menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte abeelblaadjes in diepvries bewaren Iemand ervaring

Ga naar meest recente reactie

sasdeco

Tekst aangepast

Sasdeco

Ergens, vraag me niet meer waar, meen ik gelezen of gehoord te hebben dat je witte abeelblaadjes in de diepvries kunt bewaren.

Weet iemand hoeveel tijd je best laat tussen het uit de diepvries halen en het lijmen van deze blaadjes op isimo ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Blijft de witte kleur zuiver ?
zaterdag 20 oktober 2007 - 19:34
Jose47

Jose47

Hoi Saskia

Ik heb het zopas ondervonden. Ik had abeelblaadjes uit de diepvries gehaald en ze te lang laten drogen, wanneer je er dan lijm op wilt doen (bij mij toch) scheuren ze makkelijk en verwerken ze moeilijker. Ik heb het opnieuw geprobeerd en maar een paar uur laten drogen en toen ging het veel beter.

Ik denk ook wel als je bv. een krans maakt met toefjes bladeren dat het niet zoveel uitmaakt maar om te lijmen mogen ze m.i toch niet te sprokkelig worden.

Groetjes
Josée
zaterdag 20 oktober 2007 - 19:43
decoels

Decoels

Beste Saskia,

Witte abeel heb ik nog niet echt uitgetest, maar wel olijfwilg. Het beste is niet te lang vooraf uithalen uit diepvries, je moet enkel ervoor zorgen dat ze droog genoeg zijn om te lijmen, daarmee wil ik enkel bedoelen dat er geen nat maar aanhangt, als je ze laat opdrogen gaan ze krullen en krijg je geen mooi resultaat meer, ook geen te oude bladeren nemen de jonge blaadjes verwerken het best

hopelijk lukt het een beetje en wij verwachten zeker een foto van het resultaat hé
maandag 22 oktober 2007 - 09:07
Indah

Indah

Waarvoor worden abeel- en olijfwilg blaadjes in de diepvries bewaard ? Is dit om ze langer te houden of zo? Ik heb hier namelijk geen ervaring mee.

mvg, Indah
maandag 22 oktober 2007 - 18:11
Jose47

Jose47

Hoi Indah,

Ja dan kan je ze heel lang goed houden, je kan ze bv. september oktober oprapen, in de diepvries doen en gebruiken wanneer je ze nodig hebt.


Josée
maandag 22 oktober 2007 - 21:53
Indah

Indah

hoe lang blijven ze dan goed ? En kan je dit met andere bladeren ook ?

groeten, Indah
dinsdag 23 oktober 2007 - 12:43
Jose47

Jose47

Hoi Indah,

Het langst dat ze bij mij in de diepvries gezeten hebben is 1,5 jaar en ze waren nog goed.
De bladeren van de olijfwilg kunnen hiervoor ook dienen. Dit heb ik zelf nog wel niet geprobeerd maar het gehoord van iemand anders.

Persoonlijk vind ik wel als je witte abeel direct kunt verwerken dat ze mooier zijn, maar het gaat wel hoor als ze in de diepvriezer gezeten hebben. Als je ze mooi plat op elkaar legt (wel een heel werkje hoor) dan komen ze er wel goed uit.

Groetjes
Josée
dinsdag 23 oktober 2007 - 13:38
decoels

Decoels

hallo Indah,

Ik heb al gewerkt met olijfwilg uit de diepvries, gaat heel goed en geeft mooi resultaat, let wel het gaat het beste met de jonge blaadjes die zijn heel soepel als die uit de diepvries komen en kan je echt mooi egaal plakken, de oudere blaadjes hebben meer de neiging om te krullen aan de buitenkanten.

hopelijk heb je hier iets aan, als je mij je email adres doorgeeft kan ik je altijd een foto doorsturen van een voorbeeldwerkje met olijfwilg
dinsdag 23 oktober 2007 - 16:28
hildavw

Hildavw

Els,
Je mag die foto ook hier plaatsen hoor
Dan genieten we er allemaal van !

groetjes

Hilda
dinsdag 23 oktober 2007 - 17:42
sasdeco

Sasdeco

Bedankt voor de meegedeelde ervaringen. Meestal werk ik ook met verse bladeren, doch wegens wat tijdgebrek om direct iets te maken heb ik ze in de diepvries gestoken (ik wou dit toch even zelf uittesten.

Zodra ik de blaadjes verwerkt heb (ik denk dat het toch nog een 2 à 3-tal weken zal duren vooraleer ik ze uit de diepvries zal halen) laat ik hier het resultaat wel zien.

Ik ben blij dat via deze topic niet alleen ik tips rijker ben, doch dat anderen ook iets bijgeleerd hebben. Wat fijn toch zo'n forum.
dinsdag 23 oktober 2007 - 20:49
decoels

Decoels

hallo Hilda,

Als ik tijd heb een dezer dagen zal ik mijn foto hier plaatsen, kunnen jullie inderdaad ook meegenieten.

Tot later
donderdag 25 oktober 2007 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon