze (stengel+bloem) zich beweegt van oost over noord naar west....Heb dat nu al 3 dagen gadegeslagen en dat fenomeen staat ook vermeld in eerder aangehaalde Succulentas.
zaterdag 28 juni 2008 - 21:27
mjohanna

Tekst aangepast

Mjohanna

Dat ze in de zon moeten staan om te bloeien is niet helemaal waar, tenminste bij mij.
Ik heb een 40 tal srt. waarvan de meeste alleen 's morgens tot hooguit half 10 zon zouden krijgen ware het niet dat ik bij felle zon er een wit scherm voor trek. Ik heb geen plantenkas, maar mijn plantjes allemaal in een aan de noordkant van de woning liggende serre. Ik heb ze allemaal wel eens zien bloeien zonder echte zon dus. En de bloei valt ergens tussen 2 en 8 ja. Ieder srt heeft z'n eigen tijdstip en meestal maar een klein uurtje. Sommige gaan inderdaad op sombere dagen niet open en zetten toch zaad.
Jullie hebben ook al 's opgemerkt dat de liggende stengels van de Avonia's zich helemaal oprichten als het zaad rijp is? (waar komt dat nog meer voor? )
Ik heb een aantal reserves op de oostkant voor een raam staan, die krijgen meer zon maar er zit geen verschil in groei en bloei. Tenminste niet merkbaar voor mij.


En Tom? hoe heet de retusae wiesii nu dan? Wist niet dat het veranderd was.
zaterdag 28 juni 2008 - 21:53
TomJ

TomJ

Ik wist dat die vraag ging komen.
Jammer genoeg heb ik nog altijd niet het artikel terug gevonden.
Er was een engels/amerikaans artikel een paar jaar geleden, hetzelfde als hetgene waar A. vanthiellii in beschreven is.
Dju!
Alzeimer op je 33e...
Grrrrr.

Tom
zaterdag 28 juni 2008 - 22:45
cactelders

Cactelders

Ik wist dat die vraag ging komen.
Jammer genoeg heb ik nog altijd niet het artikel terug gevonden.
Er was een engels/amerikaans artikel een paar jaar geleden, hetzelfde als hetgene waar A. vanthiellii in beschreven is.
Dju!
Alzeimer op je 33e...
Grrrrr.

Tom


Das dan Jungsheimer !!!!
zaterdag 28 juni 2008 - 23:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon