menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tussen de Gentse feesten door

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Mijn fototoestel had ik niet bij, maar enkele bevindingen. Voor Willy (en andere geïnteresseerden): in de cactusserre staat de Eulychnia saint-pieana met enkele dikke bloemknoppen. Hij zal binnen de week die eerste knop openen schat ik.
Verder stonden er een aantal hele mooie Blossfeldia plantjes en Ariocarpus. Parodia gibbulosa heb ik niet zien staan, maar die stonden misschien in die volle cactusserres op het binnenpleintje.

Pieter
vrijdag 21 juli 2006 - 20:44
cactelders

Cactelders

Heb je Luc zijn cactussen niet zien staan?
vrijdag 21 juli 2006 - 21:32
Pieter

Pieter

Nope, niets van Luc noch van Willy. Maar der waren 3 (?) cactusserres op het binnenplein waar je niet inkon.
zaterdag 22 juli 2006 - 10:19
Pieter

Pieter

Hun Cereussen stonden mooie groen en VOL et knoppen, de Selenicereus die was enkele dagen geleden volledig in bloei gekomen... De planten achter glas stonden wel wat droger. De Ariocarpussen (mooie grote planten) hadden de laatste jaren waarschijnlijk nog niet zoveel water gekregen. Maar de meeste planten zagen er denk ik redelijk OK uit...
zaterdag 22 juli 2006 - 14:49
Ben

Ben

vorig jaar was ik ook in de plantentuin in meise, en toen hadden we het geluk dat we in die kleinere serres binnenmochten (ik had het eens heel vriendelijk gevraagd, en er waren toch geen andere bezoekers, dus het mocht heel even); het is daar de moeite, maar veel ziet er toch nogal droogjes uit... dat is evenwel niets vergeleken met de plantentuin in gent... de cactusserre zag er vorig jaar bijzonder verwaarloosd uit (die impressie had ik toch)
zaterdag 22 juli 2006 - 14:56
Pieter

Pieter

De cactusserre in Gent is de laatste jaren volledig heringericht geweest. Khad ze nog gewaarschuwd die grond die ze gemengd hadden niet te gebruiken, maar hebben ze dus toch gedaan. Gevolg: heel veel dode planten en nu durven ze geen water meer te geven :-S
zaterdag 22 juli 2006 - 15:00
Ben

Ben

welke grond was dat dan, Pieter?
ik denk dat ik na de fieste nog eens naar die serre gaan kijken (nu is dat te gevaarlijk, vooral na een nachtje duvel droomschip)... wat me vorige keer vooral opviel was het feit dat er een cryptocerues anthonianus stond die precies was gedegradeerd tot woestijnplant... geen gezicht, echt jammer... ook vele mammilaria's zagen er echt slecht uit...
zaterdag 22 juli 2006 - 15:05
Pieter

Pieter

90% turf en 10% perliet...
Die Mammillarias zien inderdaad enorm af, en een Echinocactus naast een Epiphyllum in dezelfde bak zetten is idd om problemen vragen...
Het is intussen ook al een tijdje geleden dat ik daar nog eens was.
zaterdag 22 juli 2006 - 16:14
Ben

Tekst aangepast

Ben

tja, 90 turf en wat perliet, dat overleven waterminnende planten met ijzersterke wortelstelsels als vleesetende planten niet (sarracenia bv. - hier staan die vleesetende rakkers op 25%turf, 25%perliet, 25%spaghnum en 25% scherp zand)
da's dus om problemen vragen he...

ivm Meise - tja, gekke boel daar; maar ik denk dat dat minder te maken heeft met het feit dat er academici werken dan wel met het feit dat er gewoon heel veel vooroordelen over en heel weinig interesse voor succulenten bestaat; Gent is bv absoluut niet thuis in succulenten, maar in tweezaadlobbigen en wat andere plantjes;...
ik heb me 'freelance' aangemeld bij de plantentuin van gent, nooit reactie gehad (al ben ik ook aan de ugent verbonden)

meise lijkt me wel sterk geëvolueerd; in september/oktober moet je zeker nog eens gaan, de lithops en co collectie is echt de moeite;..

soit,
niks aan te doen zeker?
zaterdag 22 juli 2006 - 16:42
Pieter

Pieter

Lithopscollectie in Meise, waar hebben ze die verstopt? Nergens een Lithops zien staan...
zaterdag 22 juli 2006 - 16:45
Ben

Ben

wel vorig jaar (of was het twee jaar geleden?) stond die in het midden van de grote succulentenserre - zo een verhoogde bak, afgeschermd door glas aan de zijkanten... in diezelfde bak stonden ook prachtige ariocarpussen...
ik heb er wel ergens foto's van, maar ik zou eens moeten zoeken
zaterdag 22 juli 2006 - 16:47
Pieter

Pieter

Mja, daar stond nu geen Lithops meer in hoor, ofwel waren ze nog onder de grond bedolven...
zaterdag 22 juli 2006 - 16:50
Ben

Ben

of ze komen er pas in augustus of september in?
geen idee...
zaterdag 22 juli 2006 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon