menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schlubergia

Ga naar meest recente reactie

chris56

Chris56

Hallo ik ben nieuw op dit forum!! en had graag wat goede raad in verband met een schlumbergia, ik heb er een van ongeveer4a5 jaar oud waar maar enkele bloemen aankomen 1maal per jaar ;nu is mijn vraag hoe het komt dat ik op een toch tamelijk grote plant er zo weinig bloem komt? Groetjes Chris56
maandag 15 oktober 2007 - 14:14
Pieter

Pieter

Hoi,
Dat kan verschillende redenen hebben. Eén ervan is dat het een kortedagplant is. In de woonkamer zal de bloei dus minder uitbundig zijn dat bv in de serre of buiten.
maandag 15 oktober 2007 - 15:02
Paronoto

Paronoto

Hoi,
Dat kan verschillende redenen hebben. Eén ervan is dat het een kortedagplant is. In de woonkamer zal de bloei dus minder uitbundig zijn dat bv in de serre of buiten.


Inderdaad Pieter, mijn Schlumbergera's doen het prima in de veranda= veel licht en warmte naar believen. Kan men uitstekend "vertroetelen" en 'k mag zeggen bloemen à volonté, dees jaar 36 stuks.
Er zijn massa's namen aan gespendeerd, de literatuur stond er al eens bol van en als men alles zou willen lezen heb j'er een week lang werk aan....Doen dus.
In de "commerce" worden ze ook aangeboden als "Paascactus" of ook nog als "Kerstcactus"... Commerçanten zeg ik, u bent gewaarschuwd.
maandag 15 oktober 2007 - 20:44
Fons

Fons

Cris, de slumbergera tijdens de lente en zomer buiten of serre in de schaduw verzorgen (plantenvoeding en water), vanaf augustus de plant drooghouden tot de bloemknoppen verschijnen, daarna gelijdelijk water geven en binnenhalen. in de pot een label of merkteken plaatsen zodat ge de plant steeds in dezelfde richting te opzichte van het licht kunt plaatsen dit toch zeker tijdens de verdere knopontwikkeling.
maandag 15 oktober 2007 - 21:08
Paronoto

Paronoto

Cris, de slumbergera tijdens de lente en zomer buiten of serre in de schaduw verzorgen (plantenvoeding en water), vanaf augustus de plant drooghouden tot de bloemknoppen verschijnen, daarna gelijdelijk water geven en binnenhalen. in de pot een label of merkteken plaatsen zodat ge de plant steeds in dezelfde richting te opzichte van het licht kunt plaatsen dit toch zeker tijdens de verdere knopontwikkeling.


Fons, wat doe je dan met de voorjaarsbloeiers......? Die zgn "Paascactussen" uit de commerce?
maandag 15 oktober 2007 - 21:13
Fons

Fons

De rhipsalidopsis blijven tijdens de winter in de serre staan droog bij minimum 4°c tot ze in het voorjaar bloemknoppen vormen en dan komen ze naar de veranda voor de bloei, krijgen wel iets langer water in het najaar.
Voor veel bloei hebben ze echt een voorafgaande droogteperiode nodig.
maandag 15 oktober 2007 - 22:01
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

De rhipsalidopsis blijven tijdens de winter in de serre staan droog bij minimum 4°c tot ze in het voorjaar bloemknoppen vormen en dan komen ze naar de veranda voor de bloei, krijgen wel iets langer water in het najaar.
Voor veel bloei hebben ze echt een voorafgaande droogteperiode nodig.


Hé,Hé, niet afwijken hé Fons, Rhipsalidopsis is een ander geslacht met andere verzorging. We zijn hier over Schlumbergera bezig. Trouwens de ECHTE Schlumbergera's zijn NIET meer in de commerce verkrijgbaar, hetgeen men u verkoopt zijn allemaal cultivars verkregen uit herhaalde kruisingen (tot F3) van die echte soort met en Rhipsalis en allerhande Epiphyllums om allerhande bloemvormen en -kleuren te verkrijgen. De firma Haage heeft er hiervan tientallen uit gekweekt en onder allerhande "siernamen" op de markt gebracht.Ik heb nog een ECHTE Schlumbergera russeliana in huis die in niets te vergelijken is met hetgeen algemeen als Schlumbergera wordt verkocht. Kijk ook eens in Haage's Kakteenbuch e.d.
Hetgeen als "Paascactus" wordt verkocht is een kruising verkregen met Rhipsalidopsissoort (vroegbloeier) terwijl de zgn "Kerstcactus" een oude kruising is verkregen met een Epi. (laatbloeier)Vandaar.
maandag 15 oktober 2007 - 22:17
Fons

Fons

Ik heb schlumbergera 4x op kleur nu in knop bijna bloei, gewoon omdat ik ze mooi vind en een mooie verlengenis vormt voor al die zomerbloeiers, zelfs gans de winter door,het zullen wel cultivars zijn vermits men tegenwoordig een heel kleurengamma op de markt brengt,verder heb ik deze planten niet bestudeert,en vermits ik al vele jaren schlumbergera in mijn bezit heb die jaarlijks prachtig bloeien wou ik even reageren op de gestelde vraag.
Aangezien rhipsalidopsis omstreeks Pasen bloeit ging ik van de veronderstelling uit dat u hiermee paascactus bedoelde.
Lidcactus is dat niet de populaire naam voor deze planten.
maandag 15 oktober 2007 - 23:04
jumperke

Jumperke

Moet de Schlumbergia in de winter ook volledig droog worden gehouden?
Foto van de mijne die nu in volle bloei staat volgen morgen.

groetjes jerko
dinsdag 16 oktober 2007 - 19:57
Paronoto

Paronoto

Ik heb schlumbergera 4x op kleur nu in knop bijna bloei, gewoon omdat ik ze mooi vind en een mooie verlengenis vormt voor al die zomerbloeiers, zelfs gans de winter door,het zullen wel cultivars zijn vermits men tegenwoordig een heel kleurengamma op de markt brengt,verder heb ik deze planten niet bestudeert,en vermits ik al vele jaren schlumbergera in mijn bezit heb die jaarlijks prachtig bloeien wou ik even reageren op de gestelde vraag.
Aangezien rhipsalidopsis omstreeks Pasen bloeit ging ik van de veronderstelling uit dat u hiermee paascactus bedoelde.
Lidcactus is dat niet de populaire naam voor deze planten.


Inderdaad, lidcactus is zowat de populaire naam die voor al die vormen geanteerd wordt vermits iedere "tak" uit meerdere delen (lid X zoveel) bestaat. Al die cultivars zijn redelijk gemakkelijk te houden en vragen niet zoveel speciale zorgen. De zgn Kerstcactus is in feite de "oude" Zygocactus en in 1819 uit Brazilië ingevoerd en door Haworth beschreven als Epiphyllum truncatum Rhipsalissen of Koraalcactussen komen uit Midden Amerika en noorderlijk Z-Amerika, groeien veelal op bomen en bemoste rotsen. Allen vereisen een nogal humusrijk grondmensel, enfin men kan bladzijden vol schrijven over die zgn lidcactussen maar hiervoor is het Forum niet geschikt en er is literatuur zat in allerhande bibliotheken.
dinsdag 16 oktober 2007 - 20:47
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

CITAAT:
">#666666;'>
De rhipsalidopsis blijven tijdens de winter in de serre staan droog bij minimum 4°c tot ze in het voorjaar bloemknoppen vormen en dan komen ze naar de veranda voor de bloei, krijgen wel iets langer water in het najaar.
Voor veel bloei hebben ze echt een voorafgaande droogteperiode nodig.


Hé,Hé, niet afwijken hé Fons, Rhipsalidopsis is een ander geslacht met andere verzorging. We zijn hier over Schlumbergera bezig. Trouwens de ECHTE Schlumbergera's zijn NIET meer in de commerce verkrijgbaar, hetgeen men u verkoopt zijn allemaal cultivars verkregen uit herhaalde kruisingen (tot F3) van die echte soort met en Rhipsalis en allerhande Epiphyllums om allerhande bloemvormen en -kleuren te verkrijgen. De firma Haage heeft er hiervan tientallen uit gekweekt en onder allerhande "siernamen" op de markt gebracht.Ik heb nog een ECHTE Schlumbergera russeliana in huis die in niets te vergelijken is met hetgeen algemeen als Schlumbergera wordt verkocht. Kijk ook eens in Haage's Kakteenbuch e.d.
Hetgeen als "Paascactus" wordt verkocht is een kruising verkregen met Rhipsalidopsissoort (vroegbloeier) terwijl de zgn "Kerstcactus" een oude kruising is verkregen met een Epi. (laatbloeier)Vandaar.


Blijkbaar is men 't een en ander al weer vergeten en blijft men weer "memmen" over iets dat al 1819 (!) beschreven is (Haworth) en later nog eens herhaald door Lemaire (1858) en verondersteld wordt gekend te zijn...Idem dito wat betreft Zygocactus (K.Schuman 1890) Alles wat nu nog op de markt gebracht wordt zijn CULTIVARS met allerhande fantaisienamen.
EN HERLEES eens al het hierboven staande en stop maar het verdere geleuter.
dinsdag 13 november 2007 - 16:00
Pieter

Pieter

Paul,
Ik ben niet volledig akkoord met hetgeen u schrijft. Hetgeen men algemeen 'paascactus' noemt is de Rhipsalidopsis X graeseri (kruisingen met R. rosea en R. gaertneri). In de handel zijn alle planten van dit ouderschap.
Verder heb je dan nog de kerstcactus, krabcactus en nog enkele andere namen. Deze zijn hoofdzakelijk Schlumbergera truncata cultivars (géén hybriden dus), soms ook wel Schlumbergera X buckleyi of Schlumbergera X reginae. De buckleyi wordt commercieel niet meer gekweekt, de S. reginae wordt langzaamaan in het assortiment geïntroduceerd.
Intergenerische hybriden bestaan, maar die worder zeker niet commercieel aangeboden, zijn over het algemeen slechte groeiers en bloeiers en worden meer als curiositeit dan als mooie plant gehouden.
Bij de zgn epicactus hydriden zit er vanalles in: Epiphyllum, Disocactus, Heliocereus, Nopalxochia, Aporocactus, ... maar deze worden commercieel maar heel weinig geteeld en lijken helemaal niet op de gewone lidcactussen.
Met Rhipsalis zijn voor zover ik weet nog geen hybriden gemaakt en ik zou ook niet weten waarom ze die wel zouden gaan maken.
Zygocactys truncatus = Schlumbergera truncata (doet er niet toe welke naam je gebruikt, de plant blijft dezelfde).
dinsdag 13 november 2007 - 16:47
Paronoto

Paronoto

Nou ja, ieder zijn mening nietwaar en blijkbaar stemmen die van ons beide niet helemaal overeen, kwestie van "bronning", achtergrondinfo en nog vele andere vakliteratuur.Vele zgn vakmannen hebben al naargelang hun commerce, nogal uiteenlopende ideeën que nomenclatuur en wat hen het beste uitkomt om het naar buiten te brengen. Volgens mij houdt "het gefoufel" nog niet op, kijk maar op I-net en het "aanbod" van de grote jongens... Ik sprak alleen over Cultivars....Hybriden zijn iets anders.
dinsdag 13 november 2007 - 17:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon