menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen en verwarmde propogator

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Zou ik mijn cactuszaailingen van bijna 2 maand oud in een verwarmde propogator moeten zetten,of kunnen die tegen een graad of 5(of7)????
Dezelfde vraag voor mijn Stapelia zaailingen van ook bijna 2 maand oud.
Ook dezelfde vraag voor mijn Lithopszaailingen van 3 maand oud.
En wat is de maximum teperatuur voor de plantjes?

groetjes jerko
woensdag 26 september 2007 - 18:21
Wiebe

Wiebe

Jerko,

Je zaailingen zijn nog erg jong en klein. Als je ze koud en droog overwintert loop je m.i. het risico op grote verliezen. Als je ze iets warmer overwintert kun je zo nu en dan wat water geven. Wel moet je ze dan de maximale hoeveelheid licht geven om te voorkomen dat ze gaan etioleren (spichtige groei door gebrek aan licht). Ik overwinter al mijn zaailingen op een verwarmde bodem (bodemtemperatuur ca 20C) in een kas die ik op ca. 12C stook. Daarboven hang ik een groeilamp.

Vriendelijke groeten,
Wiebe
woensdag 26 september 2007 - 19:23
Ferdinand

Ferdinand

Jerko,

Je zaailingen zijn nog erg jong en klein. Als je ze koud en droog overwintert loop je m.i. het risico op grote verliezen. Als je ze iets warmer overwintert kun je zo nu en dan wat water geven. Wel moet je ze dan de maximale hoeveelheid licht geven om te voorkomen dat ze gaan etioleren (spichtige groei door gebrek aan licht). Ik overwinter al mijn zaailingen op een verwarmde bodem (bodemtemperatuur ca 20C) in een kas die ik op ca. 12C stook. Daarboven hang ik een groeilamp.

Vriendelijke groeten,
Wiebe

Wiebe,
Welke soort (type, watt, grootte) groeilamp gebruik je. Hoeveel uren bijverlichting per dag geef je.
Fernand
woensdag 26 september 2007 - 20:55
jumperke

Jumperke

Dus eigenlijk zou het beter zijn dat ik mijn zaailingen niet in de propogator zet,maar gewoon in de veranda bij een graad of 7?
En dat ik ze geen water geef.

groetjes jerko
donderdag 27 september 2007 - 19:36
Tim

Tim

Dus eigenlijk zou het beter zijn dat ik mijn zaailingen niet in de propogator zet,maar gewoon in de veranda bij een graad of 7?
En dat ik ze geen water geef.

groetjes jerko


Als ik me niet vergis, is het het beste dat je het wortelgestel van uw Lithopszaailingen ook in de winter aan de gang houdt. Dus wat water geven in de winter en kamertemp.
donderdag 27 september 2007 - 20:11
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

OK,dan staan ze goed,ze hebben veel licht,maar geen direct zonlicht en ze staan in de verwarmde propogator en ze hebben een een constante temperatuur tussen de 20 en 23 graden.
Ik leg enkel de verwarming 's avonds aan,maar doordat ik een laag van 2à3 cm zand op de bodem van de propogator heb gestrooid blijft het langer warm.

groetjes jerko
vrijdag 28 september 2007 - 18:15
Wiebe

Wiebe

Fernand,

Het is een 400W lamp (gekocht in een grow-shop die in Nederland gelukkig probleemloos te vinden zijn) die ik ongeveer 6 uur per dag laat branden. Mijn zaailingen staan in een gedeelte van de kas waar ik 's winters weinig zon heb, dus vanaf het moment dat de zon (als die tenminste schijnt) weg is gaat de lamp aan.

Wiebe
zaterdag 29 september 2007 - 12:03
Pieter

Pieter

Jerko, jij legt je verwarming enkel 's avonds aan? Ik doe dat enkel overdag... Nachtelijke afkoeling is immers zeer bevorderlijk voor je cactussen.
zaterdag 29 september 2007 - 12:09
cactelders

Cactelders

De onderbreker staat op de electriciteit in zijn geheel en zowel licht als warmte worden bij mij uitgeschakeld 12 op /12 af .
zaterdag 29 september 2007 - 12:30
jumperke

Jumperke

Wie weet raad wat ik best kan doen met mijn cactuszaailingen(mengsel van zaden) en met mijn Stapeliazaailingen??J?

groetjes jerko
zaterdag 29 september 2007 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon