menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trouwboeketje

Ga naar meest recente reactie

corinna

Corinna

mijn dochter gaat in december trouwen en zou graag hebben dat ik haar boeketje zelf maak. Ik heb reeds zo een soort microotje gekocht om de bloemen in te steken. maar dat is zo klein, moet ik elke bloem met ijzerendraad omwikkelen? Wie kan mij raad geven of eventueel boeken die het duidelijk uitleggen. Alvast bedankt
zondag 21 september 2008 - 18:14
Jose47

Jose47

[afbeelding verwijderd niet-https] op dit leuke gezellige, leerzame forum.

Als je op internet eens googled kom je hier en daar verschillende voorbeelden tegen.

Op onderstaande site vind je voorbeelden met uitleg, en zo zijn er nog meer natuurlijk:
http://www.hobbycreatief.be/Bloemschikken%20Huwelijk/index%20huwelijk.htm

Misschien kan je best op voorhand eens proberen zodat je zeker bent dat het lukt.
Mijn dochter is 2 jaar geleden getrouwd en ik heb wel alle bloemen in de kerk, thuis en op het feest gemaakt maar niet haar bruidsboeket, daar durfde ik niet aan beginnen, zij wilde iets heel speciaals en ik had er zelfs nachtmerries over dat het op de dag zelf in het honderd zou lopen.

Veel succes, je zal hier zeker nog suggesties krijgen.

Groetjes
Josée
maandag 22 september 2008 - 08:24
corinna

Corinna

bedankt, Josée ik heb er al een kijkje op genomen en inderdaad er zijn leuke stukjes.
groetje,
corinna
maandag 22 september 2008 - 20:59
Flowerart

Tekst aangepast

Flowerart

Beste Corinna,






Ik heb wel een aantal tips waar je in iedergeval rekening mee zou mogen houden, ivm. de lengte van de bruid, haar voorkeur en de verschillende vormen van een bruidsboeket.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bruidswerk juli 2008

Wat één van de onmisbare details is op je jullie trouwdag zijn de bloemen en het bruidsboeket. Het is meer dan alleen een bosje bloemen. Het zijn sfeermakers, daarom is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:


Soorten bruidsboeketten.
Er zijn verschillende soorten bruidsboeketten. Hieronder hebben we alle soorten bruidsboeketten op een rijtje gezet een daarbij behorende foto!

Een biedermeier is een rondvormig boeket. Je ziet vaak strak vormgegeven ringen van diverse kleuren terug komen. Een biedermeier kan een hand gebonden bruidsboeket zijn, een op draad gebonden boeket of een birdy. (verder in het artikel worden deze termen uitgelegt.)

Druppel

Een druppel bruidsboeket is een klein rond boeketje wat naar beneden loopt zoals een druppel. Deze vorm kan zowel samengebonden, een birdy of een op draad gebonden bruidsboeket zijn. Het meest komt het voor dat de druppel een op draad gebonden boeket is aangezien de bloemen dan beter blijven zitten en het bruidsboeket een stuk steviger is.

Waterval
Een waterval is een klassiek en dramatisch bruidsboeket. Lange bloemen worden door middel van draad in een waterval geschikt. Dit bruidsboekt heeft een ingewikkelde vorm en is groter en langer dan de druppel. Daarnaast is de druppel wat ronder en boller van vorm en loopt de waterval breder door naar beneden zie zoals hiernaast op de foto.

Lineair
Een lineair bruidsboeket heeft een moderne uitstraling. De naam geeft het ook al aan dat het bruidsboeket lineaire vormen heeft. Vaak zijn de grootste takken in een vorm van een Y. Zie hiernaast voor een voorbeeld.


Composiet
Een composiet is een bruidsboeket die bestaat uit honderden echte bloemblaadjes die allemaal op draad worden gebonden tot èèn grote bloem. Bijvoorbeeld een roos zoals het voorbeeld hiernaast.


Halve maan Een halve maan is een bruidsboeket die bestaat uit 1 bloem. Een Orchidee is hier een mooi voorbeeld van zoals op de foto hiernaast.

Stijl van het bruidsboeket
De stijl en de sfeer van de huwelijksdag zijn belangrijk voor de samenstelling van het bruidsboeket. Om zoveel mogelijk eenheid te creeren is het belangrijk dat het bruidsboeket, de bruidskleding en de versieringen met elkaar in overeenstemming zijn. Om tot een juiste keuze te komen is het aan te raden om informatie mee te nemen naar de bloemist, zoals een foto van de jurk,een staaltje van de stof, de kleur van de trouwkleding of het model van de jurk. Als je de auto of de trouwlocatie wilt versieren, is het verstandig om hier ook een foto of beschrijven van mee te nemen naar de bloemist.
Technieken voor het bruidsboeket

Het handgebonden bruidsboeket: deze vorm heeft een losse en nonchalante uitstraling en de materialen kunnen spontaan bewegen. Belangrijk bij dit bruidsboeket is de bloemkeuze: de bloemen moeten lang zonder water kunnen en stevige stengels hebben om te voorkomen dat ze halverwege de dag slap gaan hangen. Deze boeketten zijn geschikt voor een minder uitgebreide trouwdag, bijvoorbeeld alleen stadhuis en diner.
Draadgebonden bruidsboeket: bij een boeket in deze vorm worden alle bloemen apart op een draad gezet. In dit boeket kunnen minder stevige of hele zware bloemen worden verwerkt. Zo kunnen de wensen van het bruidspaar onbeperkt worden uitgevoerd. Het boeket ligt lekker in de hand en kan makkelijk op een tafel worden neergelegd.
Het bridyboeket: De bloemen zitten in een houder: de bridy. Op de bridy zit een bolletje oase, waarin de bloemen en het bladmateriaal worden gestoken. Door de oase worden de bloemen van water voorzien, wat de houdbaarheid verhoogt. De bridy kan van verschillende materialen worden gemaakt, wit, zilver- of goudkleurig. In een bridy passen bloemen die niet te groot of te zwaar zijn. De bloemen en het bladmateriaal worden erin gestoken en indien nodig ook nog op draad gezet.

Etiquette bruidsboeket en corsages
Voor het dragen van je bruidsboeket zijn er een aantal etiquetteregels: voor de plechtigheid hoor je het boeket in je rechterhand te dragen en na de plechtigheid in je linkerhand. Ook de gastencorsages zijn in overeenstemming met de bloemen en de kleur van het bruidsboeket. De corsages moeten op een makkelijke manier kunnen worden vastgespeld op de kleding. (Nieuwe technieken zoals magneten zijn sterk in opkomst!) Ze worden links opgespeld. De heren horen de corsage met het steeltje naar beneden te dragen. Door de dames hoort de corsage met het steeltje naar boven te worden gedragen. (Nederland)
Postuur bruid
Waar ook aan moet worden gedacht is het postuur van de bruid. Zo staat een groot boeket niet bij een kleine bruid in een strakke, eenvoudige japon. Een simpel en klein boeketje staat weer niet bij een bruid met een fors postuur.
Jaargetijde
Het jaargetijde is van invloed op de keuze van het bruidsboeket. In het voorjaar zie je vaak gele of blauwe bloemen, in het de zomer veel wit, lila en roze. In de herfst en de winter zijn het vaak rode, donkergroene en bruine tinten.
Tot Slot
Het is van essentieel belang, dat je goed wordt voorgelicht. Zorg dat er voldoende mogelijkheden en voorbeelden zijn om tot een uiteindelijke keuze van je bruidsboeket te komen. Een onpersoonlijke benadering zorgt dikwijls voor teleurstellingen! Bespreek daarom van te voren eventuele wensen, en laat de kleur goed overeenkomen met de kleding van bruid en bruidegom…


De bloemist
Het is aan te raden om minimaal twee maanden voor de dag met de bloemist afspraken te maken over het bruidsboeket. De kosten van het bruidsboeket zijn afhankelijk van de hoeveelheid bloemen, de techniek en de moeilijkheidsgraad van het boeket. De gemiddelde prijs van een boeket is tussen de 100 en 300 euro. Dit is exclusief de corsages en decoraties.

(Dit spaar je dus uit, als je zelf een boeket zou willen maken!


Als je vragen hebt, kun je me altijd mailen!

Vriendelijke groet,

Astrid
woensdag 24 september 2008 - 08:36
louise

Louise

Hallo
Vorig jaar is onze dochter ook in december getrouwd.
Het was rond het vriespunt, de dag dat alles wit berijmd was.

Haar boeket bestond uit witte lisianthus, die de koude goed doorstaan hebben.
De bloemist had me gewaarschuwd voor phalaenopsis, die misschien van de koude zou weten.
Onze dochter droeg een gekleurde jurk en is niet zo groot. Daarom was het boeket ook doorzichtig en speels. Je kon tussen de takjes nog de kleur van haar jurk zijn. Enkel in het midden was het volledig opgevuld.

Heel de familie droeg de traditionele "Hollandse" anjer, maar die waren niet zo goed open gekomen en wareb tegeb de avond niet meer mooi. Waren de bloemen nu van mindere kwaliteit of waren ze door de koude slap geworden?

Succes.
woensdag 24 september 2008 - 10:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon