menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterverblijf

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Momenteel nog altijd picobello in orde alhoewel ze al eens tot min 7° hebben doorstaan. Dat is nu de 2e winter dat ze buiten verblijven, ik nam me voor om ze slechts binnen te halen wanneer men min 10* zou annonceren....Veel sleurwerk uitgespaard en...meer bloei dan na de jaren dat ze "onder tafel" hun winter moesten doorbrengen.Als je goed kijkt zie je op beeld 3 dat de thermometer op NUL staat.....'t Is daar bijna poeierdroog, niks geen condens of wat van vocht dan ook, nooit vervroren ruiten o.i.d. de rest is allemaal in plastiek.

Tijdens de nog zeldzame zonnige dagen vanaf eind februari tot op heden heb ik af en toe de temperatuur genoteerd: 's nachts soms nog tot min 3 terwijl overdag al eens een plus 15 mocht noteren binnenin die kastjes en...vandaag de eerste parodia in bloei gezien! Foto volgt nog.
dinsdag 19 februari 2008 - 21:17
stekeltje

Stekeltje

ze kunnen blijkbaar veel meer verdragen dan we denken, mits ze droog staan
dinsdag 19 februari 2008 - 21:26
Alain1

Alain1

Ik denk dat ze allen vervroren zijn en dat ze nu langzamerhand aan het ontdooien zijn ... tot het vocht eruit loopt LOL

ik heb er ook zo enkele staan in mijn groenteserre, de meeste zuilen. En ook zonder noppenfolie of verwarming; en ze zien er ook nog goed uit.
dinsdag 19 februari 2008 - 22:14
Paronoto

Paronoto

Ik denk dat ze allen vervroren zijn en dat ze nu langzamerhand aan het ontdooien zijn ... tot het vocht eruit loopt LOL

ik heb er ook zo enkele staan in mijn groenteserre, de meeste zuilen. En ook zonder noppenfolie of verwarming; en ze zien er ook nog goed uit.


Kom maar eens kijken ik zal uwen naft betalen!
dinsdag 19 februari 2008 - 22:22
greener

Greener

Ik ben zelf bezig een "koude" bak te fabriceren op mijn volkstuin.
Ik begrijp dus dat ik hier ook de wat sterkere soorten in kan huisvesten van onze al dan niet gestekelde vrienden?
Moeten we ergens rekening mee houden?
Tips welkom!

groetjes,

Sebas
dinsdag 19 februari 2008 - 22:33
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Goed gevonden!
Welke temperaturen hbe je daarin 's nachts??

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 14:56
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Zozo,bedankt voor de uitleg!
Deze bloeien wss uitbundiger doordat ze daar overwinteren?

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 16:51
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Als goed kijkt zie je op beeld 3 dat de thermometer op NUL staat.....'t Is daar bijna poeierdroog, niks geen condens of wat van vocht dan ook, nooit vervroren ruiten o.i.d. de rest is allemaal in plastiek.

Tijdens de nog zeldzame zonnige dagen vanaf eind februari tot op heden heb ik af en toe de temperatuur genoteerd: 's nachts soms nog tot min 3 terwijl overdag al eens een plus 15 mocht noteren binnenin die kastjes en...vandaag de eerste parodia in bloei gezien! Foto volgt nog.
Zo ontdekte ik ze....

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een bolleken van amper 3 cm doorsnee, heeft alle "oudere" knarren ruimschoots geklopt

[afbeelding verwijderd niet-https]

De kleinste van al mijn Parodia chrysacanthion

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 februari 2008 - 18:40
Paronoto

Paronoto

Als goed kijkt zie je op beeld 3 dat de thermometer op NUL staat.....'t Is daar bijna poeierdroog, niks geen condens of wat van vocht dan ook, nooit vervroren ruiten o.i.d. de rest is allemaal in plastiek.

Tijdens de nog zeldzame zonnige dagen vanaf eind februari tot op heden heb ik af en toe de temperatuur genoteerd: 's nachts soms nog tot min 3 terwijl overdag al eens een plus 15 mocht noteren binnenin die kastjes en...vandaag de eerste parodia in bloei gezien! Foto volgt nog.


Blijkbaar worden sommige topic niet eens bekenen, laat staan gelezen..althans te oordelen naar de aard van opnieuw gestelde vragen over al eerder herhaald besproken onderwerpen...
maandag 3 maart 2008 - 17:14
Paronoto

Paronoto

CITAAT:
Hmmm ... gij hebt ne goeien bril hoor ... ik kan slechts ongeveer ">#666666;'> Hmmm ... gij hebt ne goeien bril hoor ... ik kan slechts ongeveer raden dat die termometer ongeveer op nul staat .. en als mijn leven er zou vanaf hangen dan zou ik gokken dat hij op +2 staat maar voor een iets exactere raming is de foto niet zuiver/gedetailleerd genoeg


Inderdaad, ik heb nu ne goeien bril daar de ogen iets minder waren, destijds en al een poosje geleden. Oogmeesters moeten ook leven.
maandag 3 maart 2008 - 20:30
cactuszot

Cactuszot

Wel al een oud onderwerp, maar interesseert mij ten zeerste.
Kan iemand een lijstje met soorten maken die zo'n behandeling (kortstondige vriestemperaturen) verdragen.
Ik zal zelf eens een poging doen.
Echinocereus, tricho en echinopsis, noto's, leuchtenbergia's, escobaria's, sommige gymno's (zeker roodbloeiende), coryphanta's, matucana's, parodia's, neorteria's en neochilenia's, thelocactussen, van de astro's : de myriostigma en capricornesoorten, rebutia's, sulco's en mediolobivia's, lobivia's, mammilopsis heeft dit zelfs nodig om te bloeien. Dus voorgaande soorten zouden dit kunnen verdragen.
Deze dan weer zeker niet : alle astrohybriden met asterias, eriocactussen, brasilicactussen, melo's en ook disco's uiteraard niet, submatucana's naar het schijnt ook niet, stenocactussen en niet-roodbloeiende gymnocalyciums schijnen ook iets gevoeliger te zijn.
Als ik hier flagrante fouten maak, gelieve er mij op te wijzen.

mvg
Geert,
woensdag 10 september 2008 - 22:27
Ferdinand

Ferdinand

Goed gezegd Willy,
Reken dan nog maar het verschil van luchtvochtigheid erbij van de kuststreek tegenover het binnenland en 90% is naar de vaantjes. Indien je het probeert, doe het dan met de navajoa's en andere winterharde planten (Opuntia en bepaalde Echinocereussen) en dan nog lieft op een substraat dat nagenoeg geen aarde bevat.
Succes.
Fernand
woensdag 10 september 2008 - 23:24
cactuszot

Cactuszot

Ok, geen risico's dus. Met echinocereussen heb ik dit nochtans al succesvol uitgevoerd (veel bloei nadien en geen uitval). Ik heb ook wel gezegd, lichte, kortstondige vriestemperaturen.
Ik zal het experiment maar niet uitvoeren - zie mijn cactuskes te graag - de meeste echinocereussen blijven echter buiten, behalve bij meer dan -1 ° celsius.

mvg
Geert,
donderdag 11 september 2008 - 07:43
Paronoto

Paronoto

Als ik terug ben uit la France zal ik eens een lijst maken van al hetgeen hier 's winters buiten verblijft, nog een goeie week geduld. Rjain nepresse nespa.
donderdag 11 september 2008 - 18:04
Ferdinand

Ferdinand

Als ik terug ben uit la France zal ik eens een lijst maken van al hetgeen hier 's winters buiten verblijft, nog een goeie week geduld. Rjain nepresse nespa.


Hallo Paul, ga je jou goede vriend Johan gaan bezoeken in de Ardeche. Indien het zo is doe hem de groeten.
fFernand
donderdag 11 september 2008 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon