menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Les bloemschikken

Ga naar meest recente reactie

LiesbethDonne

LiesbethDonne

Hallo!

Ik ben gisteren voor de allereerste keer naar de bloemschikles geweest! Het thema was "met eieren en nesten een paasbloemstuk maken" en we moesten een voorbeeldstuk van de lesgeefster namaken. Eigen inbreng qua creativiteit was er dus niet maar ik heb toch weer wat nuttige dingen bijgeleerd!

We moesten een halve isomo-bol bekleden met raffia om er zo een soort nestje van te maken. Vervolgens werden dan rond de rand halve eierschalen geplakt en daartussen wat mos gestoken. Eens dit allemaal klaar was, hebben we in de bol een glazen kom geplaatst met oasis in en daarin dan gele ranonkeltjes gestoken. Dit werd afgewerkt met nog een beetje mos en het stukje was klaar!

Groetjes
Liesbeth

Bloemschikken, Creatief in de Tuin

woensdag 18 maart 2009 - 08:45
poppy

Poppy

Hallo Liedbeth.

Ook weer een leuk bloemstuk, de kleuren van de bloem echt al voor pasen, en ook met de eieren. Hoe heb je de rafia vast gemaakt geplakt??

Fijne dag nog gr v poppy
woensdag 18 maart 2009 - 09:16
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Liesbeth
Wat een schattig stukje.
Weer een erg leuk idee erbij.
Gr Marga
woensdag 18 maart 2009 - 09:46
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Hallo,

De raffia is vastgemaakt met krammen boven- of onderaan in de isomo. We hebben onderaan een cirkeltje uit de halve bol gesneden zodat we de raffia er gewoon konden ronddraaien en ook voor het evenwicht. Zo ging het aanbrengen van de raffia nog redelijk snel vooruit, alleen een beetje opletten dat hij niet schuin kwam te liggen want vanboven is de omtrek van het gat natuurlijk veel groter dan beneden.

Groetjes,
Liesbeth
woensdag 18 maart 2009 - 09:52
forza

Forza

Hoi Liesbeth,

Een dikke proficiat met je 1e bloemschikles. Het is ontzettend mooi geworden, knap werk is dit en de combinatie van de gele bloemen en de eierschalen is echt heel verfrissend al voor de Pasen..
Tegen de Pasen als de ranonkels zijn uitgebloeid nieuwe bloemen erin en je hebt weer een fantastisch Paastuk staan.
groetjes van Rini[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
woensdag 18 maart 2009 - 12:39
York

York

Hallo Liesbeth,
Ik zie dat je eerste les heel vruchtbaar is geweest. Mooie gemaakt.
Groetjes
woensdag 18 maart 2009 - 14:13
Karintje

Karintje

Nu Liesbeth,

Een toffe "bol" hoor die je gemaakt hebt

Grtz,
Karin
woensdag 18 maart 2009 - 14:19
Annelot

Annelot

Wat een leuke paasbol!Zo leer je dan toch nieuwe dingen en je kunt er voor jezelf ook lekker mee varieren.

Goed gedaan!!!!!!
dinsdag 24 maart 2009 - 12:15
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Ja ik heb inderdaad een paar handige tips gekregen, zoals bijvoorbeeld voor het plaatsen van de ranonkels (of andere bloemen met holle stengel) er een heel dun "stokje" insteken (soort stijf ijzerdraadje, ik denk dat ik die al heb zien hangen in de winkel maar had toen natuurlijk geen flauw idee waar het voor diende ) en zo gaan ze veeeeel gemakkelijker in de oasis.

Vroeger prikte ik altijd met een harde steel op voorhand een gat, wat ook werkt maar het gevaar is dat als die steel iets te dik is, dat je ranonkel niet genoeg het water uit de oasis kan opnemen.

Toen ze vertelden dat iedereen 28 halve eierschalen moest meebrengen, vroeg ik me wel even af wat we daar in hemelsnaam mee gingen doen De eerstkomende weken ga ik ook zin meer hebben in cake of pannenkoeken denk ik
dinsdag 24 maart 2009 - 13:54
Lysianthus

Lysianthus

Hey Liesbeth,

Je hebt duidelijk aanleg voor , supergoed gelukt, heel mooie creatie.
Bedankt om de werkwijze te vermelden.
De tip van het stokje, is voor mij nieuw, heel handig om weten, thnx
Fijne dag
Lysianthus
dinsdag 24 maart 2009 - 15:05
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Ja het zijn zo hele dunne rechte ijzerdraadjes van ongeveer 20 à 25 cm lang en je kan ze gewoon op maat afknippen. Volgens mij zijn ze altijd groen van kleur. Eventueel kan je nog even voorprikken met een satéprikker maar het is in elk geval niet meer nodig om met een dikkere stok of stengel te prikken!

Een andere goede raad was om de ranonkels niet te dicht bijeen te zetten want ze gaan nog vrij ver open. Ondertussen had ik dat zelf al ontdekt bij mijn vorige stukjes, waar de ranonkels na het opengaan inderdaad wat op elkaar gepropt zaten. Deze keer dus op gelet en inderdaad, veel beter!

Tenslotte dan nog ivm het schikken van de bloemen: je kan ze best niet allemaal naast elkaar beginnen te zetten en zo doorgaan tot de cirkel vol is. Het is beter om 1 bloem in 't midden te zetten en dan je vorm te verdelen in 4 of 6 (hangt wat af van de grootte van je vorm) en op die 4 punten een bloem te zetten en daartussen dan de overige bloemen te schikken. Zo voorkom je dat je op 't einde 2 bloemen te dicht bij elkaar moet zetten of met grote gaten komt te zitten en lukt het ook beter om geen bloemen tekort te komen aan het einde van het stuk.

Voor de ervaren bloemschiksters is dit waarschijnlijk niks nieuws maar er zijn waarschijnlijk nog wel meer beginners zoals mij, voor wie het misschien wel nuttige tips zijn!

Groetjes
Liesbeth
dinsdag 24 maart 2009 - 16:00
York

York

Dank je voor de nuttige informatie Liesbeth.
Groetjes
dinsdag 24 maart 2009 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon