menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde vraagje voor Ruudcactus

Ga naar meest recente reactie

WillyN

WillyN

Ruud,

Kan je eens een lijstje maken van welke planten volgens jou mogen buiten bliven.
Liefst diegene waarvan jij zelf hebt ondervonden dat ze geen probleem leveren.
Dank bij voorbaat
dinsdag 23 oktober 2007 - 17:35
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

dinsdag 23 oktober 2007 - 17:53
Paronoto

Paronoto

Misschien ben je hier iets mee?
http://www.freewebs.com/cactusweb/mijncollectie.htm


Behalve wat op die door Sonja aanbevolen lijst staat mag je ook alle Lobivia's en aanverwanten + wat chilenen rekenen op voorwaarde dat ze nu al poeierdroog staan, afgedekt van alle soorten winden en over- en rondvliegend vocht. Al 2 jaar houdt ik zo'n 600 stuks buiten onder een pergola in glazen kastjes (1,5m x 1m) die eventueel bij min 8 nog eens afgedekt worden met noppenfolie. De oude "belgische winters" van al eens min 15-18 zijn voorgoed voorbij.
dinsdag 23 oktober 2007 - 20:20
Pirex

Pirex

Voor de liefhebbers: een zeer interessante site: http://www.bennyskaktus.dk/Hardycac_UK.htm
Paul
woensdag 24 oktober 2007 - 00:21
Ruudcactus

Tekst aangepast

Ruudcactus

Volgens mij doen de meeste soorten Echinocereussen uit new mexico, Texas, nevada e.d het wel goed
Ook een hoop soorten uit noordelijk mexico (niet Sonora) wel.
Tevens moet een aantal zuidamerikanen afkomstig van grotere hoogtes ook wel gaan.

Ik heb zelf niet zoveel soorten, maar ik ken mensen die tientallen soorten hebben.
Vooral in Duitsland zijn er veel liefhebbers en daar wordt door diverse mensen echt gekweekt op hardheid

Ondanks andere geluiden die ik hier en daar hoor over bep. echinocereussoorten onbeschermd in de winter, lukt mij dat absoluut niet!

Goede resultaten heb ik met planten die geplant zijn op een heuveltje gericht op het zuiden en afgeschermd van eind september tot half april tegen de regen met glas, plexiglas o.i.d
(let wel op storm)
De wind moet er wel goed onder kunnen waaien, maar het moet niet in kunnen regenen

Als substraat gebruik ik eigenlijk alleen anorganisch spul wat goed draineerd.
Ik dek het af met donker split wat zelfs met een winterzonnetje genoeg opwarmt om de temperatuur aande grond tijdens een vorstdag boven 0 te laten komen.

Er mislukt best wel eens wat, maar de Echinos op de foto doen het al zo'n jaar of 6 a 7 goed.

Voor een heel aantal agaves geldt hetzelfde.

Yucca's uit Mexico en zw VS is een iets ander verhaal, deze kunnen mits goed geworteld ook wel onbeschermd de winter door (een aantal soorten)

Lijstjes? Die zijn er een hoop (zie de andere berichten) de ene is wat langer dan de ander dus proberen.

Mijn plantjes? jarenlang gaan al mee Ech. reichenbachii, Ech. strammineus, Ech trichlogidiatus, Ech. rigidissimus, Cylindr. imbricata, een aantal Opuntia soorten

Overigens hebben de meeste liever een wat koudere winter dan zo'n vochtige rotwinter als afgelopen jaar is mjn ervaring.

gr.
Ruud
woensdag 24 oktober 2007 - 00:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon