menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoetzure bieten

Ga naar meest recente reactie

Lynn

Lynn

Omdat straks de bietenoogst er weer aan zit te komen, en ik ook in potten wil gaan bewaren voor later gebruik, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die recepten willen delen om de bietjes zoetzuur in te maken. 'k Heb 't zelf nog niet eerder gedaan namelijk.

groetjes,
dinsdag 18 juli 2006 - 11:33
Nigella

Nigella

rode bietjes koken en pellen, of eerst schillen (kleurt nogal) en dan in kleine stukjes snijden. In bokalen doen.
1/2 l azijn, 400 gr suiker, 55 peperbollen, 15 geneverbessen, 8 kruidnagels
alles samen laten koken.
Zorgen dat de azijn goed blijft doorkoken, al roerend (zodat je alle specerijen geod verdeelt over de potjes) op de reeds gekookte rode bietjes gieten. Vullen tot aan de rand van de confituurbokalen, deksel er op schroeven, 5 min omgekeerd laten staan. Dan gewoon op het aanrecht laten recht staan. Je zult horen dat je deksel een klakkend lawaai maken, ze sluiten zich. die hoeveelheid azijn en zo is voor +- 5 kleine confituurbokalen

Ik zelf hou nogal van frambozenazijn, dus doe ik er van die azijn een klein beetje bij, voor de smaak; durf ook wel de kruidnagel wat verminderen
dinsdag 18 juli 2006 - 19:51
Lynn

Lynn

Ah.....hartelijk bedankt Nigella
Frambozenazijn lijkt me wel bijzonder. Maak je dat zelf, of kun je dat gewoon kopen? Ik ben het nog niet eerder tegen gekomen.

groetjes
dinsdag 18 juli 2006 - 21:58
Nigella

Nigella

dat vinden we hier courant in voedingswinkels bij de afdeling waar de azijn staat
ik doe er maar een beetje in , de rest gewone azijn
dinsdag 18 juli 2006 - 22:27
florentina

Florentina


Frambozenazijn kan je probleemloos zelf maken. Daarvoor leg je een portie wat gekneusde
frambozen gedurende een aantal dagen in een pot azijn. Ik gebruik daarvoor witte wijnazijn.
Daarna zeven en je hebt een lekkere frambozenazijn die je goed kan bewaren.
Die van vorig jaar is nog altijd heel lekker.
florentina
dinsdag 18 juli 2006 - 22:54
Lynn

Lynn

Bedankt voor de tip Florentina! Ga ik zeker proberen, framboosjes genoeg
dinsdag 18 juli 2006 - 22:57
Nigella

Nigella

heb je dan ook een soort zinksel in je flessen, dat vind ik soms maar vies
woensdag 19 juli 2006 - 20:03
florentina

Florentina


Je hebt dan inderdaad wat bezinksel in de fles, maar je moet er niet mee schudden en het allerlaatste
moet je er niet proberen uit te wringen. Eigenlijk doe je net zoals met een fles wijn.
Dergelijke azijn is heel geparfumeerd. Je zou er nog andere aromaten aan kunnen toevoegen.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de dragon - sjalotcombinatie.

florentina
woensdag 19 juli 2006 - 22:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon