menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte steentjes rond de planten

Ga naar meest recente reactie

YELLOW

Tekst aangepast

YELLOW

Goedemiddag/avond beste cactusvrienden!
ik gebruik sinds kort van die zwarte aquariumsteentjes voor rond mijn Lithops te strooien,maar ik heb opgemerkt dat jullie in veel van jullie bloempotten witte steentjes gebruiken.Mijn vraag is : heeft de keuze van die steentjes een invloed op[afbeelding verwijderd niet-https] de opname/weerkaatsing van l(zonneelicht op de planten?


mvg,

Marc
vrijdag 21 juli 2006 - 10:25
AndreV

AndreV

Het wordt in de aquaristiek bij mijn weten meestal gebruikt om bepaalde kleuren van tropische vissen beter tot hun recht te leten komen (Congozalmen- neon tetra's e.d.)
Het is volgens wat op de zakjes vermeld staat zwarte quartz (en nog zeer duur ook)
vrijdag 21 juli 2006 - 14:15
YELLOW

Tekst aangepast

YELLOW

Ik heb die steentjes ook op de bodem van mijn 200-liter tropisch zoetwateraquarium liggen.Witte steentjes hebben de vissen niet graag,dat schrikt een beetje af en idd Andre de kleuren van mijn karperzalmen en labyrintvissen komen beter tot hun recht met die zwarte steentjes
vrijdag 21 juli 2006 - 16:01
WillyN

WillyN

Gebruik die zwarte steentjes van de aquariumwinkel nooit om zaaigoied af te dekken.
Dit is een ramp.
Dit jaar geprobeerd, en zal nooit meer voor vallen.
Deze steentjes maken een harde koek boven op uw grond en dit is natuurlijk een ramp.
Dus als je ze wil gebruiken om in potjes uw plantgrond af te dekken, is per slot van rekening zwart => warmte, voor mij niet gelaten.
Maar gebruik het dus NOOIT om zaaigoed af te dekken.
vrijdag 21 juli 2006 - 17:44
cactelders

Cactelders

Los van alles vind ik het wel iets hebben dat zwart.
vrijdag 21 juli 2006 - 21:39
YELLOW

YELLOW

Het steekt wel schoon af he Dirk Ik heb tot nu toe nog maar een paar potjes voorzien van die kiezeltjes,omdat ik eerst wil uittesten hoe die steentjes op korte en op lange termijn zich al dan niet tot een 'koek' vervormen,zoals WillyN al aanhaalde........[afbeelding verwijderd niet-https]



Lithops werneri
zaterdag 22 juli 2006 - 02:51
AndreV

AndreV

Ik heb die zwarte kwarts gehaald in een vijvercentrum, en gelijk ook een zakje fijner grint (waar trouwens ook fijnere stukjes kwarts inzitten) meegebracht. Alleszins duur genoeg hoor, maar ik ondervind géén samenklitten op mijn zaaipotjes, anders had ik dat spul er allang weer afgekieperd.
Ik denk dus dat het van merk tot merk moet verschillen.
Ik heb jammer genoeg de zakjes niet meer waar het goedje inzat (overgebracht in plastic dozen,omdat dat gemakkelijker stapelbaar is), maar ik dacht dat dit voorgewassen grind is of zoiets.
Maar voor grote verzamelingen wordt dit idd een reuzedure grap
zaterdag 22 juli 2006 - 09:09
cactelders

Cactelders

Moet zeer mooi zijn samen met ´ witte` cactussen ( kabuto,onzuka,plumosa ed) dit alles in een mooie terra-cotta-pot ,zal wel contrast geven.

zaterdag 22 juli 2006 - 09:20
AndreV

AndreV

Idd Dirk, daarvoor gebruik ik het meestal: Espostoa lanata-Mam gracilis Arizona snowcap-Theresae e.d.
zaterdag 22 juli 2006 - 09:46
Pirex

Pirex

Bah ja, waarom ook niet. We beschermen de planten toch wel zelf tegen hun natuurlijke vijanden, hoeven zij zich geen zorgen meer te maken. Ze zijn er in geslaagd door mimicry te overleven (the survival of the least striking) en dan gaan we voor een beetje contrast zorgen. Geen discussie echter, beauty is in the eye of the beholder.
zaterdag 22 juli 2006 - 10:28
cactelders

Cactelders

Dat is een beetje eigen aan mij ik zie het graag mooi staan ,en uiteraard is een mooie plant altijd een gezonde plant , daarom heb ik ook de Japanse cultivars genoemd die al wat artificieel aandoen maar daarom niet minder mooi zijn.
zaterdag 22 juli 2006 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon