menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haworthia nigra

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Kan iemand wat info geven over de verzorging van de Haworthia nigra???
[afbeelding verwijderd niet-https]
Sorry voor de schemerige foto.

groetjes jerko
zondag 24 februari 2008 - 20:52
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Ik kan er ver naast zitten hoor maar ben je er zeker van dat dit geen limifolia is? Ik kan het een beetje moeilijk zien...

Groetjes Maarten
zondag 24 februari 2008 - 21:22
Paronoto

Paronoto

Allé, haal dat er uit/wijzig en zet er ne goed "leesbare" foto in..is zo gebeurd
zondag 24 februari 2008 - 21:48
TomJ

TomJ

Ondanks de foto qualiteit lijkt het me inderdaad een H. nigra.
Verzorging is dezelfde als bij andere haworthias: vanaf maart tot oktober in gang houden, droog erna.
Vermeerderen is heel eenvoudig:
- zaden: 2 planten nodig, maar aangezien er al zoveel stekken van dezelfde planten circuleren...
- stekken: stekken worden relatief weinig gevormd aan de plant zelf
- kop uitsnijden en bladstekken pakken: veel moeite voor weinig resultaat
- wortelstekken: absoluut de beste manier voor deze soort.
Wil je wortelstekken stimuleren, dan zet je de plant best in een lage, platte schotel.
De plant vormt 2 soorten wortels: gewone om zich te verankeren en water en voedsel uit de bodem op te zuigen, en vertikale wortels waarvan de top een stek wordt als ie boven grond komt. Door een platte ondiepe schotel te gebruiken, stimuleer je de wortels om iets vaker boven de grond te komen.

Groetjes,
Tom
zondag 24 februari 2008 - 21:59
jumperke

Jumperke

Allé, haal dat er uit/wijzig en zet er ne goed "leesbare" foto in..is zo gebeurd

Ik zit nu op school,als ik vanavond thuis kom zal het mijn eerste werkje zijn om er een nieuwe te maken...

groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 12:49
jumperke

Jumperke

Ondanks de foto qualiteit lijkt het me inderdaad een H. nigra.
Verzorging is dezelfde als bij andere haworthias: vanaf maart tot oktober in gang houden, droog erna.
Vermeerderen is heel eenvoudig:
- zaden: 2 planten nodig, maar aangezien er al zoveel stekken van dezelfde planten circuleren...
- stekken: stekken worden relatief weinig gevormd aan de plant zelf
- kop uitsnijden en bladstekken pakken: veel moeite voor weinig resultaat
- wortelstekken: absoluut de beste manier voor deze soort.
Wil je wortelstekken stimuleren, dan zet je de plant best in een lage, platte schotel.
De plant vormt 2 soorten wortels: gewone om zich te verankeren en water en voedsel uit de bodem op te zuigen, en vertikale wortels waarvan de top een stek wordt als ie boven grond komt. Door een platte ondiepe schotel te gebruiken, stimuleer je de wortels om iets vaker boven de grond te komen.

Groetjes,
Tom


Bedankt!

groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 12:50
jumperke

Jumperke

Hier de nieuwe foto:
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 20:15
TomJ

TomJ

yep, H. nigra.
Echt niets moeilijk aan.
Je zal wel zien.

Tom
maandag 25 februari 2008 - 20:25
kaktuskid

Tekst aangepast

Kaktuskid

Jerko,
Natuurlijk is't een Haw. nigra want ge hebt hem van mij.
snij hem a.u.b. niet de kop uit. Laat hem in de veranda staan en geef het in de zomer gewoon wat water. Heel groot wordt het niet. maar schueten maken zal hij wel doen. is het niet dit jaar, dan zeker volgend jaar.
maandag 25 februari 2008 - 21:12
kendesadeleer

Kendesadeleer

hoe zie je eigenlijk het verschil tussen H. limifolia en H. nigra? ik heb een limifolia maar hij lijkt toch sterk op den deze. enkel wat breder rozet en wat meer open.
groetjes,
Ken
maandag 25 februari 2008 - 21:20
Maartendev1

Maartendev1

Ja nou zie ik het, het is zeker een nigra! Mooie duidelijke foto dit keer!
Het verschil tussen nigra en limifolia is ten eerste de bladkleur maar ook de ribbels, de bladeren van een limifolia zijn net een wasbord.

Groetjes Maarten
maandag 25 februari 2008 - 23:20
jumperke

Jumperke

Jerko,
Natuurlijk is't een Haw. nigra want ge hebt hem van mij.
snij hem a.u.b. niet de kop uit. Laat hem in de veranda staan en geef het in de zomer gewoon wat water. Heel groot wordt het niet. maar schueten maken zal hij wel doen. is het niet dit jaar, dan zeker volgend jaar.

Bedankt Eddy!
Als ik die cactusjes van je kreeg enkele weken geleden zag ik in het pakje van de H.Nigra een klein scheutje die ik ook heb opgepot....

groetjes jerko
dinsdag 26 februari 2008 - 12:37
TomJ

TomJ

Ken, Maarten

Het grote verschil tussen limifolia is niet enkel de kleur, want dat zou onvoldoende zijn om het 2 verschillende soorten te noemen.
H. nigra heeft zijn bladeren ruwweg in 3 rijen geordend.
Dit kan je eenvoudig van bovenuit zien.
Bij H. limifolia roteren de bladeren zodat van boven uit een volledige cirkel te zien is.
Verder groeit H. nigra omhoog na vele jaren, terwijl dit nooit gebeurt bij H. limifolia.
Maar zoals gezegd, de kleur verschilt ook: zwart voor H. nigra, licht tot donkergroen voor H. limifolia.

Groetjes,
Tom
woensdag 27 februari 2008 - 10:39
TomJ

TomJ

Hallo Jerko,

Hier heb je een duidelijk voorbeeld hoe H. nigra groeit, nl in de hoogte na verloop van jaren.
De plant in de foto is naar mijn mening trouwens een der betere vormen: compact, maar met een zwarte, duidelijk ruwe huid, terwijl de meeste planten dit minder extreem hebben.

Groetjes,
Tom

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 2 maart 2008 - 20:47
stekeltje

Stekeltje

Een knap plantje
zondag 2 maart 2008 - 21:27
MrPalmtree

MrPalmtree

Mooie foto! Kheb al gemerkt dat er bij Haworthia dikwijls mooie exemplaren tussenzitten!

GRTZ Gert
zondag 2 maart 2008 - 22:21
jumperke

Jumperke

Idd,een schoon plantje!

groetjes jerko
maandag 3 maart 2008 - 12:52
kendesadeleer

Kendesadeleer

Hallo Jerko,

Hier heb je een duidelijk voorbeeld hoe H. nigra groeit, nl in de hoogte na verloop van jaren.
De plant in de foto is naar mijn mening trouwens een der betere vormen: compact, maar met een zwarte, duidelijk ruwe huid, terwijl de meeste planten dit minder extreem hebben.

Groetjes,
Tom

[afbeelding verwijderd niet-https]


idd, hier is het verschil echt wel duidelijk. alweer iets bijgeleerd
Haworthia's blijven mijn lieveling vetjes
groetjes,
Ken
maandag 3 maart 2008 - 13:30
TomJ

TomJ

Wat meestal niet duidelijk is op foto, is dat de rosetten ook veel kleiner zijn dan bij H. limifolia, typisch 3 cm diameter tegenover makkelijk 5-15 cm diameter.

Groetjes,
Tom
dinsdag 4 maart 2008 - 09:49
Botanist

Botanist

Wat ook mag vermoemd worden is dat H. nigra scheuten geeft vanuit de wortels (dus van de plant weg), wat naar mijn weten niet het geval is bij H. limifolia die inderdaad veel breder word.
H. nigra is echt wel een van mijn favorieten. Moest iemand hier soms een bonte vorm van voor mij op de kop kunnen tikken (gratis natuurlijk !), je zou me horen juichen. Heb ik tot nu toe echt nog nergens gezien.
zaterdag 8 maart 2008 - 01:16
TomJ

TomJ

Hallo Emilio,

Bij H. limifolia gebeurt dit ook hoor.
Het verschil zit hem erin dat wortelstekken bij H. nigra veel frequenter voor komt.

Groetjes,
Tom
zaterdag 8 maart 2008 - 07:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon