menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Ik ben op deze link aan het rondsnuisteren http://www.henkhallo.nl/cactussoorten/,maar ik zie daar dat die persoon de overwinteringstemperatuur van de cactussen hoog opstelt,of heb ik het mis?
Hij zet bv. bij Dolichotele om hem te overwinteren bij 12 graden,idem voor de Gymnocaliciums,en nog voor vele soorten die ik maar bij 4à5 graden zet.
Wat denken jullie ervan???

groetjes jerko
dinsdag 1 januari 2008 - 14:54
Paronoto

Paronoto

Twaalf graden....Nou ja voor iemand die het zich wellicht kan permiteren ...Hij vermeld er niet bij hoe hij verwarmt en hoe groot zijn "cactusverblijf" is. Ik houd het bij 5 graden in de serre van 4x7 m aangesloten op de centrale verwarming + een blazer voor 't geval de temperatuur onder die 5° zou zakken, er staan daar ong. 3000 stuks. Ik heb echter nog zo'n 600 stuks buiten staan, onder een pergola van 7 X 2m, in feite een "buitenbouw" aan de serre. Daar staan, op rekken, 3 glazen kasten van 1,5 x 1m waarin Rebutias, Lobivias, Echinopsis, enkele Notos, Astros, Chilenen enz zijn gelogeerd. Het was al een 'n paar keer min 5° en 1 keer zelfs min 7°, maar totnutoe zie ik nergens enige schadegevallen. Dat is nu de 2e winter het geval en zolang de temperaturen boven de min 10 blijven haal ik ze niet binnen. In de veranda houd ik het bij 10 à 12° omdat daar heel wat Hoya's staan en hangen + 'n bende pelargonium en allerhande Z-Afrikaanders, alles bij mekaar zo'n 600. U merkt het, heel wat verschillen.
dinsdag 1 januari 2008 - 15:41
Alain1

Alain1

Ik heb al schade ondervonden ... 2 Euphorbia ingens naar de kl....ten. Eentje van 2.50m en een kleinere van 1.50m.
Deze planten stonden deze zomer (in pot) in mijn cactustuintje. Daarna, eind september, heb ik ze verhuisd in mijn groentenserre. De grond was volledig droog en moesten dan in huis overwinteren (helaas vergeten). Ergens in december hebben we een korte piek gehad van rond de -5 a -7 graden ... het sap loopt er nu uit ...
Misschien kan ik nog iets doen met de wortel en een deel van de stam ... we zullen wel zien.
dinsdag 1 januari 2008 - 19:04
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

mijn 2 blazers staan op 6 gaden ingesteld , de serre is 16m op 2.50m, er staan verschillende soorten cactussen en vetplanten en die doen dat, tot hier toe, nog altijd goed? de caudex staan warmer
dinsdag 1 januari 2008 - 19:16
jumperke

Jumperke

OK,bedankt!

groetjes jerko
dinsdag 1 januari 2008 - 19:21
Angus

Angus

bij mij is het koudste tot nu toe (in mijn onverwarmde kamers) 6 graden geweest (tijdens de periode dat het buiten -4° was),
verlies: Euphorbia opuntioides (ik dacht niet dat het zo koud zou worden maarja...) en wat 'topschade' aan E. buruana en E. stellata.
Die laatste 2 overwinteren volgende winter dus ergens anders...
woensdag 2 januari 2008 - 21:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon