menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spaanse pepertjes

Ga naar meest recente reactie

Heidie

Heidie

Hoi mensen,'
Ik heb het afgelopen jaar voor het eerst zelf pepertjes (spaanse) geplant en ook meerdere keren geoogst. dat ging erg goed, ik had er zelfs zoveel dat na eigen gebruik, familie en de buurt ik nog veel pepertjes over had.

Ik heb ze eerst aan de waslijn gehangen (met naaigaren aan elkaar geregen) om te drogen.
Ze werden wel droog maar ze werden ook wit.
dit leek mij niet echt eetbaar meer.

Heeft iemand een idee om ze langer houdbaar te houden.
Heb de diepvries al geprobeert, maar dan gaat alles naar spaanse peper smaken wat in de buurt ligt.
Ik heb er ook al sambal van gemaakt, maar ook deze is beperkt houdbaar.
zaterdag 24 februari 2007 - 03:20
Tine

Tine

Heidi, ik doe ze altijd in de diepvries maar ik heb nog nooit gemerkt dat andere dingen er naar gaan smaken. Doe ze in een doosje en dan kan je elke keer er iets uithalen .

Tine.
zaterdag 24 februari 2007 - 08:54
Heidie

Heidie

Heidi, ik doe ze altijd in de diepvries maar ik heb nog nooit gemerkt dat andere dingen er naar gaan smaken. Doe ze in een doosje en dan kan je elke keer er iets uithalen .

Tine.


Hoi Tine,
Doe jij ze dan in zijn geheel in de vriezer of maak je ze klein.
Laat je dan de zaadjes in het pepertje
???
Mij is eerder aangeraden om de zaadjes er uit te halen, maar dan zou hij ook zijn smaak verliezen???
zaterdag 24 februari 2007 - 10:54
Tine

Tine

Heidi, ik was en droog de pepertjes en doe ze in hun geheel in de vriezer. Zorg dat je ze wel goed droogt omdat je er dan gemakkelijker een paar uit kunt halen. Je kunt ze ook in stevige diepvrieszakken doen. Dat doe ik met de grotere soorten zoals de lomboks (spaanse pepers) .In diepvrieszakken kan je eigenlijk alle soorten doen maar als je er telkens een paar uit wilt halen, vind ik dozen prettiger. Het enige nadeel van invriezen is dat na ontdooien da peperts slap worden. Dat is niet erg als je ze in een gerecht gebruikt maar als je ze in een salade gebruikt, vind ik verse lekkerder.

Tine.
zaterdag 24 februari 2007 - 11:03
Heidie

Heidie


Dank je dit ga ik zeer zeker uitproberen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 24 februari 2007 - 11:25
annd6

Annd6

Ik vries ze ook volledig in, je kan de zaadjes nadien alsnog verwijderen.
Het verwijderen van de zaadjes doet niets af aan de smaak enkel aan de heetheid.
Groetjes
Ann
zaterdag 24 februari 2007 - 13:04
Heidie

Heidie

Ik vries ze ook volledig in, je kan de zaadjes nadien alsnog verwijderen.
Het verwijderen van de zaadjes doet niets af aan de smaak enkel aan de heetheid.
Groetjes
Ann


Het is juist die heetheid die ik niet wens te verliezen
zaterdag 24 februari 2007 - 16:34
Tine

Tine

Om even de puntjes op de i te zetten, de zaadjes zijn heet maar het witte spul waar de zaadjes aan vantzitten, is nog heter. Ik gebruik bij het koken alles van de pepern behalve het steeltje. Wij houden van zeer scherp eten.

Tine.
zaterdag 24 februari 2007 - 17:43
Heidie

Heidie

Om even de puntjes op de i te zetten, de zaadjes zijn heet maar het witte spul waar de zaadjes aan vantzitten, is nog heter. Ik gebruik bij het koken alles van de pepern behalve het steeltje. Wij houden van zeer scherp eten.

Tine.


Mijn man ook, ik heb het liever iets minder scherp.

zaterdag 24 februari 2007 - 18:37
Tine

Tine

Dat is toch geen probleem. Als ik gasten krijg dan maak ik het eten ook wat milder. Willen ze het scherper hebben dan zorg ik dat er verschillende soorten sambal aanwezig is zodat men naar hartelust alles heter( zo noemen wij het) kan maken.
zaterdag 24 februari 2007 - 19:23
Tamar

Tamar

Hoi,
Als je de pepers gewoon in de keuken i.p.v. aan de waslijn te drogen hangt, drogen ze ook heel goed zonder dat ze gaan schimmelen. Zo kun je ze 2 jaar bewaren; als ze het zo lang redden bij jullie.
Groetjes.
zaterdag 24 februari 2007 - 19:38
Frieke

Frieke

Hoi,

Ik laat ze zeer goed drogen in mijn veranda en vervolgens doe ik de steeltjes eraf en snij ik ze in grove stukken met pitjes en al, dan mix ik ze heel fijn in mijn hakmachientje (zo fijn als poeder), vervolgens doe ik ze in een leeg bokaaltje. Zeer gemakkelijk om te bewaren.
Maar opletten met gebruik, klein half theelepeltje is al pittig.
Succes.

Frieke
vrijdag 20 april 2007 - 05:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon