menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duivensplit

Ga naar meest recente reactie

WillyN

WillyN

Ik hoor hier regelmatig spreken van gemalen baksteen of duivensplit.
Is dit hetzelfde en zo ja waar kan ik dat vinden ?
Tot nu toe heb ik duivensplit gevonden bij Aveve maar dit is gemengd met andere steentjes en meestal is anijs toegevoegd.
Ik drink nu weel heel graag ne goede pastis, maar ik denk niet dat mijn planten dit gaan smaken
maandag 7 augustus 2006 - 09:40
Alain1

Alain1

Het moet nu wel lukken Wily. Ik heb verleden week "roodsteen"gekocht bij de boerenbond. Dit is te vergelijken met gemalen baksteen. 1.50 voor 2.5 kg.
Ik heb dat vermengd met mijn cactusgrond en mijn verplantbare zaailingen erin gezet. Voor de moment doen ze het nog goed.
Wat betreft die "split", daar heb ik ook naar gekeken maar ik stelde vast dat het eerder ging om gemalen schelpen en heb dat maar laten liggen.
Een Pastis, Pernod zeg ik ook niet NEE tegen ...
maandag 7 augustus 2006 - 10:26
AndreV

AndreV

Willy, waar we het hier over gehad hebben zijn zgn "duivenpitten". Dit zou iets moeten zijn dat bijgemengd wordt in duiveneten voor de spijsvertering. Ik heb het zelf nog niet gezien of gebruikt, maar er zijn mensen bij ons in de club die tot 80% van hun planten op pure duivenpitten hebben staan, en die planten zouden het daar reusachtig goed op doen. Let wel, dit is allemaal van horen zeggen, heb zelf nog niets gezien-laat staan- geprobeerd.
Het goedje is verkrijgbaar in zakken van 40 kg bij:
http://www.tennisbrick.be/mineraalbrekerij/mineraal.html. in Boom. Ik denk dat het fijn goed is dat overschiet van de brekerij, dat men pelletiseerd om het handel-en verkoopbaar te maken.
maandag 7 augustus 2006 - 10:45
Lucl

Lucl

Links op de foto zie je de duivensteentjes die ik en Willy gebruiken

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 augustus 2006 - 16:59
Lucl

Lucl

Jij zorgt voor het adres je zeg me wanneer je kan gaan en we zijn weg manneke
maandag 7 augustus 2006 - 21:22
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

hallo,ben weer thuis
das nogal nen boterham om alles te lezen als ge een beetje weg zijt
hier het adres van de mineraalbrekerij:
Tennisbrick Tahon
Kapelstraat, 86,
2580 Boom
tel:03/8886550
gsm:: 0477/524095
[email protected]
maandag 7 augustus 2006 - 22:57
stekeltje

Stekeltje

misschien eens proberen op een van beide telefoonnummers?
dinsdag 8 augustus 2006 - 00:18
WillyN

WillyN

Ik moet zodadelijk naar Aartselaar.
Ga op verkenning in Boom.
Breng zeker twee zakken mee.
We zien dan wel later.
Boom is voor mij niet zo ver rijden om later eens terug te gaan.
dinsdag 8 augustus 2006 - 07:16
stekeltje

Stekeltje

googel eens naar :tennisbrick
dinsdag 8 augustus 2006 - 12:27
AndreV

AndreV

Opletten met tennisgravel, dar durven ze een stof bij mengen of opspuiten tegen onkruid en algenvorming.
De uitleg die ik kreeg van Paul Vercauteren (van Lophophora) zijn zijn steentjes in bolletjes geperst, wat het zeer gemakkelijk maakt om nhet bij het verpotten tussen de wortels te schudden!
dinsdag 8 augustus 2006 - 14:21
WillyN

WillyN

Heb het spul dus bij.
2 zakken van 40 kg.
Wordt verkocht als duivensplit ziet er ook zo uit (foto van Luc), dus geen tennisgravel.
Het is volgens mij ook te grof voor gravel
Er is mij verzekerd dat er niets aan toegevoegd is.

Ik breng daar één zak van mee naar onze ruildag op 20 augustus.

Breng dus allen maar dozen of plastiek zakken mee want ik deel het uit, zodat iedereen een beetje kan experimenteren.

Ik post straks of morgen nog een foto van de baksteentjes.
dinsdag 8 augustus 2006 - 17:12
Lucl

Lucl

Daas goed nieuws Willy , ben benieuwd
dinsdag 8 augustus 2006 - 20:02
WillyN

WillyN

Zoals belooft, hierbij een foto van de gemalen baksteentjes
Het blinkende onderaan is een stuk van één euro om te vergelijken

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 augustus 2006 - 11:02
Pieter

Pieter

Hmmmm ziet er een hééééél interessant product uit. Ik heb al zitten zweten om zelf iets gelijkaardigs te maken
woensdag 9 augustus 2006 - 11:05
AndreV

AndreV

Ik zal bij de eerste gelegenheid eens een staaltje vragen aan Paul Vercauter(en) van onze club om te vergelijken, volgens wat ik begrepen heb van zijn uitleg heeft hij (weliswaar van de zelfde firma) nog iets anders
woensdag 9 augustus 2006 - 11:13
stekeltje

Stekeltje

pieter,je kan dat zelf ook maken,je koopt ergens een oud huis ,haal het pannendak eraf, een grote hamer en kloppen maar(grapje)
woensdag 9 augustus 2006 - 12:30
stekeltje

Stekeltje

Ik zal bij de eerste gelegenheid eens een staaltje vragen aan Paul Vercauter(en) van onze club om te vergelijken, volgens wat ik begrepen heb van zijn uitleg heeft hij (weliswaar van de zelfde firma) nog iets anders

misschien iets fijner gemalen,maar het materiaal ziet er hetzelfde uit en de plantjes die ik van paul gezien heb deden het prachtig in die mengeling,trouwens ik denk dat zijn ganse verzameling in duivenpetten staan
woensdag 9 augustus 2006 - 12:33
Pieter

Pieter

Ik heb me al enkele malen beziggehouden hoor met een hamer, maar een geluk dat ik mezelf niet per uur moest betalen of het gingen hele dure steentjes zijn. Vroeger toen ik meer tijd had had ik enkele planten in zo'n mix staan en die waren echt heel mooi en gezond. Nu staan die in m'n iets zwaardere mix, ook nog mooi, maar toch...
woensdag 9 augustus 2006 - 12:55
stekeltje

Stekeltje

wat ik me afvraag is ,als planten in zo een mengeling: duivenpetten , bimskies of seramis staan
hoe dikwijls per jaar moet je die bijmesten?
woensdag 9 augustus 2006 - 13:19
Lucl

Lucl

Ziet er inderdaad heel goed uit . Willy ik zal mijn stoelen uit de auto nemen als we naar Boom gaan
woensdag 9 augustus 2006 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon