menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalebassen drogen

Ga naar meest recente reactie

Basiel

Basiel

Hallo,

Graag had ik geweten hoe men kalebassen en pompoenen droogt.
Kan mij iemand helpen?
Alvast bedankt!

Basiel
zaterdag 7 oktober 2006 - 14:27
Arnaud

Arnaud

Hallo

Er is nog steeds geen antwoord ,wat jammer ik wil het ook graag weten.

Ga nu proberen om een aantal kalebassen in een zak te doen met vochtvreterskorrels in een houder.
Die zouden dan het vocht aan de kalebas moeten onttrekken.

Wie heeft er nog meer ideeen.
ook vocht absorberende kattebakvulling ga ik proberen.
zaterdag 20 oktober 2007 - 13:57
martine

Martine

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel ergens gelezen: om een fleskalebas te drogen, enkele kleine gaatjes in prikken , dat zou het drogen bevorderen.
succes, Martine
maandag 22 oktober 2007 - 19:28
kris79

Kris79

hallo basiel

er zijn maar een beperkt aantal soorten kalabassen die je heel mooi kunt indrogen,ikzelf heb hier fleskalabassen liggen,ik gebruik deze groen als decoratiestuk,wanneer deze beginnen te schimmelen,ze gewoon ergens in de garage,of een schuurtje wegleggen,waar ze rustig kunnen verder schimmelen,door het schimmelen,onttrekken ze al het vocht uit de vruchten,en na enkele maanden heb je een vrucht over die niets meer weegt,en helemaal hol is,deze mooi afwassen,en je hebt een zeer mooie droge houtige vrucht,waarin de zaden loskomen te zitten,en je een rammelaar van de vrucht hebt .deze droge vruchten kan je vele jaren gebruiken als decoratiestuk!zijn wel enkele verschillende soorten hiervan bekend,het zijn echte kalabassen(grotendeels groene tinten van vrucht),en geen siervruchtjes(bij deze kan het ook wel eens lukken dat ze mooi indrogen,maar grotendeels gaan ze rotten)
mvg
kris
woensdag 24 oktober 2007 - 00:49
Basiel

Basiel

Dag Kris,

Dank u voor je antwoord, ik zal het het zo eens proberen.
Groetjes,
Basiel
woensdag 24 oktober 2007 - 21:52
Basiel

Basiel

hallo Martine, ook bedankt ik zal de verschillende manieren uit proberen.
Groetjes, Basiel
woensdag 24 oktober 2007 - 21:54
Vlinderr

Vlinderr

Ik heb twee planten staan met dertien (!!) fleskalebassen eraan. Ik wil ze laten drogen en volgend jaar ophangen als vogelhuisje. Begrijp ik het goed dat ik ze nu kan plukken en binnen laten schimmelen en drogen?
Kan ik beter nog even wachten met plukken?
vrijdag 27 augustus 2010 - 12:42
elsh

Elsh

Hallo allemaal,

Je kan ze het best aan de plant laten zitten dat gaat het snelst en is ook het gemakkelijkst. Je moet er niet aankomen, geen gaatjes in prikken en ook niet in zakken doen. Laat de natuur gewoon zijn gang gaan dan is de schil het dikst, je hebt anders toch de neiging ze er te vroeg af te halen. Vorst of regen is geen probleem. Fleskalebassen, die met de witte bloemen zijn allemaal geschikt om te laten drogen en van de sierkalebassen met gele bloemen een groot gedeelte. Pompoenen kunnen niet gedroogd worden die hebben geen harde schil. Voor meer info kijk ook eens hier http://pompoenen.com/pageID_6946414.html

Lenie Elshout
www.pompoenzaden-decoshop.nl

Bloemschikken, Creatief in de Tuin

zondag 29 augustus 2010 - 16:14
Vlinderr

Vlinderr

Hallo Lenie,
Bedankt voor je advies. Ik laat de fleskalebassen gewoon hangend, aan de plant drogen. De kalebassen die ik heb zijn vrij groot, ongeveer 50 cm hoog. De kleinere soorten lijken mij ook leuk maar vooral handiger voor decoratie. Wat is de naam van deze kleinere soort fleskalebas?
zondag 29 augustus 2010 - 20:19
elsh

Elsh

Hoi Vlinderr,

Bedoeld u die in het voorbeeld, die geverfd zijn? Dat is geen fleskalebas maar een "gewone"kalebas met gele bloemen De naam is Dancing gourd
http://pompoenzaden-decoshop.nl/pompoenzadenshop/default.asp?page=detail&Id=73910&sid=oB2lDV0ivSKKuvbwqvW0BUVl87um0y
zondag 29 augustus 2010 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon