menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goede TIPS bij het Bloemschikken

Ga naar meest recente reactie

Julie

Tekst aangepast

Julie

HALLO ALLEMAAL,

SOMMIGE TIPS WORDEN AL UITGEVOERD.
TOCH HAD IK GEHOOPT OP MEER TIPS.
DUS NOG MAAR EENS PROBEREN!!

* doop je stokje eerst in citroensap voor je het in een appeltje steekt dan blijft het langer goed.

* blijft je stokje zichtbaar in je schikking prik er dan een blaadje aan en daarna pas het appeltje.

* breekt er tijdens het maken van een schikking een mooie bloem af...niet weggooien maar in een plastick buisje gevuld met water steken,omwikkelen met pookdraad en in je stuk steken.
Plastick buisjes kun je vragen of je bloemist die voor je heeft.

zondag 26 oktober 2008 - 10:22
Jose47

Jose47

* je kan de stokjes ook nog omwikkelen met Flower tape (bloemenband), het is groen en het plakt een beetje, zo verberg je ook het stokje.

Ik had nog heel graag een tip wat betreft het gebruiken van koudlijm, ik vind dit zo'n gedoe, alles plakt behalve bv. het blad .... heeft iemand een tip?
zondag 26 oktober 2008 - 11:53
Julie

Tekst aangepast

Julie

* neem een stukje karton of kartonnen gebaksbordje en spuit daar flink wat koudlijm op en haal daar je matrialen doorheen

* je kunt ook een groen tonkin stokje nemen.
zondag 26 oktober 2008 - 12:07
Jose47

Jose47

* noten, kastanjes, houten stokjes e.d. goed laten drogen vooraleer je ze lijmt anders komen ze l

* bladeren van de witte abeel kan je in de diepvries bewaren, bladeren van de olijfwilg blijven héél lang mooi


zondag 26 oktober 2008 - 14:12
Julie

Tekst aangepast

Julie

* als je (wilgen)takken rond wil buigen of vlechten kun je het beste een nachtje de regen laten liggen.

* als je per ongeluk je oase kapot gestoken hebt kun je dat opvullen met spagnum en dan gewoon je matriaal daarin steken, moet je natuurlijk wel spagnum in huis hebben.

* Galax bladeren blijven lang goed in de koelkast in een boterhamzakje met wat water.

* Gerbera´s altijd op draad zetten of het de bloemist laten doen andrers gaan hun kopjes zo snel hangen

* wees voorzichtig met de Moby Dick (dat is dat leuke licht groene bolletje met haartjes) je kunt blaren-brandwonden krijgen van het witte melkachtige sap wat eruitkomt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 26 oktober 2008 - 15:22
meuwissenj

Meuwissenj

* als je ornithogalum wilt verwerken in een bloemstuk, laat de bloemen dan enkele dagen uit het water liggen. Dan een ijzerdraadje langs de steel steken, en dan
omwikkelen met flower-tape. Je kunt de bloemen dan in elke gewenste vorm buigen.
(Wel de kleinere bloemen gebruiken, met die grote lukt het niet zo goed.)

dinsdag 28 oktober 2008 - 10:55
Julie

Tekst aangepast

Julie

* als je bolletjes of plakken mos uitgedroogd zijn buiten in een kistje neerzetten en besproeien of nat laten regenen. Zo kun je het dus altijd hergebruiken!
Om de groene kleur terug te krijgen kun je het in heet water dompelen.

TIP gezocht; hoe kan ik mijn gedroogde krans langer mooi houden? Met haarlak?
Ik heb iets in de handel gezien van OASIS maar dat glimt zo heel erg en maakt je werk zo nep!
dinsdag 28 oktober 2008 - 23:29
Jose47

Jose47

* Gedroogde krans langer mooi houden:
Het produkt dat jij bedoelt is de 'ELEFANTENSPRAY' het is een kleurloze spray die verstevigt het droomateriaal en voorkomt afbrokkeling van de gedroogde bloemen. Wel opletten dus, deze spray laat het bloemstuk blinken.

Ik gebruik altijd haarlak, dat houdt het bloemstuk makkelijker stofvrij. Misschien als je de elefantenspray miniem gebruikt dat het meevalt met het blinken, maar dat vind ik er ook niet zo mooi aan dat je stuk gaat blinken.
woensdag 29 oktober 2008 - 17:24
Julie

Julie

* Snijbloemen worden vergiftigd door toxische stoffen als je ze in een zinken emmer met water laat staan.
zondag 16 november 2008 - 19:11
Karintje

Tekst aangepast

Karintje

* een pompoen kan je langer bewaren door hem, voor het schikken van de materialen in te smeren met parafinne/kaarsvet ( http://www.tuinadvies.nl/bewaren_pompoenen_drogen.htm )
maandag 17 november 2008 - 12:14
meuwissenj

Meuwissenj

* Mocht u stukjes boomschors uit het bos willen gebruiken,
leg hem dan in een gesloten zak, een paar dagen in de diepvries,
voor het geval dat er houtworm in zit.

Gr Marga
maandag 17 november 2008 - 14:53
Julie

Julie

* Wanneer je hars aan je handen hebt door het schikken met b.v. takken kerstgroen dan kun je dit heel makkelijk verwijderen door je handen in te smeren met (olijf)olie.
De hars verdwijnt als sneeuw onder de zon!
Daarna gewoon met zeep de olie eraf wassen.

Heb recent gehoord dat het ook met bladglans gaat!
woensdag 3 december 2008 - 23:02
forza

Forza

* Nu de Kerststukken weer volop gemaakt worden, wordt er ook dennetakken gebruikt die snel drogen en uitvallen. Dit gebeurd ook met een gewone kerstboom. Dit doe ik ook vaker met verschillende bloemen, vooral rozen, echt om eens uit te proberen, er komt ook geen glans op, dit gebeurd wel met vernis of wat anders.Neem goedkope haarlak en spuit alles ermee in, dan blijven de takken heel lang zitten en vallen niet meer zo snel uit.

* Denneappels insteken in kerststukje: steek onderaan de denneappel tussen de schubjes een satehprikker en bindt dit vast met ijzerdraad, dan kun je de denneappels in alle soorten richtingen insteken, succes met alles.
Groetjes van Rini(Forza).
donderdag 4 december 2008 - 15:29
summerspookje

Summerspookje

* deze topic voor beginners , zit vol met tips voor beginners, amaai , nu kan ik al eens proberen met een stukje te maken , maar het zal nog lang duren aleer ik dat zal durven om het tussen jullie stukjes te zetten , proficiat allemaal hoor

groetjes
annie
woensdag 10 december 2008 - 22:25
hildavw

Hildavw

* Een tip, niet alleen voor bloemschiksters, maar voor alle tuiniers:
voelen je vingers en handen wat ruw aan, was ze eens met haarverzachter.
Je zal voelen dat je vingers er ook zachter van worden, de poriën sluiten zich beter, wat het product nl. ook met het haar doet.

groetjes

Hilda
maandag 29 december 2008 - 13:44
titteke

Titteke

* Een gebruikte oasiskrans kun je tot het najaar bewaren en dan hortensias insteken, die bloemen moeten toch drogen, vooraleer men ze verwerkt steek je ze wel best 1 dag in water, succes verzekerd

* Decoratiemateriaal: sneeuwballen maak je voortaan zelf, neem een isomobol en wrijf die in met een watje gedrenkt in aceton, bespuit de bol dan met lijmspray en rol hem dan door kunstsneeuw, voor het proper te houden, strooi wat sneeuw in een plastieken zak en leg daar de bol dan in, NET ECHT!!!, gr
donderdag 1 januari 2009 - 18:43
Julie

Julie

Heb je een boomsrtonk en wil je daarop je steekschuim en spagnum bevestigen bewaar dan een sinasappel of uien netje en schuif dit erover...daarna is het veel simpeler om het aan de stronk te bevestigen met draad.
woensdag 21 januari 2009 - 19:15
Julie

Julie

Als je niet wilt dat je tulpen letterlijk je bloemschikking uitgroeien steek dan een speld door de stengel vlak onder de bloem.
Als het goed is blijft de lengte dan hetzelfde.
zaterdag 24 januari 2009 - 19:20
mieras

Mieras




hallo allemaal
Een prachtig stukje op de site met o.a handgeschept papier

Tip plak het papier met een lijmstift werkt veel gemakkelijker dan met een lijmpistool
isomo moet ook niet omwikkeld worden

Gr,ineke
maandag 26 januari 2009 - 19:35
forza

Forza

@Annie

geen schaamtegevoel moet je hebben, ieder stukje die hier gepresenteerd wordt is uniek, dus jij kan het ook rustig plaatsen om os te laten zien, dus meid, laat zien die handel die jij maakt,
groetjes van Rini
dinsdag 27 januari 2009 - 17:04
Julie

Julie

Hallo Bloemschiksters/schikkers,

Bij deze 2 nieuwe tips. !

Als je stuifmeel van de lelie op je kleding krijgt kun je dit erafhalen met plakband...niet gaan vrijven of met water want die vlekken krijg je er nooit meer uit.
Je kunt de stampers er ook uitknippen...dit gebeurd wel bij bruids/grafwerk.

Ook het melkachtige goedje wat uit de Mobidick komt (jullie kennen hem wel...die harige groene ballen) geeft na het wassen roestige vlekken in je kleding...dus contact met kleding vermijden!
donderdag 19 maart 2009 - 19:13
Mikke

Mikke

Snijbloemenvoedsel
Bij iedere bos bloemen die je koopt zit een zakje snijbloemenvoedsel bij.
Deze zakjes snijbloemenvoedsel blijven heel lang goed.
Ik voeg deze zakjes ook toe aan het water om mijn steekschuim in te leggen, zo heb ik al ondervonden dat je bloemstukje dan veel langer mooi blijft.
Groetjes Mikke
zondag 30 augustus 2009 - 11:31
Mikke

Mikke

Steekschuim
Heb je teveel steekschuim nat gemaakt?
Niet weggooien hoor, leg de steekschuim in een plastiek tasje en bind dit goed dicht, zo blijft het nog weken goed nat en nog te gebruiken.
Dit doe ik ook met mijn restjes omdat je altijd wel ergens een stukje steekschuim nodig hebt om een pot of vaas bij te vullen.
Groetjes Mikke
zondag 30 augustus 2009 - 11:51
hommeltje

Hommeltje

wat een supertips allemaal

BEDANKT!!!
donderdag 5 augustus 2010 - 13:45
hotchocolat

Hotchocolat

Ik heb er ook nog een paar ondanks dat de laatste post alweer een tijd geleden is.

Bloemen met behaarde stelen in een klein laagje water zetten. Water gaat langs de behaarde steel omhoog, met minder water duurd het langer eer het boven bij de bloem is.

De amaryllis wil op de rand van de vaas nog wel eens gaan inknikken. Omdat deze een holle steel heeft kun je er een stokje indoen om dit te voorkomen.
donderdag 30 juni 2011 - 22:19
onlineBloemschikkenpuntnl

OnlineBloemschikkenpuntnl

Vind je bloemschikken leuk? Meld je aan voor een GRATIS les bloemschikken van Nicolle Boerma. Zij is al jarenlang docente Bloemsierkunst, heeft gewerkt voor het Boerma Instituut in Aalsmeer en heeft sinds 2005 haar eigen Bloemschikschool, After All Vakopleidingen Bloemschikken in Weert.

Haar nieuwste activiteiten richten zich op het ONLINE verzorgen van Korte Cursussen én Vakopleidingen Bloemschikken.

Lesgeven middels hoogwaardige kwaliteitsvideo's, het is nieuw op dit gebied. Niet alleen maar een paar fotootjes en een geschreven beschrijving, maar ECHT LESGEVEN!!!

Wil je het GRATIS en zonder enige verplichting uitproberen, meld je dan snel aan voor een GRATIS LES. Dat kan op onlineBloemschikken nl.

Heb je vrienden en/of vriendinnen die dit ook wel willen uitproberen, stuur dit berichtje dan door naar hen!



woensdag 13 juli 2011 - 12:31
onlineBloemschikkenpuntnl

OnlineBloemschikkenpuntnl

Batdah,

'Mevrouw Boerma' draagt in haar aangegeven les juist heel veel tips aan, op een professionele manier en voor iedereen gratis toegankelijk. Het is een aanbod, geen verplichting. Om dat nu meteen als 'shit' te bestempelen lijkt me een tikkeltje overdreven.

Jammer van die korte teentjes, is niet nodig.

vriendelijke groet,
Nicolle

woensdag 13 juli 2011 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon