menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen vraatzucht

Ga naar meest recente reactie

mjohanna

Mjohanna

Ik zag al dagen rupsenpoep liggen als ik bij de plantjes was. Aldoor opgeruimd kon niks vinden en toch steeds nieuwe poeptroep.
Toen ik hem eindelijk in het vizier had heeft ie niet lang meer geleefd eerlijk gezegd. Maar ik wist wel waarom ik hem niet direct kon vinden. Ik zocht naar een groen beest!
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Misschien weet Tim welk spannertje ik nou vermoord heb?
vrijdag 4 april 2008 - 10:30
lentemode

Lentemode

Wat een schitterende camouflage, hé !

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
vrijdag 4 april 2008 - 11:17
TomJ

TomJ

Hallo Marjan,

Heb je eventueel ook andere middelen om van die kl*te beesten af te raken? Sorry van het taalgebruik, maar ik zoek nu al 2-3 weken naar dat kreng en nog steeds heb ik het niet gevonden.
Ondertussen zijn mijn zaadbessen van enkele zeldzame ornithogalums er al aan, en van mijn lente bloeiende conos lijk ik ook al niet erg te zullen genieten

Tom
vrijdag 4 april 2008 - 11:49
mjohanna

Mjohanna

Als je nog verder van huis wil geraken zou je een merel los kunnen laten??
Nee ik weet niks beters, ik wil niet alles gaan spuiten of zo voor zo,n stomme rups. Maar ja ze vernielen veel. Vorig jaar minsten 25 planten jaarlingen pleiospilos verloren om dat ze tot in de groeipunten ingevreten waren. Had ik toch over daarom stonden ze ook zo hoog dat ik het veel te laat zag, maar daar gaat het niet om ik erger me ook kapot op die beesten. Nu zit er nog ergens eentje in de tillandsia (spaans mos) die ik aan het dak heb hangen en daar vind je ze helemaal niet in terug.
Dus als iemand anders een goed idee heeft?????
vrijdag 4 april 2008 - 12:14
Harry54

Harry54

Sluipwespen.
Harry
vrijdag 4 april 2008 - 12:16
cactelders

Cactelders

Lokaas in de vorm van zacht groen : sla & co. ?
Lokaas in de vorm van geurig groen : appel & co. ?
vrijdag 4 april 2008 - 12:26
jumperke

Jumperke

Bedoeld ge lokaas met van die blauwe pillekes in???

jerko
vrijdag 4 april 2008 - 12:44
stekeltje

Stekeltje

een onderschaaltje met wat pilsbier in,
bij slakken in de serre heel doeltreffend of het werkt bij rupsen weet ik niet, maar het proberen waard.
vrijdag 4 april 2008 - 14:30
Paquita

Tekst aangepast

Paquita

Pyretrex werkte goed bij mij tegen kleine rupsen en is niet zo 'gevaarlijk' . Ook gewoon wat bruine zeep
in water en ermee besproeien lijkt vaak te werken ( of tillandsias in drenken ) . Kan
helemaal geen kwaad voor de planten , maar best niet in volle zon doen .
zondag 6 april 2008 - 08:31
Pieter

Pieter

Marian,
Ik heb ook al twee jaar last van deze rups. Identiek dezelfde denk ik. Redelijk taai beestje als je ze wil pletten. Ze zijn niet zo kieskeurig, als er geen cactusbloemenmeer zijn eten ze het lichaam maar op.
zondag 6 april 2008 - 14:29
Tim

Tim


Misschien weet Tim welk spannertje ik nou vermoord heb?


Dat het een Spannertje is, dat is zeker (slechts 1 paar buikpoten), maar welke het is, weet ik ook zo niet onmiddellijk.

Als ik een rupsje vind, kweek ik ze soms uit. Leuk om te zien.
De vlinder laat ik daarna los.

Rupsjes mag je altijd opsturen naar mij
zondag 6 april 2008 - 15:56
mjohanna

Tekst aangepast

Mjohanna

Rupsjes mag je altijd opsturen naar mij


Hij is morsdood en plat getrapt jongen. Ik zal de volgende keer aan je denken.(bij het trappen)

Ik ga voorlopig nog niet spuiten voor een paar rupsjes. Hopelijk blijft de schade binnen de perken. Dat is het voordeel van lithops en cono's het aangevreten gat is maar tijdelijk. Dat is bij cactussen natuurlijk veel erger.
zondag 6 april 2008 - 17:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon