menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echeveria

Ga naar meest recente reactie

dolf

Dolf

hallo iedereen,
kan mij iemand zeggen welke plant dit is,gekocht zonder naam.
Ik denk aan echeveria,zo ja welke?

groetjes Werner


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 14 november 2007 - 20:14
Paronoto

Paronoto

Is dat rood ECHT of scheelt er iets aan uw apparatuur? Zo rood nog nooit gezien...Gekocht waar/bij wie?
woensdag 14 november 2007 - 20:59
cactelders

Cactelders

Werkt dat op baterijen ???
woensdag 14 november 2007 - 21:00
Paronoto

Paronoto

Werkt dat op baterijen ???


Wie weet....ik kreeg ooit een grusonii cadeau en die werkte "op den elektriek" Sjieke minilampjes overal en 'k moet geen water geven alleen de "PRIES " insteken....Ja moeder....
woensdag 14 november 2007 - 21:15
Tim

Tim

Speciaal kleurtje!
Ben benieuwd wie dat is...
woensdag 14 november 2007 - 21:18
dolf

Dolf

gekocht in nevele bij schelstraete ,winkel voor dierenvoeders waar men regelmatig
mooie vetplanten verkoopt.
woensdag 14 november 2007 - 21:43
Paronoto

Paronoto

schoon dingske ! 't is toch gene plastic he ?


Hebde gij gene "stralingsmeter" Willy? Een "bestraalde" Echeveria? Moet kunnen.
woensdag 14 november 2007 - 21:49
Dany

Dany

Veronderstel dat die plant gewoon groen is, welke naam zouden jullie hem dan geven.
Ik ben vorige maand ( allé in september) een week in AZ Lucas geweest in Gent en aan het onthaal stonden ook zo planten, ik was nogal geinteresseerd daarin, wat bleek bij goed kijken en navraag te doen dat die planten in het rood gespoten waren.
woensdag 14 november 2007 - 22:18
cactelders

Cactelders

Dat zou hier ook het antwoord kunnen zijn m.i.
woensdag 14 november 2007 - 22:45
Mammillaria

Mammillaria

Ik heb juist dezelfde plant gehad, even rood en even naamloos. Maar rood gespoten? komaan zeg. In de winter werd deze plant gewoon groen , maar in de lente en bij zonneschijn terug rood.
woensdag 14 november 2007 - 22:54
kurt

Kurt

Ik vind het alleszins toch een mooi plantje. Is toch eens wat anders dan de gewone echeveria's die eigenlijk ook al niet mis zijn.

Ik ben benieuwd of iemand er een naam kan op plakken.

Trouwens welkom op het forum, Dolf.

Mvg,
Kurt
donderdag 15 november 2007 - 00:35
Dany

Dany

Ik heb juist dezelfde plant gehad, even rood en even naamloos. Maar rood gespoten? komaan zeg. In de winter werd deze plant gewoon groen , maar in de lente en bij zonneschijn terug rood.

Die in AZ St Lucas stonden aan het onthaal dus geen zon, op 9 november ben ik er terug geweest en ze stonden nog juist het zelfde even rood, ik heb me zelfs afgevraagd of het wel echte zouden zijn maar in september had ik ze heel goed bekeken en leken mij echt. Het was ook aan het onthaal dat ze mij verteld hebben dat ze rood gespoten waren.
donderdag 15 november 2007 - 10:37
linda

Linda

Van deze vetplant ken ik ook de naam niet.
Betreffende de kleur: van een bepaalde soort vetplant heb ik 2 exemplaren. Eentje staat in de volle zon en krijgt in de zomer rode randen. De andere die donkerder staat krijgt die rode randen niet.
Dus misschien toch niet geverfd?
donderdag 15 november 2007 - 14:53
kurt

Kurt

Men durft in de handel inderdaad wel eens planten te verven. Denk hierbij aan de Erica's (dopheide) die in blauw, geel, paars, rood en allerlei andere verschrikkelijke kleuren worden gespoten. Dat is voor een tuinliefhebber eigenlijk hetzelfde als zijden bloemen gaan kopen of als van die cactussen in de tuincentra met papieren nepbloemetjes in verschillende kleurtjes Niet echt mijn ding dus.
Maar de plant op de afbeelding vermoed ik dat die niet bespoten werd, want het hart is te mooi egaal grijsachtig groen van kleur. Bij het verven zou dat volgens mij dieper rood mee gespoten worden.

Kurt
donderdag 15 november 2007 - 15:20
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ben eens gaan rondneuzen in mijn collectie E's en echt rode staan daar niet bij. Ik vermoed dat het een cultivar is, iets in de slag van Ech. "Uplands Subrigida" waarin een metaalachtig blauw-rood voorkomt maar dat is waarschijnlijk een CV tussen E. metallica (bladkleur) en E. affinis (bloemkleur rood). Andere ± rood uitziende E's zijn compressicaulis, papillosa bvb maar hun bladstructuur is gans anders. In serieuze plantenwinkels wordt meestal wel een etiket bijgeleverd met allerhande "sjieke" namen of fantaisienamen.
Ik bekeek enkele sites bvb Succulents.be maar dat is echte KMW en onbetrouwbaar zoals nogal wat andere sites, echt "met hun klak naar gesmeten". Afgaande op de bladstructuur van diene rooie zou men eerder zeggen "er zit een Pachyphytum achter" (longifolium?). Enfin, mooi maar onbetrouwbaar.

Bespoten? Nee, maar wat WEL kan is INGESPOTEN met een of ander chemisch product waardoor men de bladkleur kan beïnvloeden. Sommige tuinplanten worden soms al eens begoten met Eau de javel ofte bleekwater om de bloemkleur te veranderen....Truken van de foor.
donderdag 15 november 2007 - 15:31
Pieter

Pieter

Is die bladvorm en inplanting niet iets typisch voor X Pachyveria? Kleurgespoten Echeveria wordt inderdaad in de handel aangeboden (door oa. cactiflora in Lille), maar deze plant is anders. Ik denk gewoon aan een rode cultivar. Bij Echeveria heb je wel nog rode cultivars, zoals de 'red ruby'.
donderdag 15 november 2007 - 16:31
dolf

Dolf

ik heb dat plantje eens nader onderzocht ,heb er met een scherp voorwerp op
gekrabt en er komt toch rode poeder af van verf.
het is zeker goed gedaan want zo is het moeilijk te zien
het was te mooi om waar te zijn!

groetjes Werner
donderdag 15 november 2007 - 17:41
Paronoto

Paronoto

Is die bladvorm en inplanting niet iets typisch voor X Pachyveria? Kleurgespoten Echeveria wordt inderdaad in de handel aangeboden (door oa. cactiflora in Lille), maar deze plant is anders. Ik denk gewoon aan een rode cultivar. Bij Echeveria heb je wel nog rode cultivars, zoals de 'red ruby'.


ZElf heb een enkele "Ruby" in mijn verzameling maar dat is een gans andere plant ttz een cultivar van E. pulvinata met behaard blad , ene "red ruby" ken ik niet en ook nog nergens vermeld gezien... U wel? Zo ja mag je me wat toesturen, ben benieuwd. Ik zal eens informeren bij mijne vriend in Lille wat er van aan is (als hij 't weet...)
donderdag 15 november 2007 - 17:46
jumperke

Jumperke

Jammer dat de verf erop is gespoten!
Het is wel een mooi plantje!

groetjes jerko
donderdag 15 november 2007 - 19:43
Paronoto

Paronoto

Als ze ooit bloeit mag je er een foto van maken, benieuwd wat er uit komt...Misschien kan ze dan "benoemd" worden.
vrijdag 16 november 2007 - 15:54
Pieter

Pieter

Paul,
Ik kan proberen je eens een plantje van diene Echeveria 'red ruby' te bemachtigen. Het is er ene met een plat, redelijk rond blad zonder beharing. Kleur uiteraard rood. Bij m'n volgende bestelling bij die kwekerij vraag ik er zo'n plantje als 'staal' bij te steken
vrijdag 16 november 2007 - 20:40
Paronoto

Paronoto

Nen dikke merci op voorhand, ik kijk er naar uit.
vrijdag 16 november 2007 - 20:53
kurt

Kurt


ik heb dat plantje eens nader onderzocht ,heb er met een scherp voorwerp op
gekrabt en er komt toch rode poeder af van verf.
het is zeker goed gedaan want zo is het moeilijk te zien
het was te mooi om waar te zijn!

groetjes Werner


Ik heb de rode echeveria's gisteren in een bloemenwinkel gezien. Naast de rode stonden er zwarte. De planten waren zo'n 15 cm doormeter en het prijskaartje erop was 12,5 euro. Je kon het inderdaad zo goed als niet zien dat het bespoten planten waren. De winkelier zei wel dat hij er de mooiste exemplaren had uitgezocht, want dat er bij de meeste al eens een kras was doordat de bladeren tegen elkaar wrijven tijdens het transport.

Mvg,
Kurt
zaterdag 17 november 2007 - 14:44
Paronoto

Paronoto

Schandalig hoe men niets vermoedende mensen in de luren legt en wel voor 12,5 Euro.... Daar mogen we "een staartje aan hangen". Ik zal het via alle mij gekende adressen bekend maken, u ook?
zaterdag 17 november 2007 - 15:05
Harry54

Harry54

Geheel mee eens!! én veel te duur, én een misdaad tegen de goede smaak.
Harry
zaterdag 17 november 2007 - 15:58
stekeltje

Stekeltje

Geheel mee eens!! én veel te duur, én een misdaad tegen de goede smaak.
Harry

De commerce gaat VOOR alles bij sommigen mensen hè
zaterdag 17 november 2007 - 16:38
Tim

Tim

CITAAT:
">#666666;'>

ik heb dat plantje eens nader onderzocht ,heb er met een scherp voorwerp op
gekrabt en er komt toch rode poeder af van verf.
het is zeker goed gedaan want zo is het moeilijk te zien
het was te mooi om waar te zijn!

groetjes Werner


Ik heb de rode echeveria's gisteren in een bloemenwinkel gezien. Naast de rode stonden er zwarte. De planten waren zo'n 15 cm doormeter en het prijskaartje erop was 12,5 euro. Je kon het inderdaad zo goed als niet zien dat het bespoten planten waren. De winkelier zei wel dat hij er de mooiste exemplaren had uitgezocht, want dat er bij de meeste al eens een kras was doordat de bladeren tegen elkaar wrijven tijdens het transport.

Mvg,
Kurt


Nu nog een gele en zij die België hoog in het vaandel dragen, kunnen een Belgische Echeveria-vlag voor het raam zetten
zaterdag 17 november 2007 - 17:02
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>

ik heb dat plantje eens nader onderzocht ,heb er met een scherp voorwerp op
gekrabt en er komt toch rode poeder af van verf.
het is zeker goed gedaan want zo is het moeilijk te zien
het was te mooi om waar te zijn!

groetjes Werner


Ik heb de rode echeveria's gisteren in een bloemenwinkel gezien. Naast de rode stonden er zwarte. De planten waren zo'n 15 cm doormeter en het prijskaartje erop was 12,5 euro. Je kon het inderdaad zo goed als niet zien dat het bespoten planten waren. De winkelier zei wel dat hij er de mooiste exemplaren had uitgezocht, want dat er bij de meeste al eens een kras was doordat de bladeren tegen elkaar wrijven tijdens het transport.

Mvg,
Kurt

Now now, Had ik gelijk of had ik gelijk
zaterdag 17 november 2007 - 18:15
cactelders

Cactelders

In England kunnen ze er ook al niet mee lachen!
http://www.bcss.org.uk/forum/read.php?1,76794
woensdag 28 november 2007 - 23:41
jef001

Tekst aangepast

Jef001

Pieter, paul, Allemaal,

Na veel gelezen te hebben op dit forum toch even registreren en reageren!

Als kweker en liefhebber, vind ik dit er ook net over, die gespoten planten!

Wij proberen de namen zo juist mogelijk te houden, en alles zo natuurlijk mogelijk!
Natuurlijk moeten wij onze boterham ook proberen te verdienen, maar kleuren doen wij "net" niet.

Over al de vragen hier kan ik wel wat opheldering brengen.

De foto waarover het hier allemaal gaat is Pachyphytum hookerii (wij verkopen hem onder echeveria hookerii) [afbeelding verwijderd niet-https]

Pieter, de echeveria red ruby is gewoon Echeveria perle von nurnberg, maar bespoten met bladglans. (die gebruikt word bij ficussen) Dit heb ik voor het eerst gezien 2 jaar geleden bij Ubink (NL).

[afbeelding verwijderd niet-https]

Waarom men dit doet? Ik denk in het eerste geval omdat er teveel planten op de markt zijn die men niet aan de straatstenen kwijt geraakt, en ze nu door deze verzinsels kwijt probeert te geraken!
dinsdag 4 december 2007 - 16:44
jef001

Tekst aangepast

Jef001


wat dachten jullie van deze "cultivars" [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 december 2007 - 16:47
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Bedankt voor de info, Jef. Trouwens leuk om hier ook iemand te hebben die professioneel met cactussen bezig is. Ik zal die red ruby dan morgen eens onder de loep nemen De bladvorm is inderdaad dezelfde. Maar die kleur... toch een groot verschil met de perle van neurnberg.
dinsdag 4 december 2007 - 16:52
jef001

Tekst aangepast

Jef001

Bedankt voor de info, Jef. Ik zal die red ruby dan morgen eens onder de loep nemen De bladvorm is inderdaad dezelfde. Maar die kleur... toch een groot verschil met de perle van neurnberg.


Pieter,

ja kan het mischien zelf eens uitproberen.

Je koopt een bus bladglans in het tuincentrum en spuiten maar!

De bladglans, vreet bij wijze van spreken het poeder van het blad op.

Ik heb het trouwens zelf al eens geprobeerd, maar...

Als de plant terug begint te groeien, dan is de kans dat hij dood gaat redelijk groot, en
Als je dit bij jonge planten doet, dan gaan deze zeker dood.
dinsdag 4 december 2007 - 16:55
Dany

Dany



wat dachten jullie van deze "cultivars" [afbeelding verwijderd niet-https]

Ik vind dit heel mooi om de kerstboom te versieren
dinsdag 4 december 2007 - 16:55
jumperke

Jumperke

Bedankt Jef!
Dat brengt al veel verklaringen.

groetjes jerko
dinsdag 4 december 2007 - 19:29
jef001

Jef001

Wat dachten jullie van deze Echeveria, en zonder te verven!

Jef

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 december 2007 - 09:35
Pieter

Pieter

Jef, welke is dat? Een eigen selectie?
zaterdag 8 december 2007 - 10:02
Wiebe

Wiebe

Een rode E. agavioides?

Wiebe
zaterdag 8 december 2007 - 12:38
cactelders

Cactelders

Er zit blb heel wt agavoides in nietwaar! Men komt in elk geval veel agavoides-cultivars tegen !
zaterdag 8 december 2007 - 13:00
jef001

Jef001

één van de roodste exemplaren uit een gezaaide partij van rode echeveria agavoides.
zaterdag 8 december 2007 - 13:42
dolf

Dolf

Mooie plant Jef,is daar aan te geraken.


groetjes werner

zaterdag 8 december 2007 - 14:49
Harry54

Harry54

Met een beetje zon doet deze hetzelfde.
Ben de naam even kwijt, zal zoeken. (Ech coloratus??)
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 december 2007 - 07:20
jef001

Jef001

Mooie plant Jef,is daar aan te geraken.


groetjes werner



Ben er zeker van dat ze binnen een aantal jaren verkocht worden!

Wat niet wil zeggen dat je nu al een geverfd exemplaar kan kopen
woensdag 12 december 2007 - 17:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon