menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten inmaken - paraffine

Hamamelis2

Hamamelis2

hallo,

Ik weet, het is nog niet echt het moment, maar vorig jaar heel slecht gevaren met tomaten in te leggen(met steriliseren etc..) in bokalen met blijkbaar slechte schroefdeksels -> alles rot en mogen wegkappen. Ik dacht dat ik de bokalen weggegooid had, maar had ze blijkbaar toch aan de kant gezet. Nu dacht ik om net als bij confituur, deze opnieuw te gebruiken om tomaten in te leggen, maar deze nu met een laagje paraffine af te dekken. iemand ervaring mee, doen, of niet, en waarom ?

Alvast bedankt!

Jan
zaterdag 9 mei 2015 - 21:13
leerling

Leerling

Als je zoveel tijd en energie in iets steekt en dan je werk verloren ziet gaat, dat kan niet prettig zijn. Toch mooi dat je daardoor niet ontmoedigd bent.

Ik weet niet of paraffine een goed idee is. Paraffine krimpt bij het stollen en als er dan toch wat lucht bij kan, heb je weer hommeles.

Mijn moeder maakte tomaten vroeger in in echte weckpotten. En later in potten met schroefdeksel. Ze pureerde de tomaten door ze door de roerzeef te halen en deed er flink wat zout bij.
Een enkele bokaal wilde wel eens slecht sluiten (het deksel blijft dan bol staan en klikt als je erop drukt), maar een totale uitval zoals jij beschrijft heb ik nooit geweten.

Hoe heb je je tomaten vorig jaar ingemaakt?

Misschien heb je wat aan deze website? http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Wecken_met_weckpotten_met_schr/wecken_met_weckpotten_met_schroefdeksel.html

Voor je de bokaal open maakt altijd nakijken of het deksel nog altijd goed gesloten is. (Als je schroefdeksels gebruikt mag het deksel niet klikken als je erop duwt.) Zeker met tomaten is botulisme een gevaar.
zondag 10 mei 2015 - 01:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon