menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Soort en verzorging

Ga naar meest recente reactie

wayne

Wayne

Welke soorten zijn dit ? Moet de vetplant binnen of buiten ? Tips omtrent verzorging , de "gewone" cactus in de pot van 4 heeft twee kleindere zij-cactusjes, mag ik die eraf scheuren en in een andere pot steken. Is het slim van ze met 4 in een pot te laten zitten, of zet ik ze misschien beter allemaal in een apart potje ? Mag je een cactus nu nog verpotten ?

Alvast bedankt



[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 augustus 2007 - 15:36
jumperke

Jumperke

hey,

De eerste foto is een Echeveria.
Die kan in de zomer buiten en moet weer binnen rond de herfst.
De 2e foto is een Mammillaria decipiens.
Op de 3e foto ken ik geen cactus,maar er zit wel een cristaatcactus bij.
Er staan daar 2 cactussen op foto 3 die een gekleurde ''kop'' hebben.
Deze cactussen zijn geënt en vervolgens bestraalt.
Deze cactussen leven minder lang dan andere cactussen.
Het is best dat je de cactussen in een pot zet waar gaten in gemaakt zijn en dat er potscherven op de grond van de pot worden gelegd(drainage).
Geef de cactussen om de 3 weken een grote waterbeurt en laat ze dan weer 3 weken opdrogen.
Geef de cactussen zoveel mogelijk zonlicht.
Tijdens de winter geef je de cactussen geen water tot rond maar of april.
Cactussen kunnen nu nog verpot worden.

groetjes jerko
donderdag 30 augustus 2007 - 16:41
DieTerXz

Tekst aangepast

DieTerXz

1. Echeveria aff. glauca
2. Mammillaria decipiens ssp. decipiens
3. De achterste cactus met wat zwierende leden is een Opuntia microdasys, mogelijk var. albispina maar de belichting doet me twijfelen, of var. undulata.
De plant links voor is een Aloe jucunda (niet zeker over de soort). De plant rechts voor is mogelijk een Notocactus, kan het niet goed zien. De andere twee zijn inderdaad gevariëgeerde vormen van Gymnocalycium mihanovichii var. friedrichii. Twee keer 'Red Cap'?
donderdag 30 augustus 2007 - 18:14
wayne

Tekst aangepast

Wayne

Bedankt , nu is het donker waardoor mijn toestel belichting nodig heeft, maar morgen zal ik nog betere foto's proberen te trekken ... bedankt voor de aanrader over pot en schotel maar dit wist ik al doordat ik ook vleeseters hou. Ik vind het beter spaghnum te leggen in de pot omdat ze hierdoor ook op een verhoog staan en dat het beter water opzuigt. Bij cactussen besef ik dat dit niet nodig is omdat ik ook al wist dat een keer om de drie weken water moest geven maar ik was niet zeker. En de grond , hoe droger en hoe minder voedzaam hoe beter. Maar wat is de OPTIMAALSTE grondsoort om ze in te steken ?

Beheerder , ik heb dit per ongeluk twee keer gepost. Verwijder de andere aub. ik weet niet hoe dit moet
donderdag 30 augustus 2007 - 22:32
DieTerXz

DieTerXz

Wat meer water geven dan om de drie weken mag ook hoor. Maar als ze binnen staan is het altijd beter wat langer te wachten. Ik zou om de twee weken water geven, aangezien de soorten die je hebt wel tevreden zijn met wat meer. In de winter inderdaad geen water.

De optimaalste grondsoort... bestaat gewoon niet. Hangt volledig af van het klimaat, de soorten, de grootte van de planten... Ik zou zo-iets toepassen: 50% fijn grind, 50% potgrond (geen turf), eventueel wat zand toevoegen. Op de bodem van de pot eerst een drainagelaagje van grind, bovenop de potgrond eveneens. Een eenvoudig maar bruikbaar mengsel.

Hoe minder voedzaam is niet helemaal juist. Cactussen en andere vetplanten hebben wel degelijk voeding nodig. Je kan dit toedienen in de vorm van speciale meststof voor cactussen en vetplanten (gewoon te vinden in het betere tuincentrum). De ervaring leert echter dat de meeste potgronden reeds genoeg voeding bevatten voor 2 à 3 jaar.

Dus om de 2 à 3 jaar verpotten, misschien best in het groeiseizoen. Geen te grote pot, geen te kleine pot.

Maar vertel eens welk grondmengsel je gebruikt voor je vleeseters, want ik heb zo'n gevoel dat mijn grondmengsel niet echt goed is. Ik gebruik 50% turf, 50% rijnzand. Ik kan er wel spagnummos door mengen.
Vooral mijn Sarracenia psittacina deed het slecht, maar wat merkte ik bij het verpotten? Enorm veel plantenvoedingkorrels...
vrijdag 31 augustus 2007 - 12:06
DieTerXz

DieTerXz

Overigens alle planten vorstvrij houden, bij zo'n 6 à 7 °C in een serre, mag meer binnenshuis. Met verpotten zou ik wachten tot volgend jaar.
vrijdag 31 augustus 2007 - 12:08
mjohanna

Mjohanna

Hee gezellig zeg!!! Zitten we wel op het goede forum?
Ik heb ook een leuke collectie vleeseters en ik houd ze in half turf half maaszand (rijnzand rivierzand) met een paar plokken spagnum er door gemixt. Gaat heel goed. En heel belangrijk alleen regenwater!!
vrijdag 31 augustus 2007 - 18:51
Dany

Dany

Hallo vleeseters, weten jullie dat er regelmatig iemand op het forum zit die voorzitster is van een club van vleesetende planten nl Garene, zoek haar maar eens op ik ben zeker dat ze jullie met veel plezier zal helpen
vrijdag 31 augustus 2007 - 20:59
wayne

Tekst aangepast

Wayne

Heeft de echevarria veel licht nodig, hij krijgt wel licht maar er valt geen direct licht op. Mijn vensterbanken staan momenteel vol ... ?

Hee gezellig zeg!!! Zitten we wel op het goede forum?
Ik heb ook een leuke collectie vleeseters en ik houd ze in half turf half maaszand (rijnzand rivierzand) met een paar plokken spagnum er door gemixt. Gaat heel goed. En heel belangrijk alleen regenwater!!


Mijn sarracenia psittacina doet het redelijk hoor. Maar ik heb die direct in de intratuin in Barneveld(tijdens mijn vakantie in nederland) in een grote bloembak tezamen met een dionaea muscipala en een sarracenia leucophylla gestoken in een grondmengsel van turf en spaghnum. Eventueel kun je er perliet door mixen.

ziehier : [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 3 september 2007 - 17:21
bisschop

Bisschop

Hallo,
heel tof die vleesetende planten. Maar eten ze werkelijk de vliegen op?
Worden ze gezaaid of gestekt?
mvg
marleen
dinsdag 4 september 2007 - 00:17
mjohanna

Mjohanna

Planten zien der goed uit ja.

De meesten srt kun je zaaien en scheuren ,Marleen!
dinsdag 4 september 2007 - 20:02
bisschop

Bisschop

mjohanna,
dat ziet er mij ook tof uit die vleesetende planten. Ze zullen een speciale verzorging nodig hebben zeker.
Waar vind men er zaad van.
marleen
woensdag 5 september 2007 - 18:59
wayne

Tekst aangepast

Wayne

Ze hebben niet zo'n speciale verzorging nodig hoor. De meeste soorten kun je gewoon op je vensterbank houden. Er zijn verschillende soorten die je bij de betere plantenwinkels vindt. Dit is bijvoorbeeld een bakje dat op m'n vensterbank staat en deze zijn allemaal in de winkel gekocht. Ze staan in een mengeling van turf en levend spagnum. Ook kun je bijvoorbeeld perliet in hun grond mengen. Dit zijn van boven naar onder een Sarracenia Leucophylla , een Drosera Capensis, 2 Dionaea Muscipula's en 1 Sarracenia Psittacina. Ook heb ik nog een Sarracenia purpurea ssp venosa. Drosera Capensis groeit als kool, er komt veel zaad op en het is een van de meest voorkomende soorten tezamen met de dionaea muscipula (ook bekend als "venus vliegenval"). We zijn nu wel even offtopic aan het gaan maar bon.
woensdag 5 september 2007 - 19:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon