menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geitekaastaart met venkel en pistachenoten

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Tekst aangepast

Nigella

weer wat bij elkaar geflansd dat blijkbaar lekker was

Nodig
- een bladerdeegtaartbodem
- 2 venkels
- een 20-tal pistachenoten (mogen gerrosterde en gezouten zijn tenzij je niet veel zout mag eten)
- 125 ml room (mag gerust soyaroom of magere room zijn)
- 3 eieren
- 250 gr geitenkaas (van die droge die je kunt verkruimelen is makkelijkst)
- een scheutje Ricard of Pastis of Ouzo (anijsaperitief)


Hoe maak je het klaar
- oven op 220° voorverwarmen
-venkel schoonmaken en in kleine stukjes snijden
- in stomer laten gaar worden en dan goed laten uitlekken
- bladerdeeg in taartvorm doen
- pistachenoten pellen en ook bruin vellekes verwijderen, fijn hakken
- hele eieren met mixer los kloppen
- room er bij doen en ook scheutje anijsdrank

- venkel en gehakte noten mengen en op taartbodem doen
- hierover de mengeling van ei, room + peper (geen zout als het gezouten pistachenoten zijn)
- dan verkruimel je de geitenkaas hierover

20-25 min. in de oven op 220°

als je wil kun je er ook een beetje gerookte zalm in stukjes bij doen maar dan zeker geen zout; maar je zou er ook hesp kunnen bij doen


- [kleur=#ff0000]SMAKELIJK [/kleur]
zaterdag 17 februari 2007 - 20:33
faunolen

Faunolen


Lijkt me heerlijk!! en ga ik zeker een keer maken..
bedankt!
zaterdag 17 februari 2007 - 20:44
lacegarden

Lacegarden

deze middag gemaakt, maar enige wijzigingen aangebracht, ja die eeuwige cholesterol problemen hé en die weegschaal!!!
ik heb cocosmelk uit een blik genomen, en dat gaat zeer goed.
het was heel lekker
bedankt
zondag 25 februari 2007 - 13:30
Tine

Tine

Rita, cocosmelk is heel vet en niet geschikt voor een cholestorolarm dieet. Soyamelk is beter. Dit heeft de dietiste aan mijn man vertelt omdat hij na zijn hartoperatie cholesterolarm moet eten.

Tine.
zondag 25 februari 2007 - 14:02
lacegarden

Lacegarden

Tine,
dat wist ik niet, chance dat ge mij dit zegt. Ik gebruik dat zeer veel.
Heeft uw man zijn dietiste bepaalde zaken afgeraden met olijfolie, dat gebruik ik nu ook ipv dieetmargarines, maar in beperkte hoeveelheden.
Tine, ik heb ooit via Seniorweb.nl een site gevonden in nederland over voeding , daar stonden ook veel dieten op, maar ik weet echt de naam van de site niet meer.
groetjes
rita
zondag 25 februari 2007 - 21:29
Tine

Tine

Rita, alle vloeibare olieën zijn gezond. Er is nu ook een nieuwe olie in de handel, Rijstolie en die schijnt heel goed te zijn. Als je de recensies daarover op het net leest, is dat de beste olie ter wereld. Of dat waar is weet ik niet.Ik gebruik die nu als ik Aziatische gerechten maak, met de olijfolie maak ik vooral mediterrane gerechten en salades en zonnebloemolie gebruik ik om te frituren. Wat een opsomming hè?
De website zal ik proberen te vinden. Je hoort wel van me.

Tine.
zondag 25 februari 2007 - 22:23
lacegarden

Lacegarden

Tine, hartelijk dank
rita
dinsdag 27 februari 2007 - 12:13
Tine

Tine

Rita, als je op google intypt: seniorenweb dieeten, dan heb je een keur aan sites en ik denk dat je dan het beste LEKKER ETEN EN DRINKEN kunt aanklikken, daar staat van alles over cholesteroldieeten in.

Tine.
dinsdag 27 februari 2007 - 13:41
Nigella

Nigella

Rita

zo heb ik mij ook eens laten pakken
ik maar af en toe eens een avocado inschakelen als vleesvervanger. Bleek dat die ook nogal vet was.

Ook al is het niet direct goed voor de cholesterol; ik ga het toch ook eens proberen met kokosmelk
hou daar ook van
donderdag 1 maart 2007 - 21:13
Tine

Tine

Ik gebruik soms ook wel cocosmelk hoor. Dat is vaak in de Aziatische keuken onmisbaar.De dietiste zei trouwens : Je moet ook kwaliteit van leven hebben. Dus zo nu en dan "foute"dingen eten is niet zo erg zolang je maar maat weet te houden.


Tine.
donderdag 1 maart 2007 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon