menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Eetbare bloemen

Boessschrik

Tekst aangepast

Boessschrik

Hallo,

Ik heb al een tijd gezocht, maar kan hier weinig informatie over vinden. Ik wil graag eetbare bloemen gebruiken en heb veel soorten gevonden die eetbaar zijn, waaronder vlijtig liesje. Nu vraag ik mij af: zit er verschil in als je een plantje in een tuincentrum hebt gekocht of als je het zelf hebt gekweekt? (De bloemen die ik zelf heb gezaaid bloeien niet op tijd)
Kun je de bloemen van een tuincentrum plantje eten of zitten hier dan veel bestrijdingsmiddelen overheen? (Lekker hoeft het niet perse te zijn, als je er maar niet ziek van wordt)

Is er iemand die hier iets over weet?

Groeten,
Rianne
dinsdag 27 juni 2017 - 21:37
LT

LT

Kwekers gebruiken vaak groeiremmers....Pas maar op indien je nog niet uitgegroeid bent
dinsdag 27 juni 2017 - 21:54
leerling

Leerling

Wat bedoel je met "De bloemen die ik zelf heb gezaaid bloeien niet op tijd"?

Ik wil ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar kwekers zijn niet in de eerste plaats begaan met ecologie. Als er niet op zijn minst een bordje 'biologisch geteeld' bij staat en je kan het de kweker niet persoonlijk vragen, dan zou ik persoonlijk uitkijken met het eten van planten/bloemen die gekweekt zijn om hun sierwaarde i.p.v. hun eetbaarheid.

Ook zaden die je koopt zijn tegenwoordig soms (dikwijls?) voorbehandeld. Geen idee wat er in zo'n zadenpil allemaal zit, buiten het zaadje waar het me echt om te doen is. Helaas moet dat niet op de verpakking worden vermeld.
Sommige gifstoffen worden ook opgenomen door de planten zelf, die dan pollen/nectar produceren die giftig zijn voor bv. bijen. Sommige gifstoffen hebben 400+ dagen nodig om af te breken.

Ik versier slaatjes toch liever met bloemen die hier al een tijd staan of die hier uitgezaaid zijn.

Let ook een beetje op waar je ze oogst. Ik pluk ze niet langs een drukke weg (uitlaasgassen) of langs paden waar honden gewandeld worden (urine).

Er zijn massa's bloemen die eetbaar zijn.: madeliefjes (bloemblaadjes), campanula, maarts viooltje, rozen (bloemblaadjes), bernagie, kamille, oost-indische kers, salie, goudsbloem (bloemblaadjes), bieslook, dille, lavendel, daslook, hysop, moerasspirea, muskuskaasjeskruid, hibiscus...
Jonge bloemen smaken het lekkerst.
donderdag 29 juni 2017 - 02:00
Boessschrik

Boessschrik

Ik heb zelf zaadjes gezaaid van oost Indische kers, komkommerkruid, goudsbloemen en cosmos. Ik wil een taart maken dit weekend, maar niet alle bloemen bloeien al helaas. Daarom mijn vraag hoe het zit met planten in een tuincentrum.
Ik heb het gevraagd bij de Tuinland hoe dat zit en die vrouw zei: wij gebruiken zelf nauwelijks bestrijdingsmiddelen in de winkel.
Beetje een raar antwoord, want het gaat natuurlijk om wat de kweker doet, voor zover ik weet worden planten niet meer behandeld wanneer ze binnenkomen in het tuincentrum.
dinsdag 4 juli 2017 - 20:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon