menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Yaconwortel

Ga naar meest recente reactie

alloo

Alloo

Ik heb vandaag yaconwortel geoogst ,heeft hier iemand een goed recept ??? Heb enkele knollen in schijven gesneden en gebakken in olijfolie maar dit was maar niets en niet gekruid.Op internet kan ik ook geen recepte vinden.
groetjes Fons
donderdag 26 oktober 2017 - 19:03
danny2

Danny2

Hier worden ze meestal rauw gebruikt, geraspt onder de salade gemengd. Ook in de wok krijg ik ze nogal eens voorgeschoteld, in kleine blokjes gesneden.
LET wel op, yakon wordt, eenmaal geraspt of gesneden, snel zwart of grijs, dus is het zaak deze snel met een weinig mayonaise te mengen.

Nog even dit, ik weet niet of jullie het gezegde kennen
rapen doen het gat gapen en elke beet is een dikke scheet, yakon moet hier zeker niet onderdoen.....

groetjes danny
donderdag 26 oktober 2017 - 21:18
LT
donderdag 26 oktober 2017 - 22:31
danny2

Danny2

Voor de mensen die hun eigen yacon hebben is het heel belangrijk om de geoogste wortel in het donker te bewaren, vb in een bak met turf. Van nature zijn de wortels licht van kleur en bevatten ze gezonde suikers, leg je ze in het licht zie je al na één dag dat ze rood gaan kleuren en de suikers zich gaan omzetten.

groetjes danny
vrijdag 27 oktober 2017 - 18:37
BrigitteDe

BrigitteDe

Hallo

Ik zou graag dit eens ''yacon '' in mijn tuin planten waar kon ik knolletjes kopen ?

alvast bedankt Brigitta
zondag 14 januari 2018 - 08:25
alloo

Alloo

Spijtig want ik heb er geen teveel meer,in de maand april beginnen de tuinbeursen ,u kan daar eens rondneuzen ,worden waarschijnlijk wel aangeboden.Ik kan er ook houden als ik ze oogst ,maar dan moet u zelf komen ophalen.
groetjes Fons
maandag 15 januari 2018 - 19:29
BrigitteDe

BrigitteDe

bedankt ! ik ga zelf eens rond kijken
dinsdag 16 januari 2018 - 13:25
danny2

Danny2

Het is nu nog wat vroeg, de knolletjes hangen nog in klusters aan mekaar. In maart worden deze gedeeld en opgepot. Ik heb er dan wel maar is niet bij de deur....
In de tuincenters kan je ze vinden vanaf half april, let er vooral op dat ze niet te fel zijn ingeworteld anders groeien ze niet meer mooi uit.

groetjes danny
donderdag 18 januari 2018 - 20:23
BrigitteDe

BrigitteDe

Bedankt ! Alle info .
vrijdag 19 januari 2018 - 11:22
philippeva19

Philippeva19

ik heb er dit jaar 4 geplaatst ,zijn supergroot ruim 2kubieke meter per plant en ze staan in bloei ,maar nu
wil ze achteraf ook doorkweken maar hoe aan pakken
de knollen zijn halve komkommers groot ,men zegt dat het eerst een beetje moet vriezen en daarna pas rooien
met de broedknollen ??? waar bewaren ?? dan scheuren en oppotten in wat voor grond?
totaal groeiproces is 11 maanden

veel vragen
woensdag 14 november 2018 - 20:44
danny2

Danny2

Ik maak het mij altijd gemakkelijk, plant ze in grote kuipen van zo'n 50cm doorsnee. Deze heb ik gisteren uit de tuin gehaald en staan nu in de koude kap.
Waarom doe ik dit.... ik heb er geen werk meer aan, binnen enkele weken het loof eraf snijden en zo bewaren ze tot ik ze nodig heb.
Vandaag nog artikel in de krant (belang van limburg) gelezen en op professionele basis heeft men 25% uitval doordat de wortels gemakkelijk breken( deze worden wel gebruikt om yaconsiroop te maken), dit probleem heb ik dus niet.
Als we een wortel willen gebruiken haal ik deze vers uit de pot....
Om nu op jouw vraag te antwoorden, de broedknollen blijven hier dus ook in de pot tot begin maart, gewoon in de droge grond, vervolgens haal ik deze van de plant, worden ze doorgesneden en na een dagje opdrogen, opgepot.
Voor jou kan dit natuurlijk niet, je hebt de wortels geoogst en nu kan je de kluster, in zijn geheel bewaren in droge turf of potgrond en dit zo fris mogelijk maar wel vorstvrij, in maart of april kan je dan delen en oppotten.

groetjes danny
vrijdag 16 november 2018 - 18:28
philippeva19

Philippeva19

dank u danny ga ermee aan de slag
ben bakker en wil er taartjes mee maken ,dus de yakon zal er snel door zijn
iemand ervaring met yakon in de bakkerij ???

mvg philippe
zaterdag 17 november 2018 - 14:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon