menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg - bloemschikken

line13

Line13

wij zijn gestart met de aanleg van onze bijkomende tuin, +/- 3000 m2
ik ben fervent bloemschikster en had graag tips gekregen van wat ik zeker gemakkelijk in mijn tuin zou kunnen kweken om dan te gebruiken in bloemstukken....
zaterdag 26 mei 2007 - 16:04
Nigella

Nigella

dat is een moeilijke vraag,
- omdat we je soort bodem niet kennen
- omdat we niet weten welke kleur je graag verwerkt
- welke periode je bloemen wil

Maar als je zo'n fervent bloemschikster bent, ken je toch een beetje wat je graag en regelmatig gebruikt

Tip zoek een op sites vb http://www.vasteplant.be daar is een uitgebreid zoeksysteem voor vaste planten. je heb er heel veel foto's van, én daar staat ook bij of het een snijbloem is

Er zijn natuurlijk ook eenjarige te gebruiken voor bloemschikken op de site van http://www.silene.be zag ik ooit ook dat er bij vermeld wordt als het een snijbloem is

maar misschien moet je ook eens denken aan groenvulling die je in bloemschikken toch nodig hebt
en die jij dan juist graag verwerkt. Ik denk direct aan Skimmia aan buxus, aan Hebesoorten…..

Als je een fervent bloemschikster bent, werk je misschien graag met bladapplicaties: dan zou ik toch ook een struik Elaeagnus zetten met een groenblijvend blad waar je de onderkanst kun voor gebruiken voor applicatie, en laurier, Maar als je applicaties maakt met stiftlijm kun je ook Stachys byzantina zetten, en een hoge vaste plant met eengroot grijzig blad (de naam, mijn geheugen laat mij in de steek)

Je moet ook rekning houden met welke jou stijl van bloemschikken is. Of je graag grote bloemen verwerkt of eerder kleinere
Voor grote zou ik zeker ook volle bloempioenen zetten, en een aantal rozen kleur die jij graag verwerkt

en ...ook bepaalde struiken zetten om mooie takken te hebben. Vb groene en rode Cornus, maar ook de rechte takken van de Leycesteria formosa of fazantenbes struik

Heb je ook al eens gedacht aan een malus Sentinel, om in de herfst en kerststukken rode appels te verwerken

Je hebt ook bladplanten nodig (naar gelang je stijl) vb grote bladeren van sommige soorten Hosta’s, maar ook de lisbladigen heb je voor ander type stukken nodig

en wat soorten kerstgroen, er zijn lage sparresoorten

heb je ook al aan bessen gedacht, vb Hypericum, viburnumbessen

en zaaddozen om te verwerken, vb van Clematissorrten, maar ook van eenjarige of vaste plant klaprozen, van eenjarige Nigella's , juffertjes in 't groen

zo dat is wat nu even allemaal (ongeordend) in mij opkomt
als ik in de tuin loop en ik zie nog iets, zet ik het wel opnieuw op het forum

Zet in elk geval geen polygonumstokken , die je in het wild vindt in je tuin. Dan krijg je die nooit meer weg
Ik zelf zou zeker geen witte abeel zetten, die komt met een paar jaar ook overal te voorschijn in je tuin

suc6, je hebt geluk dat je dit kunt aanleggen
zaterdag 26 mei 2007 - 17:16
Nigella

Nigella

zo, eens even door onze tuin gelopen en nog een paar planten die je ook kunt gebruiken

- klimop, de struikklimop voor steekwerk, de klimmers ook voor lange ranken in watervalboeketten of als spelend afhangend effect in steekwerk
- Cotinusstruik royal purple met zijn donker blad dat zowel kan gelijmd worden met Pritt als opgerold gebruikt voor spelende effecten voor afhangende werken

dat grijs groot blad dat ik hierboven vernoemde is de Macleaya of pluimpapaver

De klassieke stokken van polygonum die we gaan trekken langs grachten en zo, kun je in je eigen tuin vervangen door Persicaria polymorpha; die stokken gelijken er op
-Natuurlijk Lavendelsoorten als grijsblad voor steekwerk, maar ook de bloemen (ook voor droogwerk)
-Alle soorten Sedum, en vooral de sedum Herfstfraude voor indroogwerk, maar ook het blad is bruikbaar
-Als blad kun je ook schoenlappersplant of Bergeniasoorten gebruiken, ook de bloemen zijn bruikbaar in steekwerk
-alle Achilleasoorten zijn zeker bruikbaar als bloem, sommige soorten drogen mooi in (plant breidt zich snel uit, dus kun je beter meerdere soorten nemen, dan 5 stuks van 1 kleur of soort
-Als je een zwart klein lisblad of zwarte bessen wil, is de Oppiopogon planicapus nigra leuk om hebben
-Allium soorten zijn ook bruikbaar zowel de bloem als de uitgebloeide groene bloemzaden
-Een aantal Helleborussoorten zijn absoluut bruikbaar in steekwerk, maar dan wel als ze al een zaaddoosje hebben, Alle soorten zaaien zich wel uit, de kleinbloemige in trosjes hangende Hellborus foetidus is zeker ook bruikbaar
-Bladeren van de bruine of grijze Heucherasoorten, maar ook de fijne bloemen , kun je grbuiken
-Alle Anjersoorten die iets of wat van grootte van bloem hebben
-Riddersporen staan mooi in boeketten, maar ook zaaddozen er van zijn bruikbaar in steekwerk
-Aconitumsoorten, ook bruikbaar als bloem en zaaddoos
-Hydrangeasoorten (Hortensias) de rgootbloemige klassiekers , drogen mooi in, de bloemblaadjes kunnen ook vaak in lijmwerk, Van de Hydrangea Quercifolia, gebruik is de takken omdat die zo mooi bruin en afpellend zijn, maar ook het donker blad in de hersft voor lijmwerk
-Alle campanulasoorten zijn mooi
-De allium Sphaerocaephalon of ook wel eens trommelstokje genoemd is een schitterende Allium voor bloemschikken

Zo misschien geef ik je nu nog wel wat meer opzoekingswerk om je keuze te maken

op dit forum in de rubriek "tuin- en bloemenfoto's van dit moment" staan er zeker ook op die je kunt gebruiken
zaterdag 26 mei 2007 - 19:04
Margo_ZONNEKE

Margo_ZONNEKE

Hallo

ook ik ben wel de grootste fan van mijn eigen tuin en sinds enkele jaren heeft de bloemschik-microbe mij te pakken. Dus al wat ik in mijn tuin een plaatsje geef staat bij in het teken van bloemschikken. Tja, in de namen van al de verschillende planten ben ik niet zo goed. Daarom zou ik zeggen kom af en toe een kijkje nemen nemen op mijn tuin-blog en daar kan je ideetjes opdoen, zowel voor de planten als de bloemstukjes.

Succes en tot...
dinsdag 12 juni 2007 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon