menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mesemb zaailingen

Ga naar meest recente reactie

TomJ

TomJ

Ik heb vorig weekend enkele fotos genomen van mesemb zaailingen.
Voor hen die het interesseert, ik heb enkele fotos op het engels forum geplaatst:
http://www.bcss.org.uk/forum/read.php?1,94491

Aangezien nu ook Willy al door heeft dat mesembs lang niet zo moeilijk zijn als men wel beweert, heb ik er ook enkele andere fotootjes gezet van hoofdzakelijk mesembs:
http://www.bcss.org.uk/forum/read.php?1,94517

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar mesembs kunnen zeker de vergelijking doorstaan met al die stekels wat kleuren, vormen en patronen betreft

Groetjes,
Tom
dinsdag 3 juni 2008 - 16:36
TomJ

TomJ

Het fileren is inderdaad een probleem van te lang te donker en met te weinig luchtverplaatsing te staan.
Als je de bak open laat en iets lichter zet, dan zullen ze wel weer snel beteren. Het meest fascinerende aan mesemb zaailingen is het moment dat de eerste bladeren door het cotyledon komen en je ziet hoe de plantjes eruit zullen zien. Altijd spanning troef.
Op de conos na, staan mijn mesemb zaailingen nu allemaal al een week of 3-4 op de tabletten met sochtends een uurtje rechtstreekse zon. De rest van de dag staan ze zoals al mijn planten onder de schermdoeken. De kleuren die ze daardoor krijgen zijn echt fantastisch. De schermdoeken zorgen ervoor dat ze nog net niet ge-BBQ-ed worden, maar zelfs sommige argyroderma zaailingen kleuren, iets wat volwassen planten zelfs in de natuur nooit doen.

Groetjes,
Tom
dinsdag 3 juni 2008 - 19:52
Harry54

Harry54

Dit vind ik ook het spannende moment en nu durf ik er nog geen zon op los te laten. oja, Glottyphyllum.
harrry
[afbeelding verwijderd niet-https]

ps. Ik zou wel veel meer willen proberen, maar waar koop je eigenlijk zaden ?
dinsdag 3 juni 2008 - 20:28
Dany

Dany

Kijk eens op de lijst van Mesagarden die hebben tamelijk veel Mesemb's op hun zaadlijst
http://www.mesagarden.com/
dinsdag 3 juni 2008 - 20:38
TomJ

TomJ

Inderdaad Dany, de plek bij uitstek voor mesemb zaden is Mesa Garden. De hoeveelheid soorten en vindplaatsvormen die je daar kan vinden is ongeëvenaard.

Natuurlijk kan je ook lid worden van de mesemb study group (MSG). Dan krijg je 4 maal een boekje met artikels over mesembs. Daar bovenop zit er in de januari versie een zaadlijst om u tegen te zeggen. Je moet echter wel lid zijn om te bestellen. Dit jaar stonden er bijvoorbeeld de 2 recenste soorten lithops op de lijst, eerst maal ooit dat ze ergens aangeboden worden bij mijn weten. De zaadlijst wordt hoofdzakelijk gedomineerd door conophytums en lithops, maar ook andere zaken kan je er vinden. De qualiteit van de zaden is meestal uitstekend, zonder al te veel te willen stoefen, want een deel van de conophytum zaden komen van ondergetekende

Ik kan je nu al zeggen dat als het van mij af hangt, er conophytum achabense, conophytum burgeri, conophytum chrisocruxum, conophytum reconditum, misschien conophytum subterraneum (!) en nog heel wat andere rariteiten op zullen staan. De meeste zaadbessen zijn echter nog verborgen, dus ik heb er nog niet helemaal een zicht op.


Harry, zet ze maar al gerust langzaam maar zeker in de volle zon. Zolang je hen het eerste jaar wat extra water geeft, kunnen ze het zeker aan. Dat is trouwens een goede stimulans om het cotyledon (eerste bladpaar) op te laten drogen over enkele weken. Glottis hebben een slechte naam, omdat ze vaak ingedroogde vlekken op hun bladeren krijgen, maar de bloemen kunnen echt wel spectaculair zijn.

Groetjes,
Tom
dinsdag 3 juni 2008 - 21:07
Pirex

Pirex

Tom,
Ik lig hier nog met een stapeltje MSG bulletins (originele en/of copies) van 1985 tot 97 (sommige jaargangen ontbreken of zijn niet compleet); interesse? Want ze hadden eigenlijk al op het containerpark moeten liggen.
Paul
dinsdag 3 juni 2008 - 21:31
TomJ

TomJ

Paul, ik ben van de eerste moment reeds lid, dus heb alle jaargangen.
Maar als je ze naar het containerpark zou brengen, dan heb ik liever dat ik ze onderdak geef.
Hoe zouden die het makkelijste vanuit de Westhoek tot het Antwerpse geraken?

Groetjes,
Tom
dinsdag 3 juni 2008 - 21:51
Pirex

Pirex

Tom, sinds wanneer ligt Nazareth in de Westhoek?
Paul
woensdag 4 juni 2008 - 07:29
TomJ

TomJ

Oeps, ik dacht dat jij veel verder naar het westen woonde.
Ik wist niet dat in Nazareth je coordinaten lagen.

Tom
woensdag 4 juni 2008 - 10:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon